02:43 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

سال آبی

افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها در ایران
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو گفت: از آغاز سال آبی جاری شاهد افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها در ایران هستیم.
سد گیلانغرب کرمانشاه سرریز کرد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به این‌که تمامی ۱۲ سد استان در وضعیت سرریز قرار دارند، گفت: سد گیلانغرب نیز امسال برای نخستین بار در ۱۴ سال اخیر سرریز شده است.
۷۸ درصد مخازن سدهای ایران پر شد
پایگاه خبری راد: بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده تا میزان ذخیره آب سدهای کشور با رشد ۶۳ درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از ۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده و ۷۸ درصد از ظرفیت مخازن سدها نیز پر شود.
دریاچه ارومیه سیراب شد
پایگاه خبری راد: باران‌های اخیر تاثیرات بسیار مثبتی را در دریاچه ارومیه گذاشته، به‌گونه‌ای که وضعیت این دریاچه بسیار بهبود یافته است.
تغییرات اقلیمی مهمترین معضل بخش کشاورزی است
پایگاه خبری راد: نماینده سازمان خوار بار جهانی (F.A.O) در ایران گفت: مهمترین معضلات حوزه آب و خاک و کشاورزی کاهش سطح آبهای زیرزمینی، شوری خاک و تغییرات اقلیمی است.
سدهای ایران برای مواجهه با سیلاب آماده شدند؟
پایگاه خبری راد: افزایش بی‌سابقه بارندگی‌ها در ایران موجب شد میزان نزولات سال آبی جاری حدود ۱۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۴۵ درصد نسبت به میانگین ۵۰ ساله افزایش داشته باشد که عمده این بارندگی‌ها مربوط به مقاطع زمانی اخیر بوده که توانست ذخیره فعلی سدهای ایران را به ۵۱ میلیارد مترمکعب برساند.
میزان بارش‌ها سه برابر سال گذشته می‌شود
پایگاه خبری راد: مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، میزان بارش‌ها تا پایان سال آبی به حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب در جریانات آب سطحی می‌رسند که این میزان سه برابر سال گذشته است.
وضعیت سدهای تهران پس از بارندگی های اخیر
مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، وضعیت ذخایر سدهای تهران را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر سدهای تهران در شرایط مناسبی قرار گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که بر اساس آخرین آمار، میزان ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی را داشته است.
علت بارش‌های شدید ماه‌های اخیر چیست؟
پایگاه خبری راد: رییس اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین ضمن اشاره به اینکه بارش‌های گسترده و شدید سال آبی اخیر متاثر از بر هم کنش چند پدیده جوی است، گفت: فعال‌تر شدن سامانه سودانی نسبت به سایر سامانه‌ها و انتقال رطوبت فراوان به این سامانه یکی از مهمترین عوامل بارش‌های شدید ماه‌های اخیر است.
سد سفیدرود مشکل پایداری ندارد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: سد سفیدرود هیچ مشکلی از نظر پایداری و کنترل سیلاب ندارد.
سد کرخه در سلامت کامل/ ذخیره فعلی کرخه ۳۴ برابر سد کرج
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه سد کرخه در سلامت کامل است، گفت: تشدید بارندگی‌های اخیر موجب شده تا ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد شده و ذخیره فعلی کرخه به بیش از ۶ میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود ۳۴ برابر سد کرج است.
توان نیروگاه‌های برق‌آبی به ۱۰ هزار مگاوات رسید
پایگاه خبری راد: سخنگوی صنعت برق کشور گفت: بارش‌های اخیر موجب شد توان نیروگاه‌های برق آبی نسبت به سال‌های گذشته دو برابر افزایش یابد؛ به گونه‌ای که انتظار می‌رود ۵۰۰۰ مگاوات بیش‌تر از سال گذشته ظرفیت تولید برق از این نیروگاه‌ها را داشته باشیم.
تنها ۱۵ سانتیمتر به تراز سفره‌های زیرزمینی بوشهر اضافه شد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به مشکل کمبود آب شرب در فصل تابستان عنوان کرد: به دلیل اینکه منابع آبی ما خارج از استان است خوشبختانه تغذیه آبی تا جای ممکن تامین شده و در تابستان پیش رو نسبت به سال گذشته به مراتب با مشکلات کمتری روبرو هستیم، با این وجود با توجه به تامین آب از منابع زیرزمینی، باید مراقبت های جدی تری صورت بگیرد.
هیچ کدام از سدها آسیبی ندیده‌اند/ نمک سد گتوند جابه‌جا نشده
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر تمام سدهای کشور به لحاظ پایداری شرایط کاملا نرمالی دارد و ابزار دقیق سدها به صورت مستمر کنترل می‌شود و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شکستگی سدها و یا ایجاد آسیب در سدهای کشور نداشته‌ایم، اما در حوزه حجم مخازن باید گفت که بسیاری از سدها وضعیت پرشدگی دارند و قدرت تخلیه زیادی به دلیل حساسیت‌هایی که در پایین دست وجود دارد برای آنها ممکن نیست.
دوسوم رواناب‌های ایران به سدهای خوزستان وارد شدند
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع ایران ضمن بی سابقه خواندن بارندگی‌های اخیر، گفت: این جبهه بارندگی به لحاظ شدت، مدت و فراگیری که شامل ۲۴ استان شد، بی سابقه بوده است و متوسط بارندگی را ۵۰ الی ۵۵ میلیمتر بالا برد و به ۲۶۰ میلیمتر رساند.