12:48 | دوشنبه 11 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
تشکیل بانک اطلاعات قوی با سامانه روابط کار

1397/04/19 18:55

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

تشکیل بانک اطلاعات قوی با سامانه روابط کار

پایگاه خبری راد: یک کارشناس اقتصادی آغاز به کار سامانه جامع روابط کار را گام مثبتی در جهت شفاف سازی مسایل مربوط به کارگر و کارفرما دانست.

به گزارش پایگاه خبری راد،  حمید نجف، اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار محاسن و مزایای بسیاری دارد. این سامانه از چند زیرسامانه تشکیل شده که بیمه بیکاری، طبقه بندی مشاغل، قراردادهای کار و کارگران ساختمانی از جمله آن است و موجب تجمیع این زیرمجموعه‌ها شده و رسیدگی و کنترل آن را بهتر می‌کند.

وی ادامه داد: طبعا ثبت و وارد کردن اطلاعات کارگران و کارفرمایان در این سامانه خود به خود به تشکیل یک بانک اطلاعاتی قوی از کارگران و کارفرمایان و شفاف‌سازی قراردادهای کار و وضعیت اشتغال و بیکاری افراد کمک می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: هرچه در بستر فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به سمت شفافیت برویم، آثار و نتایج و پیامدهای مثبتی به دنبال دارد و وزارت کار از این امر متنفع می‌شود.

نجف در عین حال ابراز امیدواری کرد: سامانه جامع روابط کار که با هدف شفاف‌سازی امور راه‌اندازی می‌شود، در مورد سایر بخش‌ها و سازمان‌ها به ویژه بیمه‌ها، خدمات درمانی و بخشهای مالی سازمان تامین اجتماعی و شرکتهای اقماری آن هم به اجرا درآید.

وی با تاکید بر لزوم نظارت و کنترل دقیق بر بخش‌ها و زیرمجموعه‌های سامانه گفت: معتقدم وزارت کار می‌تواند صلاحیت اداری را با اجرای این طرح و سامانه کلید بزند و نه تنها در بحث قراردادهای کار بلکه در زمینه عدم پرداخت بیمه بیکاری، عدم اجرای طبقه بندی مشاغل، عدم بیمه کارگران ساختمانی هم موانع و مشکلات موجود را شناسایی و برطرف کند.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: ایجاد شفافیت در وزارت عریض و طویل کار موجب می‌شود تا روابط کار و بسیاری از امور مربوط به کارگر و کارفرما از نظم و ساماندهی بالایی برخوردار شود.

سامانه جامع روابط کار مرداد ماه سال گذشته توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست‌ها،‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شده و ضمن تفکیک نوع قراردادهای کار اعم از دائم و موقت، کنترل و نظارت بر انعقاد قراردادها را بهبود بخشیده، زمینه شناسایی و ساماندهی قرارداده را فراهم کرده و از بستن قراردادهای سفید جلوگیری می‌کند.

برچسب ها:

قرارداد کار