به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از پرشین خودرو، امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن بیان این مطلب گفت: در واقع اگر بخواهیم اقتصاد ایران را از بُعد توسعه بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که رتبه ما در از دست دادن فرصت ها، یک است.
وی ادامه داد: در حوزه خودروسازی پسابرجامی موضوع کمی متفاوت است یعنی برندهای مطرح جهان برای سرمایه گذاری در ایران به سادگی تصمیم نمی گیرند و حتی در برخی مواقع به راحتی برند خود را نیز وارد این بازار میلیونی نمی کنند.
امینی افزود: متاسفانه برخورد وزارت صنعت با پروسه سرمایه گذاری در کشور بسیار طولانی است و این مهم را وقتی در کنار شک و شبهه خارجی ها قرار دهید خواهید دید که کار بسیار سخت و کند پیش می رود.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو ما برای اینکه بتواند ازفرصت هایی همانند برجام استفاده کند این است که ما در تمام قراردادهای خود به دنبال داخلی سازی محصول هستیم و این مهم موجب ایجاد مقاومت از سوی خارجی ها می شود زیرا آنها به بالا بودن کیفیت محصول خود بسیار معتقد هستند و به راحتی نمی گذارند خللی در کیفیت و رضایت مشتری از محصولاتشان ایجاد شود.
وی در توضیح سخت گیری خارجی ها برای تولید بومی محصولاتشان در ایران گفت: خودروسازان بزرگ جهان به خصوص فرانسوی ها به اعمال استانداردهای سخت در محصولات خود معروف هستند بنابراین تمامی قطعات و لوازمی که در خودروهای خود مصرف می کنند باید استانداردهای مشخصی داشته باشد که دستیابی به آن استانداردها در شرایط فعلی صنعت قطعه و خودروسازی کشور ما کمی دشوار است.
امینی در پایان تاکید کرد: ما در کشور قطعه ساز، فراوان داریم اما؛ قطعه سازی که بتواند استانداردهای لازم را در کارگاه و کارخانه خود رعایت کند مثلا در بخش نیروی انسانی و سرمایه و البته کیفی سازی، نداریم!