10:01 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
«سغدیر» رکورد زد!

1400/09/28 12:31

چه خبر از نمادهای بورسی؛

«سغدیر» رکورد زد!

نماد برتر- سهام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر با نماد «سغدیر» تنها پس از گذشت 3 روز از عرضه اولیه؛ منفی شد.


به گزارش نماد برتر - محمد علی رفیعی -  این سهم سیمانی که تا پیش از عرضه اولیه در تاریخ 20 آذرماه 1400 بیش از 4 بار به دلایل مختلف برنامه عرضه اولیه خود را به تعویق انداخته بود ( تا شاید از ریزش بازار گذر کند!)، بالاخره پس از شوی رسانه ای مدیرانش در کیش و هزینه ؟ میلیونی برای درج اخبار و مصاحبه های رنگارنگ  مدیرعامل! در تاریخ اعلام شده عرضه شد.



«سغدیر» سهمی که قرار بود یک استثنا در عرضه های اولیه فرابورس باشد! و رکوردها را جابه جا کند، توانست به این مهم دست پیدا کرده و رکورد تنها 3 روز سبز بودن بعد از عرضه اولیه را به نام خود ثبت و ضبط کرد!



سغدیر



نگارنده به یاد ندارد که در سال 1400 هیچ نمادی پس از عرضه اولیه به این سرعت و شدت ریزش  یا به قول دوستان کارشناس، اصلاح را تجربه کرده باشد اما همیشه اولین باری وجود دارد و این مقام اولی برای ثبت رکورد ریزش پس از عرضه اولیه به نام «سغدیر» و مدیرانش ثبت خواهد شد.



شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری غدیر «وغدیر» بوده که وابستگی این مجموعه به سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح «ساتا» و وزارت دفاع، می تواند قابل تامل باشد زیرا انتخاب مدیران این مجموعه های بورسی با دخالت مستقیم ساتا ( سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح) انجام می شود!



مجموعه نماد «سغدیر» با مدیریت چند شرکت بزرگ سیمانی از جمله سپاهان اصفهان (سپاها)، سیمان شرق (سشرق)، سیمان کردسان(سکرد) و چند شرکت سیمانی ریز و درشت دیگر، در ماه های گذشته سعی بسیار کرد تا با حضو در رسانه های مختلف و تعریف و عرضه داشته های خود در فضای رسانه ای، یک ورود امن به بازار سرمایه را تجربه کند اما؛ گویا اعتماد فعالان بازار سرمایه به « سغدیر» تنها 3 روز دوام داشت و پس از عرضه به روش حراج! حتی با ورود سنگین حقوقی ها، این  سهم سیمانی نتوانست سبزی را بیش از این تحمل کند!



بی شک یکی از دلایل ریزش زود هنگام سهم « سغدیر» در فرابورس؛ نبود اطلاعات شفاف از پرتفوی این نماد بورسی و عملکرد این مجموعه سیمانی است که با توجه به مدت زمانی که به این مجموعه برای عرضه اولیه فرصت داده شده بود؛ کمی عجیب است زیرا شفافیت و روشن بودن صورت های مالی و غیر مالی! یکی از رکن های مهم ورود به بازار سرمایه است که گویا این مهم به مدیران «وغدیر» تذکر داده نشده بود زیرا...!



سهم هلدینگ سرمایه گذاری غدیر نیز درآذرماه، 9 روز قرمزی را تجربه کرده است که با توجه به وضعیت کلی بازار زیاد بد نیست اما؛ گویا « سغدیر» برای « وغدیر» قرار است به چالشی جدید تبدیل شود.



چالشی که شاید با کمی هزینه در محیط رسانه ای! و مصاحبه های تصویری و مکتوب با رسانه های بورسی‌، کمی آرامتر از این؛ « وغدیر» و «سغدیر» را به زیر بکشد که البته این مهم؛ مدیریت، محتوا و روابط خود را می طلبد که...! (البته گاهی پول هم جواب نمی دهد).



شاید اگر مدیران «سغدیر» در همان روزی که برنامه معرفی خود را در شرکت فرابورس عرضه کردند به جای حواشی و ... به دنبال برنامه ریزی بهتر می رفتند؛ امروز شاهد ثبت این رکورد برای «سغدیر» و«وغدیر» به عنوان شرکت بالا دستی نبودیم.



البته شاید...!