نحوه قیمتگذاری در صنعت قطعهسازی خودرو، به دور شدن این صنعت از تامین مالی از طریق بازار سرمایه و نبود نقدینگی و سودآوری منجر شده است.
به گزارش نماد برتر، در میز صنعت با موضوع «بررسی مشکلات و چالشهای پیشروی صنعت خودرو و ساخت قطعات» عضو هیأت مدیره شرکت مهندسی نصیرماشین، نوع قیمتگذاری در صنعت قطعهسازی خودرو را یکی از مهمترین چالشهای این صنعت خواند و اظهار کرد: نحوه قیمتگذاری در این صنعت به گونه ای است که سبب عقب ماندن صنعت قطعهسازی خودرو از چرخه بورس و تامین مالی و در نتیجه، کاهش سودآوری و نیز گردش نقدینگی پایین شده است.
امیرحسین اکبریان با اشاره به تعیین قیمت خودروسازان برای شرکتهای قطعهساز تصریح کرد: این موضوع شرکتهای قطعهساز را با مشکلات زیادی دست به گریبان کرده است. برخی از قطعهسازان، صورتهای مالی شفافی ندارند و متاسفانه آنها همسنگ ما میشوند و این موضوع سدی در مقابل اعلام قیمت واقعی و نرخ بهای تمام شده است که نه تنها بر این صنعت که بر سهامداران آن نیز اثر میگذارد و اجازه نمیدهد سهامداران از آن منتفع شوند.
به گفته عضو هیأت مدیره شرکت مهندسی نصیرماشین، در این شرایط و در موضوع تامین مالی، طبیعی است هیچ سهامداری انگیزهای برای مشارکت در تامین منابع مالی به صورت مستقیم نخواهد داشت و مبحث تامین مالی به سهامدار عمده واگذار میشود که او هم محدودیتهای خاص خود را دارد.