07:52 | چهارشنبه 18 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

وقوع سیل

آزاد شدن صادرات تخم‌مرغ پس از ممنوعیت ۳ ماهه
پایگاه خبری راد: صادرات تخم مرغ پس از ممنوعیت حدود سه ماهه آزاد شد که به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار ممنوعیت آن هم در سال گذشته ضرورتی نداشت.
سیل‌های ایران مناقشه سیاسیون را آشکار کرد
پایگاه خبری راد: یک جامعه‌شناس در تحلیل سیل‌های اخیر ایران، ضمن انتقاد از تقسیم‌بندی سیاسیون به خودی و غیر خودی در جریان مدیریت سیلاب‌ها گفت: منافشه سیاسی به حدی بالا گرفته که حتی سیل هم سیاسی شده است که این وضع ریشه‌های اعتماد و سرمایه‌های اجتماعی ایران را نشانه رفته است.
از "بدخیم‌ تلقی شدن سیلاب و مدیریت آن" تا "وظایف رسانه‌ها در مواقع بحران"
پایگاه خبری راد: مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی با اشاره به این که مساله سیلاب و مدیریت آن یک پدیده بدخیم (super wicked problems) تلقی می‌شود، بر ضرورت دخیل‌شدن رسانه‌ها در برطرف کردن آن تاکید کرد و گفت: در خصوص پدیده‌های بدخیم باید از "رویکرد همه با هم" (Altogether Approach) و میان بخشی برای حل مساله استفاده کرد.
بستر قانونی و حریم رودخانه‌ها کجاست؟
پایگاه خبری راد: بستر قانونی رودخانه‌ها جزو منابع و اموال «ملی» محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند تملک قانونی بر آن داشته باشد اما حریم کمّی رودخانه، پهنه‌ای با عرض دو تا ۲۰ متر در دو طرف بستر قانونی رودخانه است که برای دسترسی و انتفاع کامل از بستر رودخانه در نظر گرفته شده است.
خسارت سیل چند هزار میلیارد تومان بود؟
پایگاه خبری راد: تعداد قابل توجهی از استان‌های کشورمان از همان روزهای آغازین سال درگیر سیل شدند و این اتفاق تلخ علاوه بر اینکه تلفات جانی بر جای گذاشت، خسارات مالی سنگینی نیز به کشور وارد کرد.
اختصاص ۴۵۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به کشاورزان سیل زده مازندران
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران از اختصاص ۴۵۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به کشاورزان سیل‌زده خبر داد.
احتمال سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد
پایگاه خبری راد: مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم، اظهار کرد: شاید در شرایط فعلی تغییر نرخ بنزین فشار زیادی به مردم وارد کند اما دولت می‌تواند با توجه به مصرف بی‌رویه و تحریم‌ها، با ارائه متممی اجازه آن را از مجلس اخذ کند.
بیانیه مشترک انجمن برق‌آبی ایران و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران درباره سیلاب‌ها
پایگاه خبری راد: در بیانیه انجمن برق‌آبی ایران و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، درباره سیلاب‌های فروردین ۹۸ تاکید شده اگر از سیلاب‌های اخیر درس‌های لازم را بگیریم و پس از فرونشست سیل و رُفت و روب گل‌ولای، حافظه‌هایمان کم‌رمق نشود، حتماً ما ساکنان این سرزمین برندگان این عرصه‌ایم وگرنه در هر حال بازنده خواهیم بود.
کدام کشورها در شرایط بحران، پیامک هشدار عمومی می‌فرستند؟
پایگاه خبری راد: در حالی‌که تجربه استفاده از سیستم انتشار سلولی (Cell Broadcast) پیش از این‌هم در ایران وجود داشت، پس از وقوع سیل در ایران، اپراتورها تصمیم به استفاده از این امکان برای اطلاع‌رسانی در شرایط بحران گرفتند.
آب بندان‌ در مازندران جلوی سیل را می‌گیرد یا سد؟
پایگاه خبری راد: یکی از نکاتی که این روزها و پس از دو سیلاب مازندران، بر سر زبان‌ها افتاده و بیش از پیش نمایان شده، مسئله سدسازی است، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که سدسازی در کشور یک نکته بسیار مهم و حرکت تأثیرگذار در مقابل سیل‌های ویرانگر است و برخی دیگر نیز تأثیر زیادی برای این امر قائل نمی‌شوند و معتقدند احداث و احیای آب‌بندان به ویژه در مازندران، راهکار اساسی برای کنترل سیلاب است.
نشت نفت در خوزستان صحت دارد؟
پایگاه خبری راد: طی روزهایی که دامنه سیل به استان خوزستان نیز کشیده شده است، از آنجا که خاک این استان با نفت گره خورده است، حاشیه‌ها و اخبار نفتی آن فراوان است. یکی از این اخبار وجود آلودگی‌های نفتی در سطح استان است که البته نفتی‌ها به آن پاسخ دادند.
سدهای ایران برای مواجهه با سیلاب آماده شدند؟
پایگاه خبری راد: افزایش بی‌سابقه بارندگی‌ها در ایران موجب شد میزان نزولات سال آبی جاری حدود ۱۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۴۵ درصد نسبت به میانگین ۵۰ ساله افزایش داشته باشد که عمده این بارندگی‌ها مربوط به مقاطع زمانی اخیر بوده که توانست ذخیره فعلی سدهای ایران را به ۵۱ میلیارد مترمکعب برساند.
"ذخایر ارزی"؛ گزینه آخر برای جبران سیل
پایگاه خبری راد: با وجود این‌که دولت امیدوار بود بتواند از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل به عنوان منبع اصلی استفاده کند، مجوز مقام معظم رهبری برای این موضوع، از این حکایت دارد که ذخایر ارزی گزینه آخر تامین مالی در این زمینه خواهد بود.
یوسفی: اکنون وضعیت در اهواز تحت کنترل است
پایگاه خبری راد: نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در حوزه مسائل آب باید از نظر کارشناسان بهره برد و از سیاسی کاری باید پرهیز کرد گفت: علت سیل بارش است ولی علت تخریب‌ها سوء مدیریت‌های است که طی ۲۰ سال اخیر در حوزه آب اتفاق افتاده است. اکنون وضعیت در اهواز تحت کنترل است.
سیل نتیجه دخالت‌های عوامل انسانی در پوشش گیاهی طبیعی استان گلستان است
پایگاه خبری راد: نماینده مردم رامیان در مجلس گفت: از ۲۷ سال پیش تا الان حادثه هولناک سیل ۱۲۸ بار جان و مال مردم استان گلستان را تهدید کرده است.