08:42 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

سال آبی

۳سال تا پایان نقطه تنش آبی در ایران
پایگاه خبری راد: تنش آبی ۱۵ سال است که در ایران نهادینه شده و دولت طی سال‌های اخیر، رویکرد مقابله‌ای برای حل این مساله داشته است. اکنون نیز وزیر نیرو صراحتا اعلام کرد که تا سال ۱۴۰۰، شهر دارای تنش آبی در ایران نخواهیم داشت.
قبوض ۷۵ درصد مشترکان شامل تعرفه‌های جدید نمی‌شود!
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو با تاکید بر اینکه با وضع تعرفه‌های جدید هیچ تغییری در قبوض برق ۷۵ درصد مشترکان ایجاد نخواهد شد، گفت: برای مشترکان پرمصرف نیز مسیر را باز گذاشته‌ایم تا مصرف خود را مدیریت کرده و شامل تعرفه‌های جدید نشوند.
تنش آبی همچنان پابرجاست
پایگاه خبری راد: علی‌رغم بارش‌های اخیر شاهد تداوم تنش آبی در ۳۳۴ شهر کشور هستیم که نشان می‌دهد باران‌ها تاثیر چندانی در بهبود وضعیت کم‌آبی کشور ندارد و لازم است تدابیر مدیریتی برای رفع تنش‌ها و چالش‌های موجود در حوزه آب اندیشیده شود.
کم‌ترین بارش ترین استان های کشور
پایگاه خبری راد: استان‌های سیستان و بلوچستان، اردبیل و آذربایجان‌شرقی از ابتدای سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ (اول مهرماه) تاکنون کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.
 تجربه بارش بالای نرمال در مهر و آبان
پایگاه خبری راد: در دو ماه ابتدایی پاییز امسال، کل کشور به‌طور متوسط ۴۶ میلی‌متر بود و استان تهران ۶۶ میلی‌متر بارش دریافت کرده‌ که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه بارش نسبت به سال گذشته و دوره بلندمدت است. با این وجود کم‌آبی‌های سال‌های گذشته جبران نمی‌شود.
تدابیر مدیریتی در مورد حل مساله خشکسالی
پایگاه خبری راد: با توجه به بهبود وضعیت بارندگی‌ها در سال آبی جدید، می‌توانیم نسبت به حل مساله‌ی خشکسالی در ایران امید داشته باشیم، اما باید به این مساله نیز توجه کرد که راهکارهای مدیریتی نباید مورد غفلت واقع شوند.
بارندگی های اخیر نشانه سال آبی پربار نیست
پایگاه خبری راد: معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: علی‌رغم این‌که پاییز امسال شاهد افزایش بارندگی‌ها در ایران هستیم، اما به‌دلیل این‌که خشکسالی ایران از ۱۵ سال پیش نهادینه شده، نمی‌توان به بهبود وضعیت خشکسالی امید داشت.
کاهش منابع آبی تجدید پذیر از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۵ میلیارد مترمکعب
پایگاه خبری راد: به گفته کارشناسان، وضعیت منابع آبی هر روز شرایط بدتری را تجربه می‌کند که یکی از علل اصلی آن کاهش منابع آبی تجدیدپذیر است. این موضوع لزوم وجود یک مدیریت منطقی و حساب شده را گوشزد می‌کند.
باران‌ پاییزی کم‌آبی‌ها را جبران نمی‌کند
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی با بیان اینکه سهم پاییز ۲۵ درصد از کل بارش‌های سال است، گفت: از ابتدای پاییز تا دیروز (۲۲ آبان ماه) میانگین بارش کل کشور ۳۵.۵ میلی متر بود که نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ میلی‌متر بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فصل پاییز بازندگی‌ها در حد نرمال یا بالاتر از نرمال باشد، با این وجود خشکسالی‌های انباشته و افت شدید آب‌های زیرزمینی جبران نمی‌شود.
مشترکان پرمصرف تهرانی جریمه شدند
پایگاه خبری راد: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: در تابستان سال جاری آب شرب ٢ تا ٣ درصد مشترکان پرمصرف پس از اعلام تذکرات لازم به مدت سه تا چهار ساعت قطع شد.
افزایش ۲۰۹ درصدی بارندگی‌ها در ایران
پایگاه خبری راد: براساس آخرین آمار میزان بارندگی در کشور، وضعیت بارش‌ها مطلوب شده به‌گونه‌ای که نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۷۷.۷ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۰۹ درصد شاهد افزایش بارندگی‌ها هستیم.
خشک شدن تالاب درگه سنگی آذربایجان غربی
پایگاه خبری راد: معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی از خشک شدن تالاب فصلی درگه سنگی نقده خبر داد.
گذر از تنش آبی ممکن است؟
پایگاه خبری راد: وزارت نیرو برای گذر از چالش‌ها و تنش‌های آبی موجود در کشور برنامه‌های متعددی را در بخش‌های مختلف تا سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته تا بتوان در آن سال میزان تنش آبی را به صفر رساند.
وضعیت زاینده‌رود قرمز شد
پایگاه خبری راد: چندین سال است که زاینده‌رود با چالش‌های آبی مواجه شده و تامین آب چند شهر و روستا را به مخاطره می‌اندازد. این شرایط تا جایی پیش رفته که طبق گفته‌های ‌مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، کل‌آورد در سد زاینده‌رود امسال تنها ۵۴۵ میلیون مترمکعب بود که این عدد نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین‌تر است و عملا یک رکورد را در این بخش پشت سر گذاشتیم.
سدهای کشور تشنه‌اند
پایگاه خبری راد: سال آبی جدید در حالی از ابتدای مهرماه آغاز شده است که از میان ۱۷۸ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی، ۱۰۴ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ملاصدرا، سفیدرود و دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.