07:46 | چهارشنبه 11 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
اتلاف آب در بیخ گوش باغات سمنان

1397/03/29 14:10

اتلاف آب در بیخ گوش باغات سمنان

پایگاه خبری راد: متاسفانه با وجود نیاز بالای کشاورزان و بهره برداران سمنان به منابع آبی که با هزینه بالا به مزارع منتقل می شوند، به دلیل سنتی بودن بیش از نیمی کانال های آب کشاورزی حجم بالایی از این منابع درست در بیخ گوش مزارع و باغات، تبخیر و یا پیش از رسیدن به مزرعه در خاک تشنه کانال های سنتی فرو می رود.

به گزارش پایگاه خبری راد،  سیدحسن میرعماد، رئیس جهادکشاورزی استان سمنان از سنتی بودن بیش از 60 درصد کانال آب مزارع در بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: اتلاف آب در روش سنتی بسیار بالاست.

وی با اشاره به هدررفت بالای آب در کانال‌های سنتی اظهار کرد: در کانال‌های سنتی علاوه بر خارج شدن منابع آبی از دسترس از طریق نفوذ بخش زیادی از آب در خاک، طولانی بودن مسیر، روباز بودن کانال‌ها و همچنین دمای بالای هوا نیز سبب می‌شود بخش زیاد دیگری از این منابع آبی نیز از طریق فرآیند تبخیر از دسترس کشاورزان خارج شود.

این عضو شورای حفاظت از منابع آب استان بر ضرورت استفاده بهینه از آب و تلاش حداکثری در راستای کاهش اتلاف منابع تاکید و تصریح کرد: انتقال آب تا مزرعه باید از طریق لوله انجام شود تا هم از تبخیر و هم از نفوذ آب در خاک جلوگیری شود. متاسفانه در حال حاضر بیش از 60 درصد کانال‌های آب کشاورزی در استان به صورت سنتی هستند و همین سبب می‌شود که شاهد هدررفت بالای آبی باشیم که با هزینه زیادی به حاشیه اراضی کشاورزی و از جمله مزرعه و باغات منتقل شده می‌شود.

 رئیس جهادکشاورزی استان سمنان، اصلاح شبکه آبیاری در استان را امری ضروری و حیاتی خواند و گفت: جهادکشاورزی استان در همین راستا طی سه چهار سال اخیر اقدامات خوبی انجام داده به‌طوری که علاوه بر کمک به توسعه کم‌سابقه تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری که در تاریخ کشاورزی استان بی‌سابقه است همزمان در زمینه اصلاح شبکه، کاستن از حجم کانال‌های سنتی، اجرای طرح‌های کوچک و ایجاد استخرهای آب کشاورزی نیز گام‌های بلندی برداشته است.

میرعماد از هزینه‌کرد بالغ بر 110 میلیون تومان در حوزه اصلاح شبکه آبیاری این استان خبر داد و افزود: علاوه بر این اعتباری بالغ بر 2.5 میلیارد تومان نیز در حوزه اصلاح کانال‌های آب و خرید لوله برای انتقال مناسب‌تر آب به مزرعه در استان هزینه کردیم. همچنین بیش از 12 کیلومتر از کانال‌های آب تعاونی‌های تولید استان نیز طی یک‌سال گذشته بازسازی و بهینه‌سازی شده است.

این مدیر مسوول با اشاره به قرار گرفتن استان در یک منطقه نیمه خشک اظهار کرد: با توجه به حجم پایین بارندگی سالانه، تبخیر بالا، خشکسالی‌های پی‌در پی و تغییرات اقلیمی در استان باید نگرش ویژه‌ای به حوزه منابع آبی در استان و بویژه در بخش کشاورزی استان داشته باشیم.

رئیس جهادکشاورزی استان سمنان به اجرای طرح‌های کوچک تامین آب به‌عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های جهادکشاورزی استان نام برد و بیان کرد: ایجاد استخرهای کوچک برای تامین و ذخیره‌سازی آب باهدف اجرای طرح‌های تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری و از جمله آبیاری تحت‌فشار از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان است.

وی تجهیز مزارع به سیستم‌های تحت‌فشار در برخی مناطق را منوط به ایجاد این استخرها دانست و گفت: طی یک سال اخیر تنها در این بخش که نقش بسیار مهمی در مدیریت مصرف آب دارد، بالغ بر سه میلیارد تومان اعتبار در استان هزینه شده است.