05:58 | چهارشنبه 11 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

سدها

تخریب سد، راه‌حل اروپا برای حفظ محیط‌زیست
نماد برتر- اروپا برای بازگرداندن اکوسیستم، طرح تخریب سدها را اجرا می‌کند.
سایه احتمال وقوع سیل بر سر ایران
پایگاه خبری راد: سایه وقوع سیل از ابتدای سال و پس از وقوع سیلاب‌هایی که دامن آن بسیاری از استان‌های کشور را گرفت، بر سر ایران سنگینی می‌کند و در حالی که به تازگی وارد سال آبی ۹۹-۹۸ شده‌ایم، پیش‌بینی‌ها باز هم از بارش بیش از میزان نرمال و احتمال وقوع سیل در نقاط مختلف حکایت دارد.
برنامه‌های وزارت نیرو برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو از پایش مستمر مخازن سدها و رودخانه‌ها از حیث آمادگی برای گذر از سیل در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: باید بتوانیم با دسترسی مناسب‌تر به اطلاعاتی که از سازمان هواشناسی دریافت می‌کنیم، سطح آمادگی‌ها را بالا ببریم.
وضعیت آب سدهای تهران بهتر شد
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای تهران، اظهار کرد: مخازن سدهای تهران حدود ۹۹۳ میلیون مترمکعب آب دارند که نسبت به سال قبل حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب بیشتر است.
جزییات افتتاح ۹ طرح آبی و برقی تا انتهای سال جاری
پایگاه خبری راد: آخرین اخبار حاکی است تا پایان سال جاری ۲۲۷ پروژه آبی و برقی به ارزش ۳۳هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان افتتاح و سه پروژه نیز به ارزش ۴۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد.
برق‌آبی‌ها به داد رسیدند
پایگاه خبری راد: برای تابستان امسال که ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برق پیش‌بینی می‌شد، کم‌تر کسی گمان می‌کرد بار تامین برق کشور را نیروگاه‌های برق آبی‌ به دوش بکشند و از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده جلوگیری کنند.
فریب نخورید؛ بحران کمبود آب ادامه دارد
پایگاه خبری راد: بارندگی‌های امسال میانگین حجم ذخیره سدهای کشور را افزایش داد و تا ۸۲ درصد حجم مخازن را پر کرد اما بارندگی‌ها مشکل کمبود آب کلان شهرها را حل نکرده است. به همین دلیل باید گفت مدیریت مصرف آب تنها محدود به دوره خشکسالی و کم‌آبی نیست و حتی در بارش‌های مناسب نیز باید در مدیریت مصرف آب جدی بود. مصرف آب کلان شهری کشور هر ساله رو به افزایش است و بحران کم‌آبی آینده کشور را تهدید می‌کند.
بارندگی‌ها پیامدهای خشکسالی ۱۱ ساله را جبران نکرد
پایگاه خبری راد: مدیریت مصرف، سرفصلی است که بازخوانی آن فقط مختص دوره‌های خشکسالی نبوده و با توجه به اقلیم ایران همواره باید رعایت شود. موضوعی که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مصرف آب کلان شهری هر ساله رو به افزایش است و بحران کم‌آبی آینده را تهدید می‌کند؛ به‌طوریکه پیش‌بینی‌ها حاکی است تا افق ۱۴۱۰ و با افزایش ۱۰۰ میلیونی جمعیت ایران، تامین آب شرب و بهداشتی سالم‌ به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.
مشکل آب بود یا گاندو؟!
پایگاه خبری راد: اینجا فاصله بیداد می‌کند، فاصله یک درخت تا درخت بعدی، فاصله یک روستا تا روستای همسایه، فاصله مردم تا ساده‌ترین امکانات زندگی، فاصله جان کودکان تا امنیت...
اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر مقدار آب مصرفی در بخش کشاورزی+توضیح کارشناسان
پایگاه خبری راد: در حالی که وزارت نیرو معتقد است میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد بوده، وزارت جهاد کشاورزی ضمن تکذیب این آمار به مقایسه وضعیت یارانه‌ها در بخش کشاورزی در سایر کشورهای دنیا با ایران پرداخته و بر این باورند که کشاورزان ایرانی گران‌ترین آب دنیا را مصرف می‌کنند.
رهاسازی ۲.۴ میلیارد مترمکعب آب سدها به سمت دریاچه ارومیه
پایگاه خبری راد: حدود دو میلیارد و ۴۶۲ میلیون مترمکعب آب سدهای استان آذربایجان غربی از ابتدای سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده و در پی بارندگی‌های مناسب امسال حدود یک میلیارد و ۸۵۹ میلیون مترمکعب از این رقم تنها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سمت دریاچه رهاسازی شده است.
تهران زیر سایه اجرای کدام طرح‌ها بی‌آب نمی‌شود؟
پایگاه خبری راد: این موضوع که کارشناسان می‌گویند در آینده نه چندان دور سایه بحران آب بر سر تهران سنگینی خواهد کرد، جدید نیست؛ آینده ترسناکی که برای تغییر آن چند طرح نیز معرفی شده است اما همگی در نیمه راه متوقف شده‌اند و این موضوع بحران را جدی‌تر کرده است.
تهران ۱۰ سال دیگر بی‌آب می‌شود!
پایگاه خبری راد: چراغ خطر تأمین آب استان تهران در حالی سوسو می‌زند که مسوولان بر این باورند اگر اکنون برای خاموش کردن آن تدبیری اندیشیده نشود، تا حدود ۱۰ سال دیگر با افزایش جمعیت به مرحله انفجار می‌رسد و پایتخت در چنگال بی‌آبی گرفتار خواهد شد.
با اسراف‌کنندگان چه برخوردی می‌شود؟
پایگاه خبری راد: اگر بارندگی‌های اخیر و ذخیره آب سدها را در یک کفه ترازو و بحران آب ایران را در کفه دیگر قرار دهیم، باز هم بحران آب سنگینی کرده و مسئولان را بر آن می‌دارد ضمن تقاضا از مصرف‌کنندگان برای مدیریت مصرف، اقداماتی را نیز برای مقابله با پرمصرف‌ها انجام دهند که در میان این اقدامات، قطع آب مشترکان پرمصرف نیز به چشم می‌خورد.
انجام مطالعه برای احداث ۱۰۰ سد
پایگاه خبری راد: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که مطالعه برای احداث ۱۰۰ سد در حال انجام است، گفت: در حال حاضر ظرفیت مخازن سدها ۵۰ میلیارد مترمکعب است و هرچه سد جدید احداث شود، ظرفیت هم بالا می‌رود.