03:41 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

مالیات

سه لنگر ثبات بازار سهام
با وجود مرتفع شدن برخی ریسک‌ها در بازار پس از استقرار دولت جدید در روزهای اخیر شاهد نوساناتی در بازار هستیم که به نظر می‌رسد، دلیل بنیادینی برای آن وجود ندارد و شاید بتوان گفت بیشتر تحت تاثیر هیجانات و رفتاره گله‌ای رقم خورده است.
شفافیت بستر اعتمادساز افکار عمومی است
ارائه اطلاعات شفاف، تاثیر به‌سزایی بر عملکرد بازار سرمایه می‌گذارد و این امر منجر به تصمیمات صحیح‌تر در زمینه تخصیص بهینه منابع و رسیدن به کارآیی تخصیصی که هدف نهایی بازار سرمایه است، می‌شود.
آسیب‌شناسی رشد نرخ بهره بین بانکی به بازارسرمایه
نرخ بهره بین بانکی در چند ماه اخیر روندی صعودی در پیش گرفته و اکنون در آخرین تغییرات خود به ۱۹ درصد رسیده است. به عقیده کارشناس نرخ بهره بین بانکی درنهایت اثر همگرا بر نرخ سپرده بانکی و از طرفی دیگر واکنشی واگرا به بازارسرمایه دارد.
طرح مالیات بر عایدی سرمایه‌؛ بازگشایی مسیر تولید و اشتغال
در طرح مالیات بر عایدی سرمایه قرار است سرمایه‌ها به جای خروج از مسیر تولید وارد عرصه تولید و اشتغال شده و دست دلالان از بازار کوتاه شود.
اوره ایران از یونان تا آمریکای لاتین
ظرفیت تولید اوره ایران بیش از ۵.۶ میلیون تن در سال است که در شرکت‌های پتروشیمی پردیس، شیراز، کرمانشاه، خراسان، لردگان و شرکت پتروشیمی رازی واقع شده‌اند.
سهولت و امنیت در خرید سیمان با احراز هویت
بورس کالا می‌تواند از اطلاعات اشخاصی که ثبت‌نام آنها در سامانه سجام تکمیل شده و کد معاملاتی دریافت کرده‌اند، استفاده کند. این اقدام که احتمالاً در آینده نزدیک اجرایی می‌شود، گام ارزشمندی در تسهیل و ارتقای امنیت خرید سیمان به‌شمار می‌رود.
از استقرار شفافیت تا ناهمواری فرار مالیاتی
مسیر فراریان مالیاتی فقط از طریق شفافیتی که در بازار سرمایه وجود دارد ناهموار می‌شود.
هدایت سرمایه‌ها به بخش تولید با طرح مالیات بر سوداگری
ساختارهای اقتصادی کشور باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌های خرد و کلان به سمت بازار تولید هدایت شوند و تحقق این امر هم نیازمند اعمال قوانین بازدارنده برای جلوگیری از سوءاستفاده از خلأ‌های قانونی و اجرای طرح مالیات بر سوداگری است.
پذیرش به شرط شفافیت مالی و تحلیل پذیری
شرکت‌های خواهان پذیرش در بورس و فرابورس شفاف سازی را سرلوحه کارهای خود قرار داده، فرار مالیاتی نداشته و ساختار مالی و ساختار کسب و کار خود را اصلاح کنند.
ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین کسری بودجه
دولت با کسری تراز عملیاتی مواجه است؛ بنابراین، باید از محل واگذاری دارایی‌های مالی یا سرمایه ای کسری بودجه عملیاتی خود را پوشش دهد.
راز و رمز افسار گسیختگی نقدینگی
نقدینگی و تورم از مهم‌ترین شاخص‌های کلان هستند که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفتند و اقتصاددانان نیز رشد این دو شاخص را از معضلات اصلی اقتصادی می‌دانند. در شرایط تورمی، اقتصاددانان اغلب افزایش حجم نقدینگی را دلیل آن می‌دانند و در شرایط کنترل تورم هم راه حل را محدودسازی نقدینگی می‌دانند. در این یادداشت به راز و رمز افسارگسیختگی نقدینگی پرداخته شده است.
مشتریان خرد به آسانی از بورس کالا سیمان می‌خرند
معاملات گواهی سپرده سیمان سبب می‌شود کسانی که به صورت خرد به کالا نیاز دارند، بتوانند دسترسی بیشتری داشته و به آسانی خرید کنند.
رشد دو برابری تولید طی سه سال اخیر"شکام"
مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز گفت: طی سه سال اخیر شاهد رشد دو برابری تولید بودیم و استراتژی رشد و توسعه شرکت به سمت تولید مواد موثره دارو حرکت کرده است.
بار چرخه معیوب قیمت‌گذاری دستوری روی دوش مردم
وجود برخی تحرکات برای اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری در دولت سیزدهم بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را نگران کرده است. در شرایطی که دولت سیزدهم با شعار مقابله با رانت و فساد وارد میدان عمل شده و رییس جمهور نیز بارها بر مشورت و تعامل با فعالان صنعت و کارشناسان به منظور اتخاذ تصمیمات مهم، تاکید داشته است اما بار دیگر اظهاراتی در مورد کنترل قیمت کالاها و حمایت از مردم به گوش می‌رسد. این روند حتی تابلوی بازار سهام را قرمز پوش کرد تا مشخص شود سهامداران نیز به خوبی با اثرات زیان بار قیمت‌گذاری بر فعالیت شرکت‌های تولیدی آشنا هستند.
قیمت گذاری دستوری عامل ایجاد ریسک و ابهام در بورس
با توجه به اینکه قیمت گذاری دستوری عامل ایجاد ریسک و ابهام است؛ بنابراین فعالان بازار سهام همگی مخالف ادامه چنین روندی در اقتصاد کشور هستند.