به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از اسپکتروم، ایده جدید شرکت دارپا صرفا ارسال و دریافت گروهی پهپادها در یک هواپیمای میزبان به منظور افزایش برد عملیاتی و استفاده از چندین پهپاد در یک پروژه است.
به گفته مقامات دارپا، هدف از سرمایهگذاری 38 میلیون دلاری در این پروژه، معرفی روش نوین به کارگیری و گرفتن پهپادها پس از پایان ماموریت از دو روش بازوی رباتیک و فرود خودکار در عرشه هواپیماهای باری است.
پس از پایان ماموریت پهپادها بر فراز آسمان، طبق یک برنامه زمانبندی خودکار و یا کنترل از طریق خدمه پرواز، آنها به ترتیب برای بازگشت به هواپیما آماده میشوند، سپس یک بازوی شبیه به رابط سوختگیری هوایی پس از اتصال، پهپاد را به قسمت بار هواپیما منتقل میکند.
شرکت دارپا اعلام کرد: این روش، صرفا برای استفاده مجدد از پهپادهای گرانقیمت و چندبار مصرف است که برای مقاصد نظامی و جغرافیایی طراحی شدهاند.
مهمترین مزیت روش جدید به کارگیری پهپادها در آسمان، حذف سامانه فرود بر روی باند فرودگاه و کاهش چشمگیر وزن هر پهپاد است. با این ویژگی ساختار آیرودینامیک پهپادها متحول شده و شرایط لازم برای استفاده از حسگرهای جدید و پیچیدهتر مهیا میشود.
آزمایشهای سامانه جدید دارپا از سال جاری آغاز شده و تا سال 2019 ادامه پیدا خواهد کرد.