06:13 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

منابع زیرزمینی

لب شور شدن یکی از مهمترین منابع آب استان یزد
پایگاه خبری راد: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از افت سالانه‌ی ۴۰ سانتیمتری منابع آب زیرزمینی دشت یزد - اردکان به عنوان یکی از منابع مهم آب‌های زیرزمینی این استان خبر داد.
بهبود وضعیت منابع آبی در تهران
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از بهبود وضعیت بارندگی‌ها در استان تهران خبر داد و گفت: وضعیت بارندگی‌ها نسبت به سال قبل بهبود یافته است، اما هم‌چنان نیازمند مدیریت مصرف در حوزه منابع آبی تهران هستیم.
حفر چاه از سوی برخی افراد صاحب نفوذ در دشت‌های ممنوعه
پایگاه خبری راد: یک کارشناس مسائل ژئوپلیتیک مدعی شده دریافت مجوز برای حفر چاه عمیق در دشت‌های ممنوعه ایران توسط برخی افراد صاحب‌نفوذ انجام می‌شود.
کدام مناطق تهران در معرض فرونشست زمین قرار دارند؟
پایگاه خبری راد: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: در مناطق ١٦،١٧،١٨، و ١٩ شهرداری تهران و شهرستان‌های اسلام شهر، چهاردانگه، صبا شهر، نسیم شهر، شهریار و کهریزک بیش‌تر از سایر بخش‌های استان تهران در معرض فرونشست زمین هستند.
چقدر آب برای تهرانی‌ها تولید می‌شود؟
پایگاه خبری راد: حدود یک میلیارد و ۳۵۰ هزار مترمکعب آب، برای جمعیت حدود ۱۴ میلیون نفری استان تهران، تولید می‌شود که از این میزان، بیش از ۷۰ درصد از منابع سطحی و سدها و بقیه از منابع زیرزمینی به‌دست می‌آید.
 عمده دروس دانشگاهی به درد ایران نمی‌خورد
پایگاه خبری راد: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: عمده دروس دانشگاهی به درد ایران نمی‌خورد.
 دشت‌های ممنوعه‌ی ایران چه وضعیتی دارند
پایگاه خبری راد: تداوم خشکسالی‌ها، افت بارندگی‌ها و تخلیه روزافزون منابع آب زیرزمینی موجب شده که از میان ۶۰۹ دشت کشور، ۴۰۴ دشت ایران در شرایط بحرانی به سر ببرند و استان‌های فارس، کرمان، خراسان‌رضوی، اصفهان و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیش‌ترین تعداد دشت ممنوعه قرار بگیرند.
باعث تشدید شوری خاک نشویم!
پایگاه خبری راد: یک خاکشناس گفت: خاک مازندران متاثر از کم‌آبی در مسیر شوری قرار دارد.
ارمغان نامیمونی به نام فرونشست زمین در دشت اشتهارد!
پایگاه خبری راد: با توجه به اینکه سهم آب‌های زیر زمینی در استان البرز ۸۵ درصد است، به دلیل حفر چاه‌های غیر مجاز و وجود چاه‌های فراوان مجاز،‌ دشت‌های اطراف این استان با مخاطرات ناشی از فرونشیست زمین مواجه هستند.
توجه ویژه دولت به حل معضل کم آبی در سیستان و بلوچستان
پایگاه خبری راد: وزارت نیرو چند طرح آبرسانی را برای حل برخی از معضلات کم آبی در سیستان و بلوچستان در نظر دارد.
برف، تنها چاره بی آبی مازندران
پایگاه خبری راد: مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان این‌که بارش برف، مهم‌ترین عامل افزایش ذخیره منابع آبی در این استان است، گفت: بارش باران در بالا و پایین‌دست مازندران به دلیل ایجاد روان آب و جاری شدن به دریا مشکل ذخیره سازی آب را برطرف نمی‌کند.
دشت‌ها وارد بحران کم‌آبی شدند
پایگاه خبری راد: در حال حاضر برداشت غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی ۴.۷ میلیارد مترمکعب است که موجب شده در سطح تمامی دشت‌ها با افت و کسری مخزن سفره‌های زیرزمینی روبه‌رو شویم؛ به گونه‌ای که به ندرت دشتی وجود دارد که با چنین شرایطی مواجه نباشد.
باران در کشور جان گرفت
پایگاه خبری راد: براساس آخرین آمار از وضعیت بارندگی تجمعی حوزه‌های آبریز درجه ۱ کشور، در حال حاضر وضعیت بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد کاهش داشته، این در شرایطی است که در ماه‌های گذشته شاهد کاهش بیش از ۲۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال قبل بودیم.
کشت دوم محصولی که جان می‌گیرد و خشکسالی می‌آورد
پایگاه خبری راد: مدتی است که کشاورزان مازندرانی، علاوه بر کاشت برنج برای یک دوره زمانی، اقدام به کشت دوم برنج نیز می‌کنند که به عقیده بسیاری از کارشناسان، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.
اعدادی که روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود
پایگاه خبری راد: مساله آب موضوعی است که دیگر از شعار خارج و به یک واقعیت تلخ برای کشور تبدیل شده و روزبه‌روز شرایط بحرانی‌تری را تجربه می‌کند، شرایطی که حال ایران را وخیم کرده و باید به صورت ضرب العجلی به فکر معالجه آن بود.