به گزارش پایگاه خبری راد، علی قنبری، درباره موضوع حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: حمایت از کالای ایرانی و استقبال مصرفکننده از آن منوط بر این است که کالای ایرانی از حیث کیفیت و قیمت با کالای خارجی امکان رقابت داشته باشد. اگر این دو مولفه تامین نشود، کالای ایرانی امکان رقابت با کالای خارجی را ندارد چرا که به هر حال مصرفکننده برای مصرف ترجیح میدهد کالای مقرون به صرفه را تهیه کند.
این اقتصاددان ادامه داد: تا زمانی که کالایی در ایران تولید میشود که مشابه آن با قیمت پایینتر و کیفیت بهتر در دسترس مصرفکننده قرار دارد، چگونه میتوان انتظار داشت که مصرف کننده به سمت کالای نازلتر با قیمت گرانتر رود.
او اظهار کرد: البته ارتقای کیفیت کالای ایرانی مسئلهای نیست که از مصرفکنندگان آن را انتظار داشته باشیم. دولت در شرایط کنونی موظف است که با توجه به تاثیری که تولید در اشتغال و به طور کلی در اقتصاد یک کشور دارد، زمینههایی را فراهم کند که مصرف کننده داخلی به سمت کالای داخلی اقبال پیدا کند. یکی از این راهها وضع تعرفههای مناسب است. دولت باید مکانیزمهایی را به کار ببندد که برای کالاهای غیرضروری که تولید داخل دارند، تعرفههای سنگین وضع شود که مصرفکننده به مصرف کالاهای داخلی روی بیاورد در عین حال باید برای کالاهای واسطهای و کالاهای ضروری تعرفههای متناسبی وضع شود که مصرفکننده بتواند از کالاهایی که تولید داخل ندارند با قیمتی مناسب استفاده کنند.
این اقتصاددان ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که دولت میتواند انجام دهد، واردات تکنولوژی، آموزش و مهارت است. دولت باید بتواند از طرق مختلف اقدام به واردات این موارد بکند تا با به کار بستن آنها مکانیزمهای تولید کالای مناسب ایرانی فراهم شود. پیشنهاد من این است که دولت بازنگری جدی در وضعیت واردات انجام دهد و در این بازنگری اولویت خود را بر واردات تکنولوژی و آموزش و مهارت بگذارد تا بتوان تولید داخل را ارتقا داد.
او به نقش مصرف کننده نیز اشاره کرد و گفت: البته نقش مصرفکننده هم در این زمینه مهم است. مصرفکننده ایرانی باید بداند اگر کالای ایرانی خریداری کند، به تولید داخلی کمک کرده، به ایجاد اشتغال یاری رسانده و مصرف هر کالای ایرانی به نفع تولید ملی و درآمد سرانه است و از مواهب آن خودش بهرهمند خواهد شد.
این اقتصاددان به نقش فرهنگسازی در این زمینه هم اشاره کرد و گفت: دولت باید در این زمینه فرهنگسازی کند و تبعات استقبال از کالاهای وارداتی را برای مردم تشریح کند. در این زمینه نقش رسانهها حائز اهمیت است و باید با تبلیغ کالاهای ایرانی بتوانند مصرف کننده داخلی را به حمایت از کالای ملی ترغیب کنند.
مقام معظم رهبری پس از تحویل سال ۱۳۹۷ سال جاری را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده و تاکید کردند که وظیفه مردم و مسئولان این است که در سال جاری از کالاهایی که در داخل کشور تولید میشوند حمایت کنند.