23:21 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
امکان تامین سیمان برای یک میلیون مسکن دولت

1400/06/21 12:30

امکان تامین سیمان برای یک میلیون مسکن دولت

هیچ مشکلی برای تأمین سیمان یک میلیون مسکن وعده داده شده وجود ندارد.

به گزارش نماد برتر؛ مدیرعامل هلدینگ غدیر با اشاره به تامین سیمان مصرفی مسکن‌های دولت گفت: ظرفیت اسمی صنعت سیمان ۸۵ میلیون تن و ظرفیت عملیاتی ۶۵ میلیون تن است که ۱۳ میلیون تن آن صادر می‌شود و بخش عمده‌ای از تولید در کشور مصرف می‌شود.


محمدرضا سلیمیان افزود: همچنین هلدینگ غدیر ۱۰ درصد از ظرفیت سیمان کشور را تامین می‌کند که سهم شرکت سیمان سپاهان تقریبا ۳۵ درصد است.


وی با اعلام اینکه هلدینگ غدیر ظرف هفته آینده آماده عرضه در بورس است، درباره مزایای ورود صنعت سیمان به بورس کالا افزود: در شرایطی که برق قطع می‌شد، بورس کالا به کمک صنعت سیمان آمد و کمک کرد، درحالی که اگر سیمان غیر از مسیر بورس عرضه می‌شد شاهد قیمت‌های بیشتر بودیم و مدیریت واسطه‌ها سخت‌تر بود.


مدیرعامل هولدینگ سیمان غدیر افزود: بورس کالا همچنین قیمت‌ها را مهار کرد تا شبکه توزیع مکانیزم مدرن تری داشته باشد، در واقع بورس کالا، توزیع سیمان را مدرن‌تر کرد و موجب کم رنگ شدن نقش دلالان و واسطه گران نیز شد.


سلیمانیان با اشاره به اینکه نقش تولیدکننده در قیمت سیمان بسیار کم شده است، گفت: نقش واسطه‌ها برای این بخش مهم است و سیمان سپاهان دو ماه است سیمان را در بورس عرضه می‌کند که تقریبا ۶۰ میلیارد تومان پولی که در جیب دلال می‌رفت به تولید برگشته است.


وی با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان، قطعی‌های برق است گفت: وقتی برق قطع می‌شود تولید با مشکل روبرو شده و نیاز بازار بیشتر می‌شود و قیمت افزایش پیدا می‌کند، اما اگر انرژی تأمین شود قیمت سیمان کاهش پیدا می‌کند و این موضوع مستلزم حمایت دولت است.


عضو هیات مدیره انجمن سیمان کشور افزود: قطعی گاز در زمستان ، تهدید جدی برای صنعت سیمان است و می‌تواند مشکل ایجاد کند که امیدواریم این اتفاق نیفتد.


وی گفت: در حال حاضر سیمان سپاهان به ۱۱ کشور صادرات می‌کند و حاشیه سود آن از ۱۴ درصد به ۳۵ درصد رسیده است و این صنعت با ظرفیت تولید سه میلیون تن تولید در سال، نقش مهمی در استان اصفهان و استان‌های همجوار دارد.