به گزارش پایگاه خبری راد، غلامرضا رزازی مدیرعامل ستاره ایران نماینده رسمی مرسدس بنز در ایران، با بیان این مطلب گفت: متاسفانه وقتی بحث تحریم پیش می آید کل صنعت و بازار خودرو وارد یک فضای بلاتکلیفی می شود که مشخص نمی کند کدام کار را در چه زمانی می توان و کدام یک را نمی توان انجام داد.
وی ادامه داد: هنوز نمی دانیم آیا فعالیت ما با سایر برندهای خارجی می تواند توسعه پیدا کند و یا باید ایستادن روی پای خود و استفاده از دانش بومی را انتخاب کنیم.
رزازی تصریح کرد: به نظر بنده صنعت خودروی داخلی توان استفاده از داشته های داخلی را با اتکا بر تکنولوژی بومی و توسعه واحدهای R&D دارد و ما می توانیم خودمان یک محصول بومی طراحی کنیم.
وی با تاکید بر وجود پتانسیل تولید خودروی ایرانی گفت: شرایط متغیر بین المللی برای ما تنها یک سیاست را ایجاب می کند و آن اینکه در مقابل زیاده خواهی ها مقاومت کنیم و دست به طراحی خودروی بومی زده و برند خودمان را معرفی کنیم و اگر شرایط بین المللی اجازه داد حتی می توان یک محصول مشترک را هم در نظر گرفت.
مدیر عامل ستاره ایران، نوسان های فضای سیاسی و اقتصادی را برای صنعت خودرو یک شوک دانست و افزود: برای فرار از این شوک های وقت و بی وقت تنها راه داشتن یک برند ملی است که متاسفانه بر روی این جنبه از صنعت خودرو فکر نمی شود و می توانم ادعا کنم اساسا به این مهم بها نمی دهیم.
وی افزود: تکرار تحریم ها یک تجربه تاریخی است که نشان می دهد ما باید بیشتر بر روی توان و دانش فنی داخلی و محصولات بومی تکیه و تمرکز کنیم. از این رو باید سرمایه گذاری در صنعت داخل را افزایش داده و حمایت های دولتی را نیز فراموش نکنیم.
رزازی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو ایران به یک برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد و استفاده از تجربیات سایر کشورها ضروری است تا دچار آزمون و خطاهای تکراری نشویم.
وی در خصوص صنعت قطعه سازی ایران و تاثیر تحریم ها بر این بخش گفت: متاسفانه تا صنعت قطعه سازی آمد بر روی خودروهای جدید تمرکز کند، شرایط جهانی تغییر کرد و عملا اتفاق مهمی در این بخش رخ نداد.
رزازی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر بنده باید برنامه ها را با استراتژی متفاوتی پیش ببریم و قطعه سازان نیز با همان برنامه، خود را تطبیق دهند زیرا این توان را دارند.