14:49 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کمبود بارش

خطر فرونشست زمین در زمین‌های کشاورزی مازندران
پایگاه خبری راد: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایجاد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق را تهدیدی بزرگ برای سفره‌های زیرزمینی دانست و گفت: علاوه بر اینکه این سفره‌ها در حال خالی شدن است خطر بزرگ فرونشست زمین در مناطق کشاورزی و مسکونی وجود دارد که قابل جبران نیست.
۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت
پایگاه خبری راد: رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه ها خواهیم بود.
تا «کشاورزی» جراحی نشود «تالاب‌» احیا نمی‌شود
پایگاه خبری راد: معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه در حفاظت و احیای تالاب‌ها موفق نبوده‌ایم، گفت: برای احیای تالاب‌ها به یک جراحی بزرگ در شیوه بهره‌برداری از منابع آب به‌ ویژه در بخش کشاورزی نیاز داریم.
راهکارهایی برای مدیریت برق در تابستان
پایگاه خبری راد: با هدف مدیریت مصرف برق توانیر طرحی با عنوان خرید تابستانه برق در برنامه دارد که از ظرفیت نیروگاه‌های موجود صنایع و مولدین خود تامین ادارات، سازمان ها، ارگان ها، بیمارستان ها و...استفاده و برق تولیدی این نیروگاه‌ها با را قیمت های جذاب خریداری کند.
 تجربه بارش بالای نرمال در مهر و آبان
پایگاه خبری راد: در دو ماه ابتدایی پاییز امسال، کل کشور به‌طور متوسط ۴۶ میلی‌متر بود و استان تهران ۶۶ میلی‌متر بارش دریافت کرده‌ که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه بارش نسبت به سال گذشته و دوره بلندمدت است. با این وجود کم‌آبی‌های سال‌های گذشته جبران نمی‌شود.
آنگاه که یک پدیده «هواشناسی» به «آسیب اجتماعی» بدل می‌شود
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان هواشناسی، تاثیر گرمایش جهانی روی سکونت‌گاه‌های انسانی اعم از شهری و روستایی را تایید می‌کند و معتقد است که گرمایش جهانی به عنوان یک پدیده مخرب هواشناختی، پتانسیل آن را دارد که به یک پدیده مخرب اجتماعی هم تبدیل شود.
بین‌المللی شدن مشکل ایران و عراق بر سر تالاب هورالعظیم پذیرفته نیست
پایگاه خبری راد: رئیس اداره محیط زیست وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه وزارت خارجه تالاب هورالعظیم و سدسازی‌های ترکیه را در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی پیگیری می‌کند، گفت: نمی‌توانیم کشورهای همسایه را بخاطر سدسازی‌ها به دادگاه ببریم، اما سعی داریم از طریق ترتیبات بین‌المللی این مسائل را پیگیری کنیم.
چرا کار اصفهان به جیره بندی آب نکشید؟
پایگاه خبری راد: مدیرعامل آب و فاضلاب اصفهان گفت: در تابستان سال جاری ۹.۶ درصد کاهش تولید آب داشتیم که می‌توانست اصفهان را به جیره‌بندی آب بکشاند، اما مردم ۹ درصد کاهش مصرف در بخش شرب اعمال کردند که همین مساله راه نجات استان شد.
ایران ۱.۳ درجه سلسیوس گرم‌تر شد/ بارش در ۲۲ استان زیر حد نرمال
پایگاه خبری راد: همزمان با پایان سال آبی ۹۷-۹۶، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با ارایه گزارش وضعیت بارش و دمای کشور تاکید کرد: سال آبی ۹۷-۹۶ درحالی به پایان رسید که ایران ۲۸.۷ درصد کمبود بارش و از سوی دیگر ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش دما را ثبت کرده است.
آب خزر یک متر پایین رفت
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان نقشه‌برداری خبر داد که به دلیل کاهش بارش‌ها وکاهش ورودی آب از رودخانه‌ها و بخصوص حوزه ولگا سطح آب دریاچه خزر طی دو سال‌ اخیر چهار سانتی متر و طی ۱۰ سال اخیر یک متر کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود.
جنگل‌های سوادکوه زیر چنگال‌ بولدوزرها
پایگاه خبری راد: چند وقتی است که سازمان‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیست نسبت به ساخت جاده در ارتفاعات سوادکوه هشدار می‌دهند و می‌گویند که بولدوزها به جان جنگل‌های سوادکوه افتاده‌اند، جنگل‌هایی که زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری هستند.
تفاوت ۴۰۰۰ برابری قیمت یک‌مترمکعب آب معدنی و آب لوله‌کشی
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو گفت: در حال حاضر یک مترمکعب و یا به تعبیری هزار لیتر آب معدنی به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسد، ولی یک مترمکعب آب شرب با کیفیت داخل منازل به قیمت ۵۰۰ تومان به مشترکان فروخته می‌شود و این گواه اختلاف ۴۰۰۰ برابری قیمت این دو محصول است.
کمبود ۲۷ درصدی بارش ایران/ سیستان‌وبلوچستان در صدر استان‌های کم‌بارش‌
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به افزایش ۱.۳ درجه‌ای دمای ایران طی ۱۱ ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت گفت: کشور ۲۷ درصد کمبود بارش دارد.
کاهش 30 درصدی دبی چشمه علی دامغان
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه حجم مخزنی سد دامغان از نصف هم کمتر شده است، گفت: حجم مخزنی سد شهید شاهچراغی دامغان به 9.83 میلیون متر مکعب رسیده است.
ضرورت اصلاح سیاست‌های کلی آب
پایگاه خبری راد: رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توجه جدی این مجمع به حل بحران آب گفت: سیاست‌های کلی حوزه آب به اصلاح و بازنگری نیاز دارد و وزارت نیرو هم پیش‌نویس سیاست‌های جدید را به مجمع تحویل داده است.
صفحه قبل | صفحه بعد