به گزارش پایگاه خبری راد، سال جاری با توجه به نامگذاری حمایت از کالای داخلی، توجه به بحث قاچاق ضروری به نظر رسیده و طبیعی است حساسیت در این زمینه بیش از سالهای قبل باشد؛ چراکه قاچاق کالا به زعم همگان یکی از جدیترین مشکلات پیش روی تولید است. البته مسئولان مختلف سال گذشته از کاهش ۵۰ درصدی قاچاق خبر دادند اما با این وجود هنوز در بازارها به وفور میتوان کالای قاچاق را مشاهده کرد؛ موضوعی که توان و انگیزه تولیدکنندگان را به شدت کاهش داده است.
اما با تمام این تفاسیر در ماههای گذشته پیگیریها برای دریافت خبری در حوزههای مختلف به نتیجه نرسید. به عبارت دیگر مدتی است پاسخگویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به برگزاری دو - سه نشست در ارتباط با طرح رجیستری و اجرای آن محدود شده و موضوعات دیگر بدون پاسخ باقی مانده است.
این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که در آخرین روزهای کاری اسفندماه پارسال رئیس جدید این ستاد اظهار کرد که برای رفع مشکل قاچاق نه تنها یقه میگیریم بلکه پیراهن هم پاره میکنیم. حال جای سوال است که آیا احساس نیاز نمیشود که نتیجه پیراهنهای پاره شده اعلام شود یا فردی در این ستاد توضیحاتی حداقلی در اختیار رسانهها قرار دهد تا مشخص شود در بخشهای مختلف چه اقداماتی صورت گرفته است!؟
در مراسم معارفه رئیس جدید این ستاد، وزیر کشور اینگونه اظهار کرد که امیدواریم این ستاد تعطیل شود اما حتی خود رحمانی فضلی هم تاکیدی نداشت که این اتفاق به این سرعت رخ دهد اما اکنون حداقل از نظر ارتباط با رسانه و ارائه اطلاعات، چند ماه است که این ستاد سکوت را در دستور کار قرار داده است.
در ماههای گذشته پیگیریهای ایسنا درباره قاچاق ارز، قاچاق سازمان یافته، قاچاق لوازم خانگی، دام، طلا، سوخت، گلهای زینتی، وضعیت قاچاق در سال ۱۳۹۶، قاچاق چای و برنج، قاچاق میوه، قاچاق پوشاک و مواردی از این دست بینتیجه مانده است.
این اتفاقات در شرایطی رخ میدهد که رسانههای دیگر هم وضعیت تقریبا مشابهی داشته و از سال گذشته که مدیر روابط عمومی، سخنگو و رئیس ستاد قاچاق تقریبا همزمان برای فعالیت در بخشهای دیگر از این ستاد خارج شدهاند، فکر جدی برای ساماندهی بخش اطلاعرسانی صورت نگرفته است.
طبیعی است گفته شود "مدیر جدید کمتر از دو ماه است در این ستاد مستقر شده و هنوز فرصت کافی برای انجام چنین مواردی را نداشته است" اما حتی در این صورت هم نمیتوان قبول کرد که ستادی با وظایف سنگین با گذشت دو ماه از سال نسبت به اطلاعرسانی بیتفاوت باشد و مدیران میانی هم پاسخگو نباشند.