به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از تسنیم، مهدی حیدری با اشاره به ابلاغیه افزایش نرخ عوارض آزادراهی 97 اظهار کرد: بهمنظور هماهنگی و پاسخگویی یکسان به مراجع ذیصلاح، نحوه محاسبه نرخ عوارض که بر اساس پارامترهای حقوقی و اقتصادی شامل مانده سرمایهگذاری صورت گرفت، آمار تردد به تفکیک خودروها، طول دوره بهرهبرداری باقیمانده، میزان کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر خدمت گیرنده از شبکه آزادراهی، صورت پذبرفته است.
وی افزود: در راستای استهلاک کامل اصل و سود سرمایه احداث آزادراهها در چارچوب زمانبندی پیوست قرارداد، باید سالانه بهطور متوسط حدود 40 درصد درآمد آزادراهها افزایش یابد.
وی با اشاره به رشد سالانه موردنیاز برای استهلاک سرمایه و رشد درآمد از سال1397 تا پایان دوره واگذاری آزادراهها گفت: در راستای تحقق شاخصهای مرتبط با رفاه اجتماعی و بهمنظور کاهش فشار تورمی بر کاربران جادهای نرخهای مصوب قابل دفاع است. چرا که بر اساس آن درصد رشد درآمد در سال 1397 از درصد رشد قابل انتظار در طرحهای تجاری بسیار پایینتر است.
وی ادامه داد:بنابراین با هدف حمایت از اندیشه و تفکر سرمایهگذاری و لزوم استهلاک سرمایهگذاری انجام شده در آزادراه مطابق قراردادهای سرمایهگذاری باید با پذیرش بخشی از پیامدهای احتمالی اجتماعی در سنوات آتی میزان رشد افزایش درآمد سالانه متناسبتر در نظر گرفته شود تا دولت بر اساس مانده مطالبات سرمایهگذاری، هزینههای تأمین مالی مضاعفی را متحمل نگردد و فضای امن سرمایه گذاری را برای سرمایهگذاران تامین کند.
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با نرخهای جدید عوارض، درآمد آزادراهها امسال نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش مییابد، اظهار کرد: امسال نرخ عوارض آزادراه کنارگذر غربی اصفهان با 33 درصد افزایش بیشترین و آزادراه اهواز- بندر امام با 5 درصد افزایش کمترین رشد را در تغییرات نرخ عوارض در آزادراهها نسبت به آخرین ابلاغ داشته است.
جدول نرخ مصوب عوارض آزادراهها را ازاینجا ببینید.