به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از پرشین خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز علاوه بر بهره وری، افزایش توانمندی برای تولید محصولات با کیفیت و رقابتی گام دیگری در راستای حمایت از خودروسازان و توسعه بازار صادراتی است.
محمد رضا منصوری یکی از مشکلات جدی در مسیر توسعه خودروسازی را عدم حضور مقتدر در عرصه تولید دانست و اظهار داشت: صنعت خودرو ایران به خوبی در حوزه تولید وارد شده است و کم و بیش در برخی بازارهای صادراتی نقش خوبی بدست آورده است اما با وجود نیروی کار متخصص و ارزان و منابع خوب، انتظار از این صنعت بیشتر بوده و باید مردم نیز خودروساز شدن و استفاده از خودروهای با کیفیت بالای داخلی را تجربه کنند.
وی گفت: چطور یک شرکت ژاپنی با چندین برابر هزینه های تولید، خودرویی را با قیمت بسیار مناسب و مطابق با تکنولوژی روز دنیا تولید می کند آیا ما نمی توانیم؟ در چنین شرایطی ضرورت حمایت های مالی و جذب سرمایه گذاری در صنعت خودرو اهمیت یافته و باید ضمن حمایت از صنعت خودرو، آن را به اهلش سپرد.
به گفته منصوری، در صورت دستیابی به چنین موقعیتی است که رقابت در بازار خودرو معنی پیدا کرده و مردم نیز حق انتخاب خواهند داشت ضمن اینکه بهره وری در شرکت های خودروسازی نیز افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: مسلما با بستن مرزها و تعیین تعرفه های 100 درصدی و قیمت دلار چند برابری، نه تنها نمی توانیم خودرویی صادر کنیم بلکه مجددا واردات و قاچاق رونق پیدا خواهد کرد که طبعا راه حل وضعیت کنونی نخواهد بود .
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه همکاری مشترک و ایجاد جوینت ونچر را مهمترین و تنها راه حل اوضاع کنونی صنعت خودرو ایران دانست و گفت : هیچ راه دومی برای صنعت خودرو ایران متصور نیست و نباید بیش از این فرصت را از دست داد و مسیر اشتباهی را طی کرد.
منصوری تاکید کرد : در صورت همکاری با شرکتهای بزرگ دنیا و سپردن بخشی از مدیریت ها به مدیران خارجی در حوزه خودروسازی ، می توان پس از چند سال شاهد موفقیت مهندسان جوان ایرانی و دستیابی به خودروسازی قوی در دنیا بود که البته این مهم نیز نیازمند اراده ملی و فضای کسب و کار مناسب برای جذب سرمایه گذار خارجی است.
وی گفت : باید راهی که شرکتهایی مثل هیوندا و دوو در صنعت خودرو رفتند را ما نیز طی کنیم امروز حرکت در مسیر کنونی قابل قبول نیست و دیگر مدیریت دولتی منسوخ است و جواب نمی دهد و قطعا در آینده نه چندان دور یک فروپاشی را در شرکتهای دولتی خواهیم داشت.
به گفته وی نوع تکنولوژی و نگاه به صنعت خودرو به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید تغییر کند.
وی همچنین با اشاره به خروج آمریکا از برجام و پیش بینی شرایط آینده صنعت خودرو در همکاری با خارجی ها گفت : امروز بسیاری از شرکتهای کره ای و چینی پیشرو در صنعت خودرو حاضر به همکاری با صنعت خودرو ایران هستند حتی پیش از برجام نیز اراده برای حضور شرکتهای خارجی در ایران ضعیف بود.