00:50 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

سال آبی

برای سال آینده آبی ترسالی پیش‌بینی نمی‌شود
پایگاه خبری راد: معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر این‌که برای اقلیم خشک کشور همواره باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: با این‌که در حال حاضر وضعیت آب در ایران مناسب است، برای سال آینده آبی ترسالی پیش‌بینی نمی‌شود.
آخرین میزان حجم بارش‌ها اعلام شد
پایگاه خبری راد: روی دیگر سکه ترسالی که ایران امسال با آن مواجه شد، همچنان مهر خشکسالی خورده است؛ با این که ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۱۷ خرداد سال آبی ۹۸-۹۷ بیش از ۳۲۹ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۴۶ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۰۴ درصد افزایش نشان می‌دهد و حجم بارش در این مدت معادل ۵۴۲.۲۰۱ میلیارد مترمکعب اعلام شده که به اعتقاد کارشناسان نمی‌توان قطعا بیان کرد که وارد ترسالی شدیم و ممکن است سال‌های خشکی را پیش رو داشته باشیم.
قطع آب در انتظار پرمصرف‌ها؟
پایگاه خبری راد: تاریخ آبی کشور همواره از بحران سخن گفته است و تقریباً هر ساله با نزدیک شدن به فصل تابستان، این بحران جدی‌تر می‌شود و رنگ دیگری به خود می‌گیرد. به همین دلیل مسئولان را بر آن می‌دارد اقداماتی برای هرچه کم‌رنگ‌تر کردن این بحران بکار گیرند؛ این اقدامات دامنه گسترده‌ای دارد و حتی گاهی به مرز قطع آب پرمصرف‌ها نیز نزدیک می‌شود.
سالی ۱۰ برابر دریاچه ارومیه از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود
پایگاه خبری راد: یک پژوهشگر حوزه منابع آب با اشاره به اینکه سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی یرداشت می‌شود، گفت: این مقدار به اندازه حجم ۱۰ دریاچه ارومیه است.
تداوم نامشخص جریان آب در زاینده رود
پایگاه خبری راد: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به ذخیره ۷۱۳ میلیون مترمکعبی مخزن سد زاینده‌رود، گفت: هنوز تصمیمی برای تداوم جریان آب زاینده‌رود بعد از نیمه دوم خرداد ماه اتخاذ نشده است.
افزایش ۱۰۹ درصدی بارش تجمعی در ایران
پایگاه خبری راد: براساس جدیدترین آمار ارائه شده از وضعیت بارندگی در ایران، بارش تجمعی کل کشور در سال آبی جاری ۳۲۱.۹ و در سال آبی گذشته ۱۵۴.۱ میلی‌متر بوده است. این آمار بیانگر این است که میزان بارش تجمعی در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته حدود ۱۶۷.۸ میلی‌متر افزایش یافته است.
۸۷ درصد از تالاب هورالعظیم آبگیری شد
پایگاه خبری راد: مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، از تأمین حقابه و آبگیری ۸۷ درصد از سطح تالاب بین‌المللی هورالعظیم در سال آبی ۹۸-۹۷ خبر داد.
ابرها از چه زمانی بارور می‌شوند؟
پایگاه خبری راد: مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از موکول‌سازی بارورسازی ابرها در سال آبی آینده و اعمال تغییرات احتمالی در این فرآیند خبر داد.
جدیدترین وضعیت ذخیره سدهای ایران
پایگاه خبری راد: ذخیره سدهای ایران زیر سایه بارندگی‌های اخیر افزایش یافت؛ به طوری که ورودی مناسب به مخزن سدها موجب شده تا از میان ۱۷۸ سد بزرگ، تعداد ۸۶ سد مهم که حدود ۶۰ درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای ایران را شامل می‌شوند، بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پرشده باشند. هم اکنون ۴۱ سد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد، ۲۱ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، چهار سد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۲۶ سد کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.
۲ میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رها شد
پایگاه خبری راد: بنا بر اعلام، حجم آب موجود دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد مترمکعب رسیده است؛ بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی جاری موجب شده تا این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.
افزایش ۹۵ درصدی ورودی به مخازن سدهای استان تهران
پایگاه خبری راد: در پی بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری میزان ورودی به سدهای پنجگانه استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون با رشد ۹۵ درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون مترمکعب رسیده است.
آخرین وضعیت سدها در نیمه اردیبهشت‌ماه
پایگاه خبری راد: ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون به ۶۴.۰۸ میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با ورودی ۱۶.۱۵ میلیارد مترمکعبی مدت مشابه سال گذشته ۲۹۷ درصد افزایش داشته است.
وضعیت بارش و دمای کشور در ماه‌های آینده
پایگاه خبری راد: رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی از نوسانات دمایی طی روزهای باقی‌مانده اردیبهشت خبر داد و گفت: بارش‌های خرداد و تیر ۹۸ در حد نرمال خواهد بود اما پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در خرداد و تیر یک تا دو درجه بیشتر از حد نرمال باشد.
ریل، راه و فرودگاه در آوار سیل!
پایگاه خبری راد: هرچند میزان خسارات وقوع سیل اخیر در کشور هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است اما بنا بر گفته مسئولان به نظر می‌رسد خسارات وارده به شبکه ارتباطی کشور بین ۳۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ میلیارد تومان است.
تمام سدهای همدان پُر شده است
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه تمامی سدهای استان پر شده است، گفت: در سال آبی جاری تاکنون ۵۹۰ میلی‌متر بارش در استان همدان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش دارد.