04:47 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
برگزاری نمایشگاه میلیاردی با کدام توجیه اقتصادی!

1400/09/09 16:25

شوی جدید بورسی در کیش؛

برگزاری نمایشگاه میلیاردی با کدام توجیه اقتصادی!

نماد برتر - در حالی که بازار سرمایه همچنان سرمایه مردم را می سوزاند؛ گویا بازی جدید وزارت اقتصاد و سازمان بورس با احساسات و شعور مردم در نمایشگاه بورس، بانک، بیمه؛ دنبال چیز دیگری است.


به گزارش نماد برتر، در حالی که به دلیل کرونا و شرایط ویژه زمان همه گیری، نمایشگاه بورس، بانک، بیمه در سال گذشته برگزار نشد؛ دولت جدید تصمیم به برگزاری این شوی گران قیمت در دوران ورود احتمالی سویه جدید کروناویروس گرفت.



بازیگران اصلی این شوی چند روزه، وزارت اقتصاد، بانک ها، بیمه‌ها ، سازمان معظم بورس و زیرمجموعه هایش و البته ناشران، سبدگردان ها، کارگزاری ها، شرکت های مالی و کارشناسان و برخی رسانه ها و همه آنهایی هستند که در 2 سال گذشته با سرمایه های مردم به خوبی به نفع خودشان بازی کردند.



متاسفانه وزارت اقتصاد و سازمان بورس دولت جدید حتی نگذاشتند یکسال از ورودشان بگذرد تا دستشان را رو کنند؛ بسیار عجول برای نشان دادن این مهم که بازی همان بازی است و تنها مربی و بازیگردانان آن تغییر کرده اند؛ تلاش کردند.



بازار سرمایه که به لطف تصمیمات سیاسی و بی تدبیری های دولت گذشته، اعتماد سهامداران خرد  خود را زیر پاهایش له کرد؛ در دولت جدید نیز تنها کمی رنگ و لعاب را تغییر داده و قرار است بازی با جدیت و با نفرات تازه نفس ادامه پیدا کند این بدان معنی است که برعکس دولت گذشته که چند ماهی با رانت و دستکاری، بورس ورشکسته ایران را بسیار قدرتمند نشان داده و شاخص بر روی 2 میلیون 100 هزار واحد برای دیگر بازارها چشم و ابرو می آمد! این دولت قرار است از همان ابتدا دست ها را به نشانه‌ی « همین که هست و می خواستید وارد نشوید» به سوی سهامداران گرفته و ...!



عرضه های اولیه پشت سرهم و بی محتوا برای بازار، تصمیمات عجیب و غریب در بیش از 100 روز گذشته و حال برگزاری یک رویداد بسیار گران تنها یک معنی می دهد و آن اینکه مدیران سازمان بورس فعلی و وزیر اقتصاد دولت سیزدم از قبلی ها بی برنامه تر و شاید بی تدبیرتر هستند وگرنه کیست که نداند در دورانی که کرونا، تحریم و اقتصاد بیمار، گریبان کشور و مردم را گرفته و فشار می دهد؛ هزینه اضافی و ریخت و پاش، اگر گناه نباشد حداقل؛ بی منطقی است.



ناشران و شرکت های زیان دهی که در تمام سال های گذشته تنها به کمک فروش ملک و زمین و تسعیر گران ارز توانسته بودند روی پای خود ایستاده و ادای سهم های ارزنده را درآورند حالا؛ باید برای اجرای یک شوی دولتی با هدف گمراه کردن مجدد سهامداران و نشان دادن این مطلب که «حال ما که خوب است و گوره ...»  از جیب سهامدارا حقیقی و حقوقی خود هزینه بسیاری را تقبل کنند. تا به چه برسند؟



احتمالا قرار است بازی جدید در بورس تهران و فرابورس تدوین شود تا باز سرمایه های به قول آقایان سرگردان کشور جمع و به جیب دوستان وارد شود و بعد یکباره ارزش بازار و شاخص با ریزیشی صدباره همراه و به زیر یک میلیون برسد. البته آنگه نیز با چند مصاحبه خبری با رسانه های وابسته! اعلام می کنند که بازار همین است و برد با کسی است که در این بازار صبور باشد!!!



آخر پدرصلواتی ها؛ یکی پیدا شود و صبر در بازار سرمایه‌ی بی در و پیکر ایران را ترجمه کند. صبر یک ماه، 2 ماه، 6 ماه، یکسال، 2 سال، 5 سال، 10 سال، 100 سال... یا تمام عمر...!



واقعا چرا فکر می کنید گذاشتن یک توئیت یا پست در فضای مجازی توسط رانت داران وابسته به بازار سرمایه که معلوم نیست مدرک کارشناسی بورس خود را از کدام بقالی خریده اند! هنوز جواب می دهد؟ ( دوستی اعلام می کند مطمئن باش که جواب داده و از این به بعد هم این عوام فریبی ها جواب می دهد!)



قرار است در نمایشگاه بورس امسال از کدام دستاوردهای خود و ناشران و وابستگان به بازار سرمایه سخن بگویید؟ از ریزش میلیونی؟ از سودهای سر به فلک کشیده، از نقش پررنگ بازار سرمایه و بورس کالا در گرانی کالاهای مهم و استراتژیک؟ از بی کفایتی مدیرانی که زیرگوششان رمز ارز استخراج می شد اما تا به نفعشان نبود زبان به کام گرفته بودند و هیچ نگفتند یا قرار است از برنامه نا مشخص وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای کمک به بازار سرمایه ورشکسته ایران بگویید؟



البته یک احتمال قوی هم وجود دارد و آن اینکه احتمالا می خواهید از طرح بزرگ، ملی، جهانی، شگفتانه وزارت اقتصاد و ... برای دادن وام 50 میلیون تومانی با بهره...؟ به سهامداران ورشکسته ای بگویید که 90 درصد ارزش سرمایه خود را از دست داده اند و حالا قرار است با گرفتن وام سوددار، آن را جبران کنند!!!



گویی دوستان در آن دانشگاهی که درس اقتصاد خوانده اند؛ همه چیز آموخته اند جز اقتصاد!



به قول یکی از دوستان؛ این نمایش مسخره و رنج آور اگر برای سهام داران چیزی ندارد گویا برای دوستان و دوستانِ دوستان؛ نان بسیاری دارد.



سازمان بورس که مدت هاست نقش نظارتی خود را به ... سپرده است گویا اینبار قرار است نقش یک SHOWMAN را در اقتصاد کشور برعهده بگیرد.



نقش جدید مبارک آقای بازار!



محمد علی رفیعی



 



 


نظر بینندگان

هدا
1400/09/09
از بس بی سوادن