12:46 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کمبود بارش

سردرگمی برای حل ورشکستگی آب
پایگاه خبری راد: مروری بر وضعیت برداشت‌ آب‌های زیرزمینی، مصرف ۱۱۰ درصدی آب‌های تجدیدپذیر، کم‌بارشی ۱۱ ساله، گسترش خشکسالی در ۹۷ درصد مساحت ایران، خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، بحران کمبود آب شرب در تعدادی از شهرهای کشور نمایانگر وضعیت بحرانی آب کشور است.
پیش‌بینی تولید بیش از 7000 تن گردو در چهارمحال و بختیاری
پایگاه خبری راد: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷ هزار تن گردو از باغات گردو در چهارمحال و بختیاری برداشت خواهدشد.
افزایش ۱.۳ درجه‌ای دما در ایران/اهواز گرمترین شهر کشور
پایگاه خبری راد: رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: ایران در ۱۰ ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته است. همچنین در این بازه اهواز با ثبت دمای ۵۳ درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین شهر معرفی می‌شود.
بحران آب نداریم، ورشکستگی آبی داریم
پایگاه خبری راد: یک کارشناس مدیریت منابع آب با اشاره به اینکه ایران دچار ورشکستگی آبی است نه بحران آب، تاکید کرد: اعلام ورشکستگی آب اولین مرحله برای اصلاح امور است. باید بپذیریم که در بن‌بست آبی قرار داریم و باید این موضوع مهم را با مردم هم در میان بگذاریم.
 با مدیریت صحیح خشکسالی از کشور رفع می‌شود
پایگاه خبری راد: نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با مدیریت صحیح و همکاری مردم و مسئولان خشکسالی از کشور رفع خواهد شد.
شوری آب خرمشهر و آبادان ارتباطی با سد گتوند ندارد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شوری آب خرمشهر و آبادان هیچ ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد و کیفیت آب خروجی این سد امسال مطلوب بوده است.
فشار اشتغال کشور روی منابع آب
پایگاه خبری راد: بررسی عوامل مختلف در ایجاد بحران آب در ایران، حفر ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز، سهم ۷۰ درصدی مدیریت غلط در ایجاد بحران آب، سدسازی‌های در حوضه آبریز تالاب‌ها و خطا در استقرار فولاد مبارکه و ذوب آهن در فلات مرکزی، بی‌توجهی به آمایش سرزمینی در موضوع توسعه، بخشی‌نگری در مصرف منابع آب و فشار اشتغال کشور بر مصرف منابع آب از جمله مهمترین محورهای مربوط به بحران آب است که از منظر کارشناسان باید مورد توجه قرار گیرد.
میزان بارش کشور در بهار 97/ کشور هنوز 26 درصد کمبود بارش دارد
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش 27 درصدی بارش‌های بهار امسال نسبت به میانگین بلندمدت کشور گفت: با وجود افزایش بارش در بسیاری استان‌ها طی سه ماه گذشته، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان در صدر استان‌های کم‌بارش فصل بهار قرار دارند.
کاهش ۲۹ درصدی بارش در کشور
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به کمبود ۲۹ درصدی بارش کشور نسبت به بلندمدت، استان‌های کم‌بارش و پربارش را طی هشت ماه گذشته برشمرد و گفت: وضعیت بارشی استان‌های زنجان، ایلام، همدان، اردبیل و کرمانشاه تا آخر اردیبهشت نرمال بود.
تغییر ساعات ادارات راهی برای گذر از خاموشی
پایگاه خبری راد: از سال گذشته مصوبه‌ای در هیئت دولت مطرح شده است که امسال نیز وزیر نیرو قصد دارد این مساله را در هیئت دولت مطرح کند تا مجوزهای لازم در اختیار استانداران قرار بگیرد که اگر میزان حرارت از عدد مشخصی فراتر برود استانداران بتوانند ساعات اداری دستگاه‌های اجرایی را کاهش دهند.
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
پایگاه خبری راد: پرهیز از استقرار کلونی‌ها در آبراهه‌ها و رودخانه‌های فصلی، مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات پس از گاورو شدن خاک و هوادهی حوضچه های پرورش ماهی از جمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای روزهای پنجشنبه تا سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت تا اول خردادماه) است.
بارش‌های اخیر ایران را از خشکسالی نجات نمی‌دهد
پایگاه خبری راد: رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به بارش‌های کشوردر روزهای گذشته تاکید کرد: این بارش‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند نجات‌بخش کشوراز خشکسالی شدید باشد چون افزایش دما باعث ذوب شدن ذخایر برفی در ارتفاعات شده است.
 افزایش دمای 1.5 درجه‌ای در بهار 97/بارندگی کمتر می شود
پایگاه خبری راد: رییس پژوهشکده اقلیم شناسی از بهار کم‌بارش خبر داد و گفت: میانگین بارش کشور در بهار 97 کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و از سوی دیگر در این فصل افزایش قابل توجه دما را در بخش‌های مختلف کشور تجربه خواهیم کرد.
۵۱ درصد کم‌بارشی کشور نسبت به بلندمدت
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کمبود ۵۱ درصدی بارش کشور طی پنج ماه گذشته خبر داد.
اعلام آمادگی دانمارکی‌ها برای انتقال آب خلیج فارس به یزد
پایگاه خبری راد: یک شرکت سرمایه‌گذاری از کشور دانمارک، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان یزد و مشارکت در اجرای این طرح اعلام کرد .