06:26 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
توسعه صندوق‌های پروژه در گرو ثبات اقتصادی

1400/11/01 11:12

در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد؛

توسعه صندوق‌های پروژه در گرو ثبات اقتصادی

نماد برتر- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، مادامی که مشکلات ریسک‌های ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بین نرود و همچنین ثبات اقتصادی پدیدار نشود، صندوق‌های پروژه راه به جایی نخواهد برد.


به گزارش نماد برتر، احسان رضاپور در خصوص اهمیت وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از تامین سرمایه در گردش پروژه‌های مختلف، گفت: یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند در تامین مالی پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد صندوق‌های تامین مالی پروژه است.



این کارشناس بازار سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری در تشریح نحوه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گفت: این صندوق‌ها با جمع‌آوری منابع سرگردان در اقتصاد اقدام به تامین مالی پروژه‌های اقتصادی می‌کنند؛ از فواید این صندوق‌ها می‌توان به سودآوری جذاب و قابلیت نقد شوندگی سریع برای سرمایه‌گذار اشاره کرد. همچنین این صندوق‌ها سازوکاری حمایتی برای تولید و اشتغال کشورها هستند.



وی افزود: با توجه به قوانین و مقرراتی که این امکان را ایجاد کرده که واحدهای این صندوق تبدیل به سهام شوند، طبیعتا این پروژه‌ها می‌توانند منافع بزرگی را در شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای سهامداران و دارندگان طی زمان مشخصی رقم بزنند.



رضاپور در این باره خاطر نشان کرد: اصولا کشورهایی که با چالش‌های اقتصادی شبیه نوسانات اقتصاد ایران مواجه نیستند از صندوق سرمایه‌گذاری پروژه به عنوان ابزاری مفید و کاربردی برای حمایت از پروژه‌های تولیدی و اقتصادی استفاده می‌کنند.



وی در تشریح عوامل نارسایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه در کشورمان، گفت: در ایران به دلیل پیچیدگی‌ها و ابهاماتی که در بحث‌های مختلف اعم از موضوعات مالیاتی، پایان دوره فعالیت صندوق‌ها و قواعدی که درباره تضامین و ریسک‌های پذیرش صندوق‌هاست؛ چالش‌های زیادی بر سر راه سرمایه‌گذاری یا تخصیص سرمایه برای فعالیت‌های مولد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد.



رضاپور معتقد است وجود چنین ریسک‌هایی در اقتصاد ایران باعث شده انگیزه لازم برای پذیرش سرمایه گذاری در پروژه‌ها سخت‌تر شود و سرمایه گذاران در سرمایه گذاری‌های خود و تخصیص منابع مالی محتاطانه عمل ‌کنند.



وی در کنار کاهش‌ ریسک پیش‌شرط دیگر اقبال به صندوق‌های سرمایه‌گذاری را افزایش ثبات اقتصادی دانست و اظهار داشت: شرایط تحریمی و تورمی، اهداف سرمایه سرمایه‌گذاران را از صندوق‌های پروژه دور می‌کند و اساسا نمی‌توان از صندوق‌ها انتظار معجزه در چنین شرایط اقتصادی داشت.



این کارشناس بازار سرمایه گفت: اساسا سرمایه‌گذاری ارتباط مستقیمی با ثبات اقتصاد دارد، درجه اهمیت ثبات در صندوق‌های پروژه به مراتب بیش‌تر از دیگر بازارهاست.



رضاپور تصریح کرد: اگر پیش‌شرط‌های بیان شده به درستی ایجاد شوند، مقوله‌های شیوه اجرا، کنترل و مدیریت پروژه‌ها و تخصیص منابع نیز موارد مهمی در تحقق مطالبات تولیدی و سرمایه گذاری در صندوق‌های پروژه است.



مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی در پایان گفت: به عقیده من زمانی می‌توانیم سرمایه‌های سرگردان و موجود در اقتصاد را به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه هدایت کنیم که اقتصاد تورمی نباشد و در کنار آن تنش‌های اقتصادی به حداقل رسیده باشد.



صندوق سرمایه‌گذاری پروژه چیست؟



بنابراین گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه یکی از انواع صندوق‌های قابل معامله در بورس در زمینه تامین مالی است. این صندوق‌ها با تجمیع سرمایه‌های خرد، وظیفه تامین مالی پروژه‌های بزرگ را انجام می‌دهند.



تامین مالی فرآیندی برای تامین سرمایه مورد نیاز کسب و کارها است. استفاده از تامین مالی برای رشد اقتصادی امری حیاتی است زیرا این امکان را به کسب و کارها می‌دهد که بتوانند محصولات و تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنند و در نتیجه باعث رشد صنایع، کاهش بیکاری، افزایش تولید و… می‌شود.



در کنار این این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا در پروژه‌های کلان اقتصادی با خیالی آسوده از بازگشت سرمایه و سوددهی مناسب سرمایه‌گذاری کند.



این یعنی نه تنها سرمایه‌گذار ارزش اصل سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ می‌کند؛ پس از پایان پروژه به عنوان یکی از سهامداران شرکت پروژه می‌توانند از توسعه آن سود ببرند.



همچنین این صندوق‌ها راهکاری بسیار کم ریسک‌تر نسبت به سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها مانند مسکن، طلا و خودرو به حساب می‌آید و با مدیریتی حرفه‌ای و نقدشوندگی خوب می‌تواند گزینه‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت باشند.