10:57 | جمعه 6 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
بازار ایران بهترین برای سرمایه گذاریست، اگر ...

1396/12/07 21:25

بازار ایران بهترین برای سرمایه گذاریست، اگر ...

پایگاه خبری راد: در صنعت خودرو وضع برای رقابت بخش خصوصی آماده نیست زیرا در این صنعت دولت هم تصمیم ساز است و هم رقیب.

به گزارش پایگاه خبری راد، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در یادداشتی معتقد است: گلایه بخش خصوصی از دولت تنها در تصمیماتی است که بدون مشورت و اعلام قبلی گرفته می شود.
در ادامه این یادداشت را با یکدیگر می خوانیم:


"در تمام مقالات و مصاحبه هایی که انجام می دهم به وضوح اعلام کرده و می کنم که ایران بازاری بکر برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی است اما این بهترین بودن چند اما و اگر دارد.
تمامی دولت هایی که توانسته اند سرمایه های خارجی را به خوبی برای پیشرفت کشور و مردمشان به کار ببندند، اولین قدم را خود به خوبی برداشته اند یعنی سود و بهره شخصی خود را فدای سود و مصالح کشور کرده اند کاری که ما هنوز آن طور که باید نکرده ایم.
تمامی دولت های موفق در جذب سرمایه خارجی خود را از فعالیت اجرایی و شراکت برای تولید خارج کرده و تنها بر انجام درست کارها نظارت می کنند.
چنانچه همه آنهایی که باید کار را پیش ببرند در حاشیه قرار گیدند و تنها دولت ها نقطه و هسته مرکزی امور شوند هیچ گاه شما نمی توانید از سرمایه گذار واقعی و توانمند خارجی به درستی استفاده کنید کما اینکه تا کنون نیز چنین اتفاقی رخ نداده است.
به همین دلیل در صنعت خودرو وضع برای رقابت بخش خصوصی آماده نیست زیرا در این صنعت دولت هم تصمیم ساز است و هم رقیب.
پس از برجام شرکت های واردکننده خودرو و نمایندگی های رسمی خودروسازان سعی کردند در بازار خودرویی کشور حضور فعال تری داشته باشند و برای این مهم با وزارت صنعت و طرف های خارجی نیز مذاکرات خوبی انجام شد. برای اولین بار دولتی ها بهترین راه را در صنعت خودرو پیش گرفتند تا هم بخش خصوصی رشد کند و هم سرمایه گذار و شرکت های خودروساز مطرح برای ورود به ایران اعتماد لازم را کسب کنند.
اما این مهم تنها چند ماه دوام داشت و در تیر ماه 96 یک تصمیم خلق الساعه همه چیز را تغییر داد.
ابتدا گری مارکت ها از گردونه واردات کنار گذاشته شدند و سپس با بستن سامانه ثبت سفارش، نمایندگان مجاز را نیز شوکه کردند.
بازار خودروهای وارداتی به خوبی مسیر خود را پیدا کرده بود و اگر این شوک به بازار وارد نمی شد، بی گمان این مسیر توسعه بهتری پیدا می کرد.
گلایه بخش خصوصی از دولت تنها در تصمیماتی است که بدون مشورت و اعلام قبلی گرفته می شود به طور مثال می شد از یک تاریخی برای این تغییر نام برد تا شرکت ها آماده این اتفاق باشند و شوک وارده به بازار را کنترل کنند.
اینکه چرا برخی تصمیمات بدون مشورت با اهلش گرفته می شود بر ما نیز پوشیده است اما این نکته را به خوبی می دانیم که گرفتن برخی از تصمیمات بر روی آینده یک صنعت و بازار اثر سو می گذارد. کما اینکه این اثر در9 ماه اخیر به خوبی قابل لمس است و قیمت محصولات گاها تا 100 درصد افزایش داشت.
یعنی بازاری که به خوبی در حال رشد و حرکت بود با یک تصمیم و بدون برنامه و بدون فکر به عقب ترین نقطه ممکن برگشت.
صنعت خودروی کشور ما می تواند بهترین در منطقه و آسیا باشد اما باید ابتدا دولت پای خود را از تصمیم گیری و رقابت در تولید و بازار بیرون کشیده و فعالیت های اشتباه خود را تکرار نکند.
یادمان نرود که پس از برجام، بازار ایران می توانست بهترین بهره را از حضور برندهای معتبر و سرمایه های خارجی ببرد که با برخی تصمیمات این مهم محقق نشد اما هنوز هم می توان کار را به مسیر اول خود بازگرداند اما باید این مهم را خود دولتی ها و تصمیم گیران نیز بخواهند و کار را به دست کاردان سپرده و تنها ناظر بر حسن انجام کار باشند.
بی شک سرمایه گذاران خارجی کمتر رغبت می کنند وارد بازاری شوند که ثبات قوانین تجاری در آنها کم است و این یکی از مشکلات فعلی ایران برای جذب سرمایه های خارجی و حضور برندهای معتبر است.
اما اگر قوانین تجارت و تولید ایران دارای یک ماندگاری و ثبات معقول شود، این بازار بهترین فرصت برای برندها و سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.
امیدوارم دولت ها برخی از تصمیمات بزرگ را با مشورت با فعالان بازار و صنعت بگیرند تا کمترین اشتباه در پیاده سازی آن رخ داده و بازار و مردم کمترین زیان را ببرند."