06:51 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

سال آبی

بهبود وضعیت منابع آبی تهران
پایگاه خبری راد: مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: از ابتدای سال آبی تا ۳۰ دی‌ماه، میزان بارندگی‌های استان تهران ۱۸۰ میلی‌متر ثبت شده که این میزان نسبت به متوسط بلندمدت که عددی معادل ۱۰۳ میلی‌متر بوده، ۷۳ درصد افزایش داشته است.
چقدر آب برای تهرانی‌ها تولید می‌شود؟
پایگاه خبری راد: حدود یک میلیارد و ۳۵۰ هزار مترمکعب آب، برای جمعیت حدود ۱۴ میلیون نفری استان تهران، تولید می‌شود که از این میزان، بیش از ۷۰ درصد از منابع سطحی و سدها و بقیه از منابع زیرزمینی به‌دست می‌آید.
۵۰۰ میلیون مترمکعب به حجم آب دریاچه ارومیه افزوده شد
پایگاه خبری راد: سرپرست دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: تراز آب دریاچه ارومیه در هفتم دی‌ماه، به ۱۲۷۰.۵۶ متر رسیده که نسبت به تراز سال گذشته، ۲۶ سانتی‌متر افزایش یافته است.
 داده‌های فضایی برای برنامه‌ریزی سال آبی بهره گیری می شود
پایگاه خبری راد: ما نیازمند اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی سال آبی برای فرونشست زمین و بحث خشکسالی مناطق مختلف هستیم.
زاینده‌رود نیاز به کمک دارد
پایگاه خبری راد: یک کارشناس حوزه آب با بحرانی دانستن وضعیت سد زاینده‌رود گفت: لازم است تا نگاه ویژه‌تری برای حل مشکلات این سد وجود داشته باشد چراکه اگر اکنون به فکر نباشیم قطعا چالش‌های متعددی را تجربه خواهیم کرد.
هشدار بحران آب!
پایگاه خبری راد: باوجودی‌که پاییز امسال شاهد افزایش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته بوده ایم اما هم‌چنان وضعیت سدهای ایران تعریفی ندارد و هنوز در برخی از استان‌ها هم‌چون یزد، اردبیل و سیستان و بلوچستان با بارش‌هایی کمتر از حد نرمال مواجهیم.
چالش بحران آب در پایتخت
پایگاه خبری راد: اگرچه میزان بارش‌ها در فصل پاییز در پایتخت مناسب بوده اما هم‌چنان نگرانی‌هایی برای وضعیت منابع آبی تهران وجود دارد چراکه تنها یک‌سوم از سال آبی سپری شده و بارش برف است که می‌تواند سرنوشت منابع آبی پایتخت را مشخص کند.
افزایش ۴۹ درصدی بارش در پاییز ۹۷
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در پاییز امسال نسبت به بلندمدت افزایش ۴۹ درصدی بارش ثبت شده است، گفت: طی سه ماه گذشته حدود ۴۰ درصد کل بارش یک سال آبی را دریافت کرده‌ایم.
بارش برف در تهران موضوع مهمی است!
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که بارش بارندگی در تهران می‌تواند تا حدی چالش‌های موجود در حوزه تامین منابع آب را حل کند، گفت: موضوع مهم بارش برف است چراکه اگر در تهران شاهد بارش برف باشیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اما اگر برف نبارد، با مشکلاتی در این حوزه مواجه خواهیم بود.
افزایش حجم بارش باران در سال 97
پایگاه خبری راد: حجم بارش‌های فصل پاییز ایران از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تاکنون به ۹۲.۱ میلی‌متر رسید. این در حالی است که یکی از مشکلات این حوزه طی سال‌های گذشته، وضعیت ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی بوده که با تداوم این بارش‌ها می‌توان امیدوار بود که در تابستان آینده از حداکثر ظرفیت این نیروگاه‌ها استفاده شود.
آغاز رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
پایگاه خبری راد: مرحله نخست رهاسازی آب از سد مخزنی بوکان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۸-۱۳۹۷ از امروز آغاز شد.
وضعیت منابع آبی در تابستان نامعلوم است
پایگاه خبری راد: با توجه به این‌که میزان بارش‌های فعلی تنها ۲۵ درصد کل بارش‌های کل سال آبی است نمی‌توان پیش‌بینی در مورد وضعیت منابع آبی تابستان نداشت، اما باید گفت که سناریوی تعریف شده برای بهبود شرایط هم‌چون سال گذشته تعریف شده است.
تراز آب در سد امیرکبیر هم‌چنان منفی است
پایگاه خبری راد: باوجود بارش‌های اخیر، تراز آب سد امیرکبیر به عنوان یکی از سدهای تامین‌کننده آب شرب شهر تهران، هم‌چنان منفی است.
از وضعیت بودجه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه چه خبر؟
پایگاه خبری راد: مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ضمن انتقاد از توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: دانشگاه‌های ارومیه و تبریز ماموریت یافته‌اند که عدد دقیق توسعه کشاورزی را در کل حوضه آبریز استخراج کنند و پس از استخراج این آمار برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.
بحران آب،معضل اساسی کشور ایران!
پایگاه خبری راد: خاک هر دشت و حوضه آبریزی در دنیا زمانی‌که چندین سال متمادی دچار خشکسالی می‌شود، به‌ میزان بسیاری رطوبت خود را از دست می‌دهد و حتی وقتی وارد دوره ترسالی می‌شود؛بخش اعظمی از بارش ها، صرف رطوبت از دست‌رفته‌ خاک می‌شود و این معضلی است که اکنون ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.