09:22 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
آزادسازی سهام عدالت؛ فعلا تصمیمی نداریم

1400/05/04 15:30

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛

آزادسازی سهام عدالت؛ فعلا تصمیمی نداریم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تا زمانی که طراحی‌های لازم برای عدم تاثیر منفی این اقدامات بر بازار به پایان نرسد هیچ تصمیمی برای آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت اتخاذ نمی‌شود، اما بعد از طراحی ابزار‌های لازم، این اقدام به تدریج به مرحله اجرا خواهد رسید.

به گزارش نماد برتر، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به زمان آغاز فروش سهام عدالت اظهار کرد: معاملات سهام عدالت از همان ابتدا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم شد، سهامداران غیرمستقیم شرکت‌های استانی هستند که اکنون منعی برای فروش آن‌ها وجود ندارد. اما نماد تعداد محدودی از شرکت‌های استانی (حدود چهار شرکت) به دلیل عدم همکاری مدیران شرکت‌ها برای ارائه صورت‌های مالی بسته بوده و فرآیند پذیرش آن‌ها در بورس کامل نشد.


وی با بیان اینکه در این میان، نماد تعدادی از شرکت‌ها باز است و سهامداران می‌توانند اقدام به معامله سهام خود در بازار کنند، افزود: اکنون در تلاش هستیم، معاملات سهام عدالت در روش غیرمستقیم را ساماندهی کنیم تا انتخابات آن‌ها برگزار و هیات مدیره شرکت‌ها مشخص شود، از این طریق نماد باقی شرکت‌ها بازگشایی خواهد شد و افرادی که به دنبال فروش سهام خود در بازار هستند می‌توانند خواسته خود را اجرایی کنند.


دهقان دهنوی با بیان اینکه همیشه تاکید ما به ارزشمند بودن سهام عدالت بوده، ادامه داد: اگر فردی نیاز به نقدینگی ندارد نه تنها نباید اقدام به فروش سهام خود کند بلکه اگر از دارایی اضافی برخوردار است می‌تواند با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری در این سهام ارزشمند کند.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سهام عدالت افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند در اختیار خود سهامداران است، گفت: مساله حائز اهمیت در خصوص فروش سهام عدالت در روش مستقیم، بالا بودن میزان حجم سهام است، به همین دلیل اگر اجازه داده شود تا همه سهامداران اقدام به فروش سهام خود کنند طبیعتا حجم گسترده‌ای از عرضه وارد بازار می‌شود، ظرفیت بازار نمی‌تواند جوابگوی این میزان از فروش سهام باشد و این امر منجر به ایجاد روند نزولی بازار خواهد شد.


وی به ریزش بازار سهام در تابستان سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: شروع ریزش بازار سهام در تابستان سال ۹۹ در مقطعی بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت از ۳۰ به ۶۰ درصد اجرایی شد؛ ایجاد چنین روندی در بازار باعث شد تا به سرعت اقدام به توقف فروش سهام عدالت و وقفه در معاملات آن کنیم تا از این طریق اجازه داده شود که بازار در وضعیتی مناسب قرار بگیرد.


دهقان دهنوی بیان کرد: در این مرحله از آزادسازی سهام عدالت دقت خواهیم داشت تا به هیچ عنوان آزادسازی به شکلی نباشد که تاثیر منفی بر روند معاملات بازار داشته باشد و دوباره شاهد تکرار روند نزولی سال گذشته در بازار باشیم.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اگر قرار است فروش سهام عدالت تدریجی آغاز شود باید تلاش کرد تا این اقدام را به صورت ماهانه و با درصد‌های کم اجرایی کنیم، توضیح داد: به هیچ عنوان لازم نیست که یکباره ۳۰ درصد از سهام عدالت آزادسازی شود، در این زمینه می‌توان به منظور جلوگیری از تاثیر منفی آن بر معاملات بورس در هر مرحله یک درصد از آن را در بازار آزادسازی کنیم.


وی ادامه داد: در این میان به دنبال آن هستیم که روش غیرمستقیم را در کنار فروش سهام عدالت در روش مستقیم قرار دهیم تا افرادی که مایل به فروش سهام خود هستند به جای فروش سهام، آن‌ها را در اختیار صندوق‌ها قرار دهند و یونیت صندوق‌ها را در اختیارار بگیرند تا در پایان امکان آزادسازی یونیت صندوق‌ها فراهم شود.


به گفته دهقان دهنوی، تمهیداتی در دست طراحی است که به محض اجرایی شدن آن‌ها امکان فروش تدریجی سهام عدالت داده خواهد شد.


وی به زمان اجرایی شدن برنامه‌های در دستور کار سازمان بورس برای فروش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: زمان اجرایی شدن این تصمیمات وابسته به وضعیت بازار است، هر لحظه که احساس شود این اقدامات تاثیر منفی را بر بازار می‌گذارد اجرای آن‌ها متوقف خواهد شد.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت تاکید کرد: تا زمانی که طراحی‌های لازم برای عدم تاثیر منفی این اقدامات بر بازار به پایان نرسد هیچ تصمیمی برای آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده اتخاذ نمی‌شود، اما بعد از طراحی ابزار‌های لازم، این اقدام به تدریج به مرحله اجرا خواهد رسید.


دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: اکنون درصدد هستیم، آزادسازی سهام عدالت را دوباره از صفر آغاز کنیم تا دیگر شاهد تاثیر منفی این اقدام بر روند معاملات بازار نباشیم و به دنبال این اتفاق، آزادسازی سهام عدالت را از یک درصد آغاز خواهیم کرد.