19:56 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

منابع آبی کشور

«آب» یک کالای «مفت» به حساب می‌آید
پایگاه خبری راد: یک کارشناس مدیریت منابع آب ایران از قیمت‌گذاری آب کشور به‌شدت انتقاد کرد و گفت: اگر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به‌درستی اجرا می‌شد و منابع ارزشمند کشور از جمله آب با قیمت واقعی در اختیار مردم قرار می‌گرفت، به‌طور قطع می‌توانستیم مصرف آب را کنترل و بحران آب را حل کنیم و به جای پرداخت یارانه نقدی، تجهیزات کاهش مصرف در اختیار شهروندان قرار دهیم.
۱.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای گذر از تنش آبی
پایگاه خبری راد: از میان ۱۱۵۷ شهر ایران ۳۳۴ شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۴ میلیون نفر با مشکلات کم آبی مواجه هستند. به همین دلیل دولت دو هفته گذشته حدود ۱۰۲۰ میلیارد تومان به منظور اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر برای کاهش تنش آبی اختصاص داده است.
فشار اشتغال کشور روی منابع آب
پایگاه خبری راد: بررسی عوامل مختلف در ایجاد بحران آب در ایران، حفر ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز، سهم ۷۰ درصدی مدیریت غلط در ایجاد بحران آب، سدسازی‌های در حوضه آبریز تالاب‌ها و خطا در استقرار فولاد مبارکه و ذوب آهن در فلات مرکزی، بی‌توجهی به آمایش سرزمینی در موضوع توسعه، بخشی‌نگری در مصرف منابع آب و فشار اشتغال کشور بر مصرف منابع آب از جمله مهمترین محورهای مربوط به بحران آب است که از منظر کارشناسان باید مورد توجه قرار گیرد.
 سیاست‌های غلط وزارت کشاورزی باعث نوسانات قیمت شده است
پایگاه خبری راد: نماینده گنبدکاووس گفت که سیاست های غلط وزارت کشاورزی باعث نوسات قیمت محصولات کشاورزی شده است.
۳۴ میلیون نفر در دایره تنش آبی
پایگاه خبری راد: براساس ارزیابی صورت گرفته در سال جاری از میان ۱۱۵۷ شهر کشور حدود ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴ میلیون نفر در شرایط تنش آبی هستند که از این ۳۴ میلیون نفر حدود ۱۷ میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار دارند که با مصوبه هفته گذشته دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر کشور به منظور کاهش تنش آبی در نظر گرفته شده است.
قرار گرفتن ایران در میان هلال غلات دنیا و بی‌توجهی به حفظ ذخایر ژنتیکی
پایگاه خبری راد: به اعتقاد محققان به اندازه گستره اقلیمی کشور با تنوع ژنتیکی که دارد، در حال حاضر بدون توجه به این تنوع اقدام به واردات ارقام کشاورزی می‌شود که با وضعیت اقلیم و خشکسالی‌های متوالی کشور سازگار نیست.
کشت برنج فقط در گیلان و مازندران
پایگاه خبری راد: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش بارندگی‌ها، محدود شدن کشت آبی اجتناب ناپذیر است، گفت: سیاست دولت مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی و اجرای سیستم های نوین آبیاری و تمرکز کاشت برنج صرفا در استان‌های گیلان و مازندران است.
راهکارهای جبران اشتباهات مدیریت منابع آب
پایگاه خبری راددانشیار هیدروژئولوژی دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که در زمینه توسعه، راه را اشتباه رفته و فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر را نیز از دست داده‌ایم، گفت: می‌توانستیم توسعه صنعتی انجام دهیم، چون مصرف آب در صنعت پایین بوده و توسعه حاصل نیز پایدارتر است و به خصوص این‌که ایران، کشوری دارای مواد اولیه، منابع عظیم نفت و گاز و منابع طبیعی و انسانی متخصص بوده و ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد، که این‌ها از نقاط قوت کشورمان هستند که می‌توانستیم در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و آن را محور توسعه قرار دهیم، با وجود این، تا این حد به سمت توسعه کشاورزی رفته‌ایم و عجیب‌تر این‌که هنوز مثل زمان مادها کشاورزی می‌کنیم.
بحران ناتمام ایران!
پایگاه خبری راد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و درازمدت حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد باران کمتری را در کشور شاهد خواهیم بود، همچنین از میزان ذخیره سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاسته شده است که این موضوع موجب شده وزیر نیرو نسبت به وضعیت فعلی منابع آبی هشدار دهد.
روشنایی کشور در گرو تامین آب
پایگاه خبری راد: امسال علاوه بر بحران آب با بحران برق نیز روبرو هستیم. از یک سو نصب حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در کشور مطرح است و از طرفی ۳۰۰۰ مگاوات تولید برق آبی به دلیل نبود آب در سدها کم می‌شود و رشد حدود ۷ تا ۱۲ درصد برق آبی امسال صفر است که این کاهش احتمال خاموشی پراکنده در برخی نقاط را ایجاد خواهد کرد.
کشت برخی از محصولات کشاورزی ممنوع می شود
پایگاه خبری راد: با تشدید بحران آب در کشور احتمال ممنوعیت کشت برخی از محصولات کشاورزی قوت یافته تا جایی که بر اساس گفته های وزیر نیرو با توجه به کاهش بارندگی ها و اولویت تامین آب شرب، قطعا محدودیت برای بخش‌های مختلف کشاورزی ایجاد می شود، اما این مسئله به معنای نادیده گرفتن حقوق کشاورزان نیست.
با کاهش یک دقیقه‌ای استحمام چقدر آب صرفه‌جویی می‌شود؟
پایگاه خبری راد: صرفه‌جویی در مصرف آب یکی از موارد بسیار مهمی است که در سال آبی جاری باید مورد توجه ویژه‌ مشترکان قرار گیرد. در این میان استحمام یکی از مواردی است که در مصارف خانگی نقش عمده‌ای در مصرف آب دارد که باید گفت بر اساس آمار ارائه شده اگر مدت زمان استحمام هر فرد یک دقیقه کاهش یابد در مدت یک ماه ۶۰۰ لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود.
بحران آب دیگر شعار نیست!
پایگاه خبری راد: چند سال است که واژه بحران در کنار منابع آبی کشور جا خوش کرده و متاسفانه هرچه جلو می‌رویم شرایط بدتر می‌شود تا جایی که امسال در طول ۵۰ سال گذشته خشک‌ترین سال معرفی شده است.
راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب
پایگاه خبری راد: با توجه به این که در هر دقیقه حدود ۱۵ لیتر آب از دوش خارج می‌شود، یک استحمام ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند ۱۵۰ لیتر آب را وارد شبکه فاضلاب کند؛ همچنین در موقع شست‌وشوی اتومبیل با شیلنگ آب حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود حال آنکه می‌توان با یک سطل ۲۰ لیتری آب و یک تکه اسفنج این کار را انجام داد.
سرنوشت جدید طرح احیا و تعادل بخشی
پایگاه خبری راد: ورود طرح احیا و تعادل بخشی به صندوق توسعه ملی بی شک می‌تواند نقطه امیدی برای حل مشکلات منابع آبی کشور باشد. در همین راستا نیز مقامات وزارت نیرو در صدد هستند تا این طرح بتواند در مجموعه صندوق توسعه جای گیرد و با توجه به اهمیت مساله آب به‌نظر می‌رسد که انجام این کار بتواند تحولی بزرگی در صنعت آب رقم بزند.