19:06 | يكشنبه 4 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
حمل بار بدون تعرفه تحمیلی

1400/07/18 15:00

یک کارشناس حمل و نقل عنوان کرد؛

حمل بار بدون تعرفه تحمیلی

در صورت آزادسازی تعرفه‌ها و بحث لغو قیمت‌گذاری‌ دستوری، بارها بهینه‌تر از وضع موجود توسط شرکت های حمل و نقلی در کشور جابجا و حمل یک سر خالی هم به مرور کاهش خواهد یافت.

به گزارش نماد برتر، سید میثم لاجوردی، کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی و ترانزیت درباره قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر کیفیت فعالیت های حمل و نقلی به ویژه حمل و نقل ریلی گفت: نحوه بهره‌برداری ها و مدیریت سیر و حرکت از عمده چالش های اصلی در حمل و نقل ریلی به شمار می آید اما موضوع مهتر از آن، بحث نرخ گذاری های دستوری است که موجب شده تا جریان جذب بار بهینه نباشد.


وی ادامه داد: در چرخه اقتصاد، حمل و نقل عاملی است که تمامی ارکان اقتصادی از ابتـدای امر تولید تا رساندن کالا به بازارهای مصرف نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهـد. به همین دلیل داشتن یک صنعت حمل و نقـل فعـال و کـارا شاید بیشترین تأثیر را در افزایش یا کاهش بهره‌وری از دیگر عوامل تولید و مـصرف داشـته باشد.


این کارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه نرخ گذاری در کیفیت کار و بازسازی ناوگان تأثیر به‌سزایی دارد، عنوان کرد: تاکنون تحلیل های تخصصی در خصوص آزادسازی تعرفه‌ها در بخش‌های مختلف حمل و نقلی انجام نشده است.


به گفته لاجوردی در صورت آزادسازی تعرفه ها و بحث لغو قیمت گذاری‌های دستوری، بارها بهینه‌تر از وضع موجود توسط شرکت‌های حمل و نقلی در کشور جابجا و حمل یک سر خالی هم به مرور کاهش می‌یابد.


وی ادامه داد: در حوزه مدیریت کنترل ترافیک و منابع باری چنانچه قیمت‌گذاری‌های دستوری حذف شود، شاهد رقابت شرکت‌های حمل و نقلی و افزایش عرضه و تقاضا خواهیم بود.


لاجوردی گفت: به دنبال این موضوع، درآمد شرکت های حمل بار افزایش و توسعه ناوگان حمل و نقلی و نوسازی بیشتر ناوگان فرسوده صورت می گیرد.


این کارشناس حمل و نقل ریلی یادآور شد: بر این اساس پیشنهاد می شود مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه حمل‌ونقلی با تمرکز بر موضوع بهره‌وری قبل از انتخاب ساده‌ترین و پرهزینه‌ترین شیوه‌ برای کنترل قیمت‌ها به بررسی کارشناسی شبکه مسائل حمل‌ونقل پرداخته و با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به اتخاذ راهکارهای علمی جهت ارتقاء بهره‌وری شبکه های حمل و نقلی اقدام کنند.