17:51 | دوشنبه 9 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
درآمد میلیونی با یک دستگاه کامپیوتر و یک خط تلفن!

1397/04/20 14:02

کلاهبرداری های کلیکی از آگهی دهندگان و سایت ها؛

درآمد میلیونی با یک دستگاه کامپیوتر و یک خط تلفن!

یادداشت/ محمد علی رفیعی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری راد؛ چندی است که نوع جدید از تبلیغات به نام «کلیکی» در کشور بابا شده است که مکانیزم مشخصی ندارد.

اینکه یک مجموعه با مجوز و یا بدون مجوز اقدام به بستن قراردادهای نامشخص با دو دسته مشتری انجام داده و برای خود منابع مالی بدون زحمتی فراهم می کند؛ چیزی نیست که مدیران ذی ربط در کشور به آن واقف نباشند اما؛ ما بااین استدلال که مشغله زیادی دارند و شاید وقت نمی کنند در این مورد توضیحاتی می دهیم.

تبلیغات کلیکی در حجم بسیار زیاد و با اسم های متفاوت در بخش رسانه های اینترنتی آغاز به کار کرده است. شما می توانید صاحب آگهی و یا نشان دهنده آگهی باشید. این زیاد فرقی نمی کند اما هر دوی این طرف ها برای شرکت بی نام ونشانی که تنها یک خط تماس داشته و یک سایت، نفع مالی خوبی دارد.

شرکت ... ویژن کی از این شرکت ها است که با قراردادهای بسیار زیادی که با این دو گروه بسته است درآمدی خول را به مجموعه خود وارد کرده و جالب اینکه برای این درآمد کمترین هزینه را نیز کرده است. یعنی یک برنامه نویسی ساده برای نشان دادن بندهای تبلیغاتی در سایت های میزبان و یک دسترسی برای آگهی دهندگانی که می توانند در کمپین های مختلف بنر تولیدی خود را داشته باشند تنها آورده این مجموعه است اما...!

این مجموعه با هر سایتی که برای نشان دادن آگهی های کلیکی ابراز تمایل کند، بعد از یک هفته تست، قراردادی یک طرفه می بندد که زیاد مفاد آن مفهوم نیست اما بعد از گذشتن چند هفته به یک باره شما با یک اعلام فسخ یکطرفه قرارداد از سوی ... ویژن روبه رو می شوید و اینکه شما تخلف کرده و این است عاقبت انسان متخلف!

حالا تخلف چه بوده است؟ کلیک هایی که بر روی آگهی ها شده است بسیاری تکراری بوده و این تخلف است؟! از ایشان می پرسید که همه می دانند شما IP ها را شناسایی می کنید و به IP تکراری کلیکی تعلق نمی گیرد. خوب پس این تخلف چه نفعی برای سایت نمایش دهنده دارد؟ در جواب به شما اعلام می کنند کهاین تخلف از سوی شما و مسئول سئو سایت نه ولی از سوی افراد دیگری رخ داده و ما مجبوریم با مشاهده این تخلف، عکس العمل نشان دهیم!

باز قانع نمی شوید و سوال کمی پرسید که پول کلیک های فعلی چه می شود؟ آای از بابت این تبلیغات به قول شما فیک، از آگهی دهنده پول دریافت کرده اید؟ این سوالات گویی آبی است در سوراخ مورچه ها و در جواب ابتئدا باقی مانده اعتبار شما را به بهانه تخلف دزدیده و حتی شما را به شرکت بدهکار اعلام می کنند و در آخر قسمت پشتیبانی یا تیکت را برای شما می بندند تا شما نتوانی بپرسی چرا اعتبار بنده را دزدیدد؟!

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد اگر این شرکت ماهانه 1000 سایت را به مجموعه نمایش دهنده های خود افزوده و بعد از 3هفته کار را با ایشان به اتمام برساند چه سود هنگفتی به جیب می زند. یعنی اگر هر سایت در همین 3 هفته تنه 5000 تومان اعتبار کلیکی جمع کرده باشد در ماه با این فسخ قرارداد از جانب نمایش دهنده ها چیزی در حدود 5 میلیون تومان به شرکت سود میرساند.

این همه ماجرا نیست.

 آگهی دهنده ها نیز برای این این کلیک های رخ داده در این 3 هفته و در این 1000 سایت، هزینه پرداخت کرده اند و این نیز می شود سود هنگفتی دیگر در جیب این شرکت و شرکت های مشابه!

نگارنده مانده است که در کشوری که نهادهای نظارتی هر چیزی را رصد می کنند؛ چگونه چنین تخلف روشنی را نمی بینند و آیا کلاهبرداری در روز روشن با این نوع فعالیت کاذب، تفاوتی دارد؟

 

عکس های مرتبط