16:57 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

اجناس

نقص در فاکتور صندوق‌های مکانیزه ایراد نیست
پایگاه خبری راد: در سال‌های اخیر فاکتورهای صندوق‌های مکانیزه جای فاکتورهای دستی را گرفته‌اند که در این میان برخی از این فاکتورها اطلاعات دقیق محصول را اعلام نمی‌کند. در این رابطه رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران معتقد است عدم اعلام مشخصات دقیق کالا در فاکتور صندوق‌های یکپارچه ایراد قانونی محسوب نمی‌شود و در صورت نیاز مشتری به فاکتور، فروشنده باید فاکتور رسمی صادر کند.
پارچه احتکار شدنی نیست/ کالای وارداتی به بازار آمده است
پایگاه خبری راد: در واردات کالا و مواد اولیه ارز قابل‌توجهی از طریق دولت و سامانه نیما در اختیار افراد قرار گرفته اما بازار مدعی آن است که تمام ارزها در مسیر واردات هزینه نشده و کالا به بازار وارد نشده است.
آیا همه پوشاک وارداتی، قاچاق هستند؟
پایگاه خبری راد: دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از تعطیلی ۱۱۰ فروشگاه به دلیل فروش کالای قاچاق تا پایان سال ۱۳۹۷ خبر داد و قاچاق و کمبود مواد اولیه را از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت پوشاک عنوان کرد.
«نظارت»؛ نیمه گمشده افسار گسیختگی گرانی بازار
پایگاه خبری راد: شاید گرانی را بتوان مهمان ناخوانده سال ۹۷ خواند. از آغاز سال ۹۷ بود که قیمت کالاهای مختلف در هر حوزه‌ای افزایش یافت و سرعت این افزایش قیمت تا جایی رسید که جمله «الان چند؟!…یا الان چند؟!» که روزی دست مایه برنامه‌های طنز بود را مردم در زندگی روزمره خود احساس کردند. افزایش قیمت‌ها کم کم کالاهای اساسی و مورد استفاده روزمره مردم را دربرگرفت و حتی برخی از کالاهای اساسی را از سفره مردم حذف کرد.
گوش به زنگ باشید؛ کوپن‌ها برمی‌گردند!
پایگاه خبری راد: طرح دوباره کوپن‌های توزیع مواد غذایی بعد از سال‌ها این بار با عنوان "کالابرگ‌های الکترونیک" در مجلس به تصویب رسید.
پول مردم را با مال سازی هدر ندهید!
پایگاه خبری راد: مسئله از رونق افتادن مال‌ها و مراکز خرید، امروزه با همه‌گیرتر شدن خریدهای اینترنتی و ارتباطات الکترونیک بحرانی‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌شود، به‌طوری‌که پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۲۲ از هر چهار مال آمریکا، یکی تعطیل شود.
ناگفته‌هایی از بازار و مصرف «لوازم آرایش» در ایران
پایگاه خبری راد: مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اخیراً اعلام کرده گردش مالی محصولات آرایشی و بهداشتی کشورمان ۶۵ هزار میلیارد تومان است. جدا از این رقم بالا، بارها خبرهایی مبنی بر اینکه ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان است، مطرح شده. اما دلیل این گردش مالی بالا و مصرف زیاد ما در این حوزه چیست؟
گرانفروشی را به ۱۲۴ گزارش دهید
پایگاه خبری راد: در حالی که رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش از قیمت ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزارتومانی هر کیلوگرم آجیل چهارمغز درنمایشگاه های بهاره خبر داد و گفت که مردم گرانفروشی را به بازرسان مستقر در نمایشگاه های بهاره و سامانه تلفنی ۱۲۴ گزارش کنند تا با آن ها برخورد شود، نگاهی به بازار این محصولات نشان می دهد که فاصله قیمتی قابل توجهی نسبت به این نرخ های اعلامی وجود دارد.
نان‌های آجری، عیدی دستفروشان «پروانه»!
پایگاه خبری راد: پارکینگ مجتمع تجاری «پروانه» در خیابان جمهوری تهران سال‌هاست که جمعه‌ی هر هفته میزبان دستفروشان است. «پارکینگ پروانه» یا «بازارِ پروانه» در طول این سال‌ها برای بسیاری از مردم تهران به عنوان جایی برای خریدوفروش اشیای قدیمی، صنایع دستی و چیزهایی که در هیچ دکانی پیدا نمی‌شود شناخته شده است.
سوءاستفاده از نگرانی مردم برای گران کردن کالا
پایگاه خبری راد: قیمت اقلام خوراکی در سال جاری در بازه‌های مختلف زمانی روند افزایشی به خود گرفت که بررسی‌ها نشان از آن دارد که در بسیاری از محصولات کمبودی وجود ندارد و نیاز مصرف‌کننده آنقدر نیست که کمبودی در بازار ایجاد کند و تنها برخی افراد سودجو برای کسب سود از ترس مردم برای گران کردن کالا استفاده می‌کنند.
گله‌مندی دلار ۴۲۰۰ و گرانی کالاها ربطی به بورس کالا ندارد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: گله‌مندی که اکنون در بازار و اقتصاد وجود دارد این است که چرا دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی محصولات تعلق می‌گیرد اما اجناس با قیمت ارز آزاد به مردم فروخته می‌شود؛ این‌ها مواردی است که هیچ ارتباطی با کارکردهای بورس کالا ندارد و اشتباه در تصمیم‌گیری، نبود امکان رصد و نظارت از تولید تا مصرف یکی از دلایل بروز رانت‌ها در وضعیت فعلی است.
کسادی بازار خیاطان یزدی در آستانه‌ نوروز
پایگاه خبری راد: روزگاری در آستانه عید نوروز، صفی طولانی از مردم یزد در مقابل خیاطی‌ها کشیده می‌شد به نحوی که گاهاً خیاطان برخی از سفارشات خود را به سال بعد موکول می‌کردند ولی این روزها با عرضه لباس‌های متنوع در بازار، کار خیاطی‌ها و خیاط‌خانه‌ها حتی در مناسبت‌هایی مانند نوروز هم رونقی ندارد.
پیشنهادی برای کوپن
پایگاه خبری راد: مجلس، دولت را ملزم به استفاده از کوپن الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی در سال آینده کرده است که یک اقتصاددان این طرح را بهتر از پرداخت یارانه ارزی به وارداکنندگان دانست و پیشنهاد کرد که کالابرگ‌های الکترونیکی به صورت اعتباری طراحی شود تا مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب داشته باشند.
کوپن غیر هدفمند، بی‌فایده است
پایگاه خبری راد: یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است تا زمانی که کمک‌های دولت به اقشار کم درآمد جامعه به شکلی هدفمند برنامه‌ریزی نشود، نمی‌توان انتظار داشت برنامه ریزی‌هایی که در حوزه یارانه یا کوپن شکل گرفته تأثیرگذار شوند.
حکم فروش به قیمت روز چیست؟
پایگاه خبری راد: صفحه فقه و احکام شرعی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حکمی را در پاسخ به سوالی در ارتباط با فروش اجناس قدیمی به نرخ روز منتشر کرد.