08:04 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
بازگشت به حواله های مدت دار خرید خودرو و خودروی کوپنی

1397/01/29 12:28

بازگشت به حواله های مدت دار خرید خودرو و خودروی کوپنی

پایگاه خبری راد: نتیجه تصمیمات دولت در سال 96؛ انحصار، بازار دولتی، تصمیمات بدون مطالعه، ایجاد فساد، عمل کردن بر عکس خواسته مردم، تشدد آرا و نوسان در بازار ارز و خودرو بود.

به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از پرشین خودرو، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با بیان این مطلب گفت: سال گذشته برای بازار و صنعت خودرو می توانست سال بسیار خوبی باشد و یقین بدانید که دولت می توانست با تصمیماتی که می گیرد منجر به آزاد سازی بازار خودرو شود اما؛ این اتفاقات کاملا بر عکس رخ داد.
وی ادامه داد: بدون شک اگر ما به سمت و سوی آزاد سازی قیمت ها می رفتیم، می توانستیم در سال جدید به مرحله خصوصی سازی برسیم.
دادفر با اشاره به این مطلب که دولت می توانست تصمیمات عقلانی تر و علمی تری بگیرد گفت: تصمیمات دولتی ها در سال گذشته می توانست موجب کنترل بهتر بازار ارز و بهبود زندگی مردم شود به خصوص در حوزه خودرو این تاثیر می توانست چشمگیر باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: با کمی تفکر می توانستیم مردم را در سال 96 و با فضایی که بعد از توافق برجام پیش آمده بود، از خودروهایی ایمن تر و با کیفیت تر بهره مند سازیم اما تمام این کارهایی که عرض کردم می توانستیم انجام دهیم، انجام نشد و اگر با همین فرمان پیش برویم در سال جاری دستاورد صنعت خودرو و بازار کشور «خودروی کوپنی» خواهد بود.
وی تصریح کرد: دور باطلی را در حال تکرار هستیم و نتیجه آن می شود بازگشت حواله های شش ماهه و یک ساله خرید خودرو و نایاب شدن خودرو چه داخلی و چه وارداتی.
دادفر با اشاره به ناآگاه بودن تصمیم گیران حوزه خودرو تاکید کرد: متاسفانه این بخش از دولت، از خودرو و بازار آن هیچ نمی داند و بنابراین تصمیمات آنها عقلانی و مدبرانه نیست.
وی به حوزه محیط زیست و استاندارد نیز اشاره کرد و گفت: در این دو حوزه نیز افراد با مجموعه خودرو آشناییت ندارند اگرنه در سال گذشته بهترین موقعیت برای وارد کردن استانداردهای معقولانه به حوزه خودرو برای بالا بردن کیفیت و کاهش آلایندگی خودرو ها بود اما؛ این افراد ناآگاه می روند و تمام استانداردهای اروپا در مورد خودرو را وارد و بدون هیچ تغییری به داخل تحمیل می کنند و هیچ کس نمی پرسد با کدام زیرساخت، با کدام کیفی سازی، با کدام سوخت یورو 5 و یورو 6، مگر می شود این ها را ندید اما استاندارد اروپا را اجرایی کرد؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: یک انسان با قد 1 متر و 90 سانت و دستانی 80 سانتی متری اگر سایز کفشش 3 یاشد، آیا می تواند بدود؟ خودرو و قوانین هم همین موضع را به یکدیگر دارند. مگر می شود استاندارد یورو 6 اجباری شود اما استاندارد سوخت حتی یورو 4 هم نباشد؟