15:19 | يكشنبه 15 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

بنادر

جزئیات مصوبات جدید برای ترخیص فوری کالا/ موانع ارزی برداشته شد
نماد برتر- براساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تصمیماتی در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر اخذ شده که در اهم آن با رفع موانع ارزی ترخیص کالا از محل ارز متقاضی صادراتی، ارز اشخاص یا به صورت صادرات مقابل واردات نیز انجام خواهد شد.
جنجال برنج های دپو شده جمع شد/ ترخیص از امروز
نماد برتر- بعد از مدتها حاشیه و اختلاف نظر درباره تامین ارز و ترخیص برنج های دپو شده در گمرک و بنادر، در نهایت به دنبال اعلام گمرک مبنی بر متروکه کردن برنج هایی که در آستانه فاسد شدن قرار دارند، صدور کد رهگیری بانک برای این محصول، تسریع و ترخیص از امروز آغاز خواهد شد.
دستگاه تحریمی تخلیه و بارگیری کانتینر بندری بومی‌سازی شد
نماد برتر- گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به بومی‌سازی تجهیزات بندری برای تخلیه و بارگیری کانتینرها کرده است که به گفته آنها این نوع تجهیزات جزو اقلام تحریمی به شمار می‌رود.
۷۰ واحد تولیدی نساجی نیمه‌تعطیل شدند
نماد برتر- در حالی اخیرا وضعیت ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در گمرک‌ها و رو به فساد رفتن آن حاشیه ساز شده که ماجرای دپو و موانع ترخیص فقط به برنج ختم نشده و بخش عمده کالاها دست کمی از آن ندارند؛به طوری که با عدم ترخیص مواد اولیه تولید، بخش عمده ای از تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه شده اند؛ تا جایی که گزارشها حاکی از آن است که حدود ۷۰ تولیدی در حوزه نساجی نیمه تعطیل و برخی واحدها به مرز تعطیلی رسیده اند.
بررسی وضعیت محصولات تراریخته در کمیسیون اصل نود
نماد برتر- سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت محصولات تراریخته در این کمیسیون و طرح دغدغه‌های نمایندگان در این زمینه خبر داد.
برنج‌های رسوبی در گمرک متروکه می‌شود
نماد برتر- معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود، این سازمان براساس قوانین امور گمرکی نسبت به اعمال قانون متروکه با رعایت مقررات مربوطه برای برنج های دپو شده اقدام خواهد کرد.
اظهارات متناقض درباره برنج های دپو شده/یکباره مواضع تغییر کرد!
نماد برتر- تا همین چند روز پیش وارد کنندگان برنج و فعالان این حوزه با انتقادهای تند نسبت به عملکرد دستگاه های مربوطه به ویژه در مورد تخصیص و تأمین ارز نگران وضعیت برنج های دپو شده در گمرک از کمبود در بازار تا فاسد شدن آن بوده و خواهان ترخیص فوری این کالا شدند، اما مشخص نیست چه اتفاقی افتاده که اکنون از رها کردن برنج های وارداتی در گمرک و به صرفه نبودن ترخیص آن سخن می گویند!
مشکل کد تخصیص ارز برای واردات برنج حل شد/ ماندگاری برنج های رسوبی تا ۲ سال است
نماد برتر- دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه مقصر دانستن سازمان یا فردی در ماجرای دپوی ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات مشکلی را حل نمی‌کند و بایستی به فکر راه کار باشیم، گفت: حدود یک هفته است که مشکل کد تخصیص ارز توسط بانک مرکزی حل شده و واردکنندگان بایستی بعد از تامین ارز اقدام به ترخیص این ۲۰۰ هزارتن برنج کنند.
بهبود تولید نفت لیبی رکورد زد
نماد برتر- تولید روزانه نفت لیبی به ۸۰۰ هزار بشکه رسیده و این کشور رساندن تولید به ۱.۳ میلیون بشکه در روز در ابتدای سال ۲۰۲۱ را هدف گرفته است.
علت رسوب برنج‌های وارداتی در گمرک
نماد برتر- بانک مرکزی علت اصلی رسوب برنج‌های وارداتی در گمرکها و بنادر کشور را ترخیص درصدی کالا توسط گمرک، بدون داشتن تخصیص ارز و کد رهگیری برای ثبت‌ سفارش مرتبط با آنها اعلام کرد.
پاسخ مستند گمرک به بانک مرکزی: سند ارائه کنید
نماد برتر-در جریان رسوب هزاران تن برنج و رو به فساد رفتن این کالا که عدم تخیص و تامین ارز از دلایل اصلی اعلام شد، در حالی بانک مرکزی این موضوع را رد کرده و عملکرد گمرک در ترخیص درصدی برنج را عامل این اتفاق می داند که گمرک با ارائه سند ادعای بانک مرکزی را رد کرد.
هدف گذاری افزایش ۱۵ درصدی صادرات غیر نفتی
نماد برتر- رئیس سازمان توسعه تجارت از هدف گذاری برای افزایش ۱۵ درصدی صادرات غیر نفتی در شش ماهه دوم امسال خبر داد.
توزیع روغن نباتی به بازار از هفته آینده/قیمت ها تغییر نخواهد کرد
نماد برتر- دبیرانجمن صنفی روغن نباتی ایران با بیان اینکه با توزیع ۷۰ هزارتن روغن بین کارخانه ها از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران از هفته آینده روغن نباتی در بازار توزیع می شود و آرامش به بازار باز می گردد، اظهار کرد: قیمت روغن نباتی تغییری نخواهد کرد.
سرنوشت ترخیص میلیون‌ها تن کالا در دست بانک مرکزی
نماد برتر- طبق آخرین گزارش گمرک حدود هشت میلیون کالای دپو شده در گمرگ و بنادر وجود دارد که تاکنون اقدامات نهادهای متولی برای ترخیص این کالاها بی‌تاثیر بوده است؛ به‌گونه‌ای که بانک مرکزی کوتاهی خود در تخصیص ارز را با اعلام اینکه این تخصیص طبق اولویت‌ بندی ارائه شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انجام شده است، به گردن این وزارتخانه می‌اندازد.
دلایل نابسامانی بازار روغن از زبان یک تولید کننده
نماد برتر- یک تولید کننده روغن در مورد دلایل نابسامانی اخیر بازار گفت: تخصیص ناعادلانه ارز و بی تفاوتی وزیر سابق صنعت به هشدارها در مورد کمبود از دلایل بهم ریختگی است.