07:56 | پنجشنبه 12 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
شوک جدید به بازار خودروی ایران

1397/01/21 22:03

شوک جدید به بازار خودروی ایران

پایگاه خبری راد: بازار خودرو با شرایط فعلی دچار یک فریز عمومی می شود و یک شوک بزرگ در انتظار این بازار است.

به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از پرشین خودرو، بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو و از فعالان این حوزه، با بیان این مطلب گفت: هر جامعه ای یک ظرفیت دارد یعنی مانند یک دیگ پر از آب در یک مرحله ای به نقطه جوش می رسد و متاسفانه شرایط فعلی بازار خودروی کشور نیز به نقطه جوش خود نزدیک شده است.

وی ادامه داد: چنانچه قیمت دلار به طور افسار گسیخته افزایش یابد، هم برای خودروساز و هم برای وارد کننده مشکلات بسیاری پیش می آید که در آخر مصرف کننده ایرانی متضرر می شود.

صدرایی در واکنش به برخی نظریه ها در مورد اینکه واردکنندگان خودروهای موجود را با دلار ارزان وارد کرده و نباید با احتساب قیمت جدید به فروش رسانند گفت: این حرف درست اما وقتی که این خودروهای قدیمی را فروخت برای خودروی جدید باید با کدام نرخ خریداری کند؟ آیا با دلار قیمت قبل به وی خودرو می فروشند؟ بنابراین احتساب قیمت فروش خودرو باید با قیمت روز ارز حساب شود و نه با قیمت زماین که خودرو ثبت یا تولید شده است.

وی افزود: وقتی تولیدکننده و واردکننده خودرو می فروشد به جای آن یا قطعه وارد خواهد کرد و یا خودرو بنابراین باز باید با قیمت روز ارز تهیه و تامین کند و نمی تواند این ضرر را از جیب خودش جبران کند بنابراین باید قیمت فروش را به روز محاسبه نماید.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش قیمت خودرو همیشه سود آور نیست بلکه وقتی قیمت خودرو یا هر محصول دیگری از یک حدی بالاتر رود، ارزش خودرو کم می شود زیرا متناسب با این افزایش، درآمد و دستمزد مردم زیاد نشده بنابراین قدرت خرید کم می شود و این یعنی ریزش مشتری های بالقوه ای که دیگر نمی توانند خودروی مورد نظر را خریداری کنند.

صدرایی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از سال 96 که به دلیل مشکل تعرفه و ثبت سفارش بازار خودرو با بحران رو به رو شد، در سال 97 نیز باید منتظر بحران ارزی و تاثیر بسیار آن بر بازار خودرو باشیم.

وی افزود: کشورهای در حال توسعه مانند ایران در همه بخش ها از تولید تا تجارت به ارز وابسته هستند، و نمی توان از نوسانات نرخ ارز چشم پوشی کرد.

صدرایی تصریح کرد: بازار خودروی کشور در سال 97 با یک شوک و فریز رو به رو می شود که می تواند به یک بحران جدید تبدیل شده و حتی شرایط متنوع فروش نیز نمی تواند این بحران را جبران کند.