به گزارش پایگاه خبری راد، مجتبی زینی وند در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طراحی و راه اندازی سامانه هایی در سازمان مدارس غیردولتی به منظور شفافیت و سهولت دسترسی به اطلاعات گفت: معتقدیم اگر بتوانیم سامانهها را در قالب خوبی یکپارچه کنیم بسیاری مشکلات مخاطبان ما حل میشود.
وی افزود: به عنوان مثال برای دریافت صدور مجوز مراحل طولانی طی میشد اما از زمانی که سامانه صدور مجوز الکترونیکی راه اندازی شده دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. همه فرآیندها به صورت الکترونیکی تعریف شده است و مراحل قابل رهگیری است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به راه اندازی درگاه اطلاع رسانی، سامانه صدور مجوز تاسیس و راه اندازی مدارس و سامانه شهریه مدارس غیردولتی در چندماه اخیر گفت: مراحل تعیین شهریه نیز همه به صورت الکترونیکی انجام شد و بعد از مشخص شدن شهریه اعلام کردیم ولی دانش آموز میتواند در دو قالب شهریه بپردازد. قالب اول شهریه مصوب ثابت طبق برنامه درسی رسمی است و قالب دوم هزینه های اختیاری است که فعالیت های تابستانی از جمله آنهاست.
زینی وند ادامه داد: در سامانه به اولیاء اعلام کردیم اگر دانش آموزی قرار است در یک فعالیت تابستانی شرکت کند چقدر هزینه باید بپردازد. مؤسسین موظف شدند بر اساس ساعات تعیین شده در سامانه، فعالیت های تابستانی را برنامه ریزی کرده و تدارک ببینند. به عنوان مثال سقف ساعت مصوب برای فعالیت تابستانی در دوره ابتدایی 90 ساعت است. ضمنا برنامه های تابستانی و فعالیت های خارج از برنامه درسی کاملا اختیاری هستند و مؤسسین موظف اند همه این برنامه ها را در سامانه درج کنند تا اولیاء از آن آگاه باشند.
وی با بیان اینکه اکنون مؤسس نمیتواند از ولی دانش آموز بابت فعالیت فوق برنامه هزینه دریافت کند زیرا هنوز سامانه مربوطه فعال نشده است گفت: از پایان تیر تا پایان مرداد فایل مربوط به فعالیت های خارج از برنامه درسی را در سامانه فعال میکنیم تا مؤسسین بتوانند برنامههای خود را در آن وارد کنند تا مراحل خود را برای تایید طی کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سامانه صدور مجوز تاسیس مدارس غیردولتی برای همه افراد جامعه قابل دسترس است و هر شخص حائز شرایطی میتواند درخواست صدور مجوز داشته باشد گفت: البته مؤسس باید دارای شرایطی باشد که مدرک تحصیلی و سن افراد از این جمله است.
وی درباره مدت زمان صدور مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی عنوان کرد: به لحاظ قانونی باید طی دو ماه استعلامات قانونی از دستگاههای مربوطه پاسخ داده شود.
زینی وند درباره شرایط تأسیس شعب مدارس غیردولتی گفت: موسسین غیردولتی که میخواهند شعبه ای برای مدارس دایر کنند اگر حتی یک تذکر کتبی از شورای نظارت منطقه گرفته باشند حق تاسیس شعبه در هیچ شهری را ندارند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سامانه خرید خدمات گفت: برخی معلمان خرید خدمات از حقوق و عدم پوشش بیمه خود گلایه مند بودند. سامانه ای طراحی کردیم که نظارت بر طرح خرید خدمات را از طریق آن پیگیری می کنیم. اطلاعات کلیه مراکز خرید خدمات باید وارد این سامانه شده و اطلاعات معلمان خرید خدمات در آن درج شود. حق الزحمه معلم بر اساس دستورالعملی است که تعریف کرده ایم و به میزان پرداختی موسسین به معلمان دسترسی داریم.
وی ادامه داد: بیش از 80 درصد مدارس خرید خدمات اطلاعات خود را وارد سامانه کرده اند. از سال آینده اگر قرار است مدرسه ای مجری طرح باشد باید اطلاعات خود را وارد سامانه کند.
زینی وند درباره گلایه های مردمی از شهریه های بالای 25 میلیونی مدارس، گفت: هیچ مورد شهریه 25 میلیونی نداشتیم. از 65 مدرسه گزارش تخلف شهریه داریم و برای نظارت بر شهریه چند اقدام انجام دادیم که ناظر مستقر در مناطق از این جمله است. به صورت مستمر و روزانه 5 تیم بر مدارس غیردولتی تهران نظارت دارند.
وی افزود: یک مبنای نظارت، شکایات مردم و دستگاههای مختلف از جمله مجلس و سازمان بازرسی است که بازرسان ما آن را بررسی میکنند. امسال و تا کنون بیش از 10 مورد تخلف شهریه برای ما مسجل شد که به شورای نظارت تهران اعلام کردیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در میان این تخلفات مسجل شده، بالاترین میزان گزارش شده از مدرسه ای بود که 21 میلیون شهریه گرفته بود که خلاف بود و پیگیر استرداد شهریه به اولیا هستیم گفت: وظیفه ما دفاع از حقوق مؤسسین و مردم است. اکثر مؤسسین قانون را رعایت میکنند و ما وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم. از آن سو باید از حقوق مردم که به ما اعتماد کردند دفاع کنیم.
زینی وند با بیان اینکه وظیفه ما پیگیری و نظارت است بویژه مدارسی که عدول از ضوابط داشته باشند، درباره اخباری مبنی بر دریافت شهریه های لاکچری بالای 100 میلیونی در برخی مدارس عنوان کرد: یقین دارم چنین موضوعی صحت ندارد و تا کنون سندی از سوی رسانه های منتشر کننده این اخبار در اختیار ما قرار نگرفته است. ما استقبال میکنیم و اگر چنین مواردی گزارش شود بررسی می کنیم.
وی درباره مدارس هیئت امنایی گفت: با دو مشکل جدی در این مدارس مواجهیم نخست آنکه توسعه کمی مدارس هیئت امنایی باعث شده بسیاری ادارات مناطق از توسعه کیفی غافل بمانند. به عنوان مثال شرط لازم مدارس هیئت امنایی برای دریافت شهریه از اولیاء، وجود کلاسهای فوق برنامه است. جالب آنکه برخی مدارس دوشیفته و چرخشی اند و کلاس فوق برنامه برگزار نمیکنند که جلوی آنها را گرفتهایم.
زینی وند افزود: تصمیم گرفتهایم شاخصهایی تعریف کنیم که مبنای برنامه ریزی در هیئت امنا باشد. شاخص نخست برگزاری کلاسهای فوق برنامه برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه اخیر مبنی بر تبدیل مدارس نمونه دولتی به هیئت امنایی گفت: بر این اساس برخی مدارس نمونه دولتی باید در قالب مدارس هیئت امنایی فعالیت کنند. به همین علت اعلام کردیم امسال سایر مدارس دولتی به جزدر موارد خاص و هماهنگی ما نمیتوانند به هیئت امنایی تبدیل وضعیت شوند. ویرایش سوم بخشنامه تعیین تکلیف هزینههای این مدارس، انجام شده است و امیدواریم قبل از اتمام تیرماه بخشنامه مدارس هیئت امنایی ابلاغ شود.
به گفته وی، تیم نظارتی قوی برای مدارس هیئت امنایی فعال کردیم و این مدارس نیز مورد بازرسی قرار میگیرند.