03:07 | يكشنبه 8 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
چین و روسیه دلار آمریکا را از مبادلات خود کنار می گذارند

1397/01/25 18:47

چین و روسیه دلار آمریکا را از مبادلات خود کنار می گذارند

پایگاه خبری راد: چین بزرگ ترین شریک تجاری روسیه به شمار می رود و کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری با آن باعث کاهش وابستگی روسیه به دلار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از رویترز، سال گذشته حجم روابط دوجانبه بین چین و روسیه با افزایشی ۳۱.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۷ میلیارد دلار رسید و آن طور که وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرده است انتظار می رود این میزان امسال به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

با افزایش مبادلات تجاری اکنون ۲ کشور در نظر دارند با افزایش سهم روبل و یوان در مبادلات تجاری خود وابستگی به دلار را کاهش دهند و این اقدام به گفته بانک مرکزی روسیه باعث کاهش اثرپذیری روابط دو جانبه از "ارز سوم" خواهد شد.

طبق اعلام مقامات روسی هم شرکت های روسی و هم چینی مایل هستند مبادلات خود را با استفاده از روبل و یوان انجام دهند. سال گذشته تنها ۹ درصد از مبادلات با روبل روسیه و ۱۵ درصد نیز با یوان چین انجام گرفت. این رقم در سال های نه چندان دور بین ۲ تا ۹ درصد بود که این افزایش خود بیانگر عزم طرفین برای کنار گذاشتن دلار است.

ایگور ماریچ- سخنگوی صرافی مرکزی مسکو گفت: بیش از ۱۷۰ بانک و کارگزار از مناطق مختلف روسیه معاملاتی را با استفاده از یوان چین در این مرکز انجام می دهند و بانک های بزرگ چینی نظیر بانک ملی، آی سی بی سی، بانک زیرساختی چین و بانک کشاورزی دارای حساب در روسیه هستند.

برچسب ها:

حذف دلار