14:39 | شنبه 8 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«شستا» لیدر می‌ماند؟!

1400/05/02 16:15

گلیم بزرگ زیر پای بزرگترین بنگاه اقتصادی؛

«شستا» لیدر می‌ماند؟!

شستا به سبب در اختیار داشتن منابع قابل توجه می‌تواند سهم بزرگی در بازار سرمایه ایفا کند و در روزهای بحرانی به کمک سهامداران بیاید.

به گزارش نماد برتر، شستا بعد از این که ۲۹ فرودین ماه سال ۱۳۹۹ در بورس تهران عرضه شد، با توجه به حجم و انتظارات بازارسرمایه از این شرکت به یک سهم شاخص‌ساز تبدیل شد و نقش کلیدی در بورس ایفا می‌کند؛ به گونه‌ای که با مثبت شدن تغییرات قیمت این سهم، کلیت بازار نیز رو به صعود حرکت می‌کند و به نوعی، لیدر بلامنازع بورس شناخته می‌شود. لیدری که می‌تواند به بازار جهت بدهد و از این منظر نیز مورد توجه دولتمردان و سرمایه‌گذاران قرار دارد.


همانطور که در تصویر ذیل مشخص است، درآمدها و سودآوری روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته و در سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ سود خالص با جهش ۴ برابری، به بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد ریال رسید و برآوردهای گروه تحلیلی سرمایه نگر حاکی از آن است که در سال مالی ۱۴۰۰ شستا رقمی ‌بالغ بر ۲۷۰ هزار میلیارد ریال سود خواهد ساخت.



در این میان، نکته این است که آیا از تمام ظرفیت‌های شستا در جهت درآمدزایی و خلق ارزش استفاده شده است یا خیر؟! بخشی از پاسخ این سوال را می‌توان در تابلوی معاملات بورس پیدا کرد؛ جایی که ارزش بازار شستا در برهه‌ای از زمان به رقم خیره کننده ۴۷۷۵ هزار میلیارد ریال رسید اما؛ به سبب عدم مدیریت صحیح و عدم اشراف کامل به بازار سرمایه، هم اکنون ارزش این شرکت به ۱۸۴۳ هزار میلیارد ریال سقوط کرده است.


شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری هر ساله به میزان قابل توجهی بر رقم سودآوری خود افزوده است. در سال مالی ۱۳۹۸ سودآوری شرکت ۲۶۰ درصد و در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۳۲۷ درصد افزایش یافت.


نکته جالب توجه این است که در سال مالی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۲۴ و ۱۱۹ درصد تقسیم سود انجام گرفت و در سال مالی ۱۳۹۹ معادل ۹۶ هزار میلیارد ریال سود به سهامداران تخصیص یافت. بنابراین، افزایش سودآوری شستا در نهایت روانه جیب بازنشستگان و سهامداران این شرکت می‌شود و ثروت تولید شده به صاحبان اصلی بازمی‌گردد.



از آن جا که شستا اقدام به سرمایه گذاری قابل توجه در صنعت پتروپالایشی کرده، در صورتی که سنگینی تحریم‌‌ها از سر اقتصاد ایران برداشته شود، قطعا بیش از پیش رونق خواهد یافت و مبالغ بیشتری در قالب سود کسب خواهد شد.


از سوی دیگر، با هر چه بزرگتر شدن ارقام سود و درآمدها، توان شرکت برای ورود به عرصه‌‌های جدید و حضور پرقدرت در صنایع استراتژیک کشور بیشتر می‌شود؛ البته در حال حاضر مبلغ سود انباشته به حدی است که دست شرکت برای سرمایه گذاری‌‌ها بیشتر و جدید باز است.


شستا هم اکنون دارای ۹ هلدینگ فعال در صنایع مختلف است و به این ترتیب، اشراف خوبی بر حوزه‌‌های اقتصادی کشور دارد.


در سبد سرمایه‌گذاری این شرکت، شرکت‌هایی همچون تاپیکو و سرمایه‌گذاری صبا تأمین حضور دارند که به تنهایی بار سودآوری سنگین این شرکت را به دوش می‌کشند. از آن جایی که دو شرکت مذکور حجم زیادی در صنایع پتروشیمی‌ و پالایشی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این صنایع جزو صنایع پیشرو و سودساز کشور محسوب می‌شوند، می‌توان گفت سودآوری مادام‌العمر شستا تضمین شده است و سازمان تامین اجتماعی با داشتن شرکت شستا، بزرگترین واحد اقتصادی کشور است.



از سوی دیگر، این شرکت به سبب در اختیار داشتن منابع قابل توجه می‌تواند سهم بزرگی در بازار سرمایه ایفا کند و در روزهای بحرانی به کمک سهامداران بیاید؛ هم اکنون خود نیز به عنوان لیدر بورس شناخته می‌شود.


عرضه سهام سایر شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه، علاوه بر کسب درآمد مطلوب برای این سازمان و افزایش ارزش واقعی آن، موجب حضور قدرتمندتر در همه بازارها می‌شود و اشراف بیشتری بر بازارها خواهد داشت.


بالغ بر ۶۰ درصد سود شستا در سال مالی ۱۳۹۹ از محل سود سهام شرکت‌‌های تابعه و ۴۰ درصد دیگر از محل فروش سهام به دست آمد.



این شرکت به واسطه در اختیار داشتن ۱۷۵ شرکت مدیریتی و ۹۰ شرکت غیرمدیریتی و حدود ۴۵۰۰۰ نفر نیروی انسانی در شرکت‌‌های تابعه و پوشش طیف متنوعی از حوزه‌‌های صنعتی شامل نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی، معدنی، کشتیرانی، سیمان و ارتباطات در نظام اقتصادی کشور نقش ویژه ای ایفا می‌کند.


به طور کلی، شستا ظرفیت اقتصادی بالایی برای پیشبرد اهداف و شعارهای اقتصادی دارد و با بهبود شرایط اقتصادی، توان بالقوه و بالفعل بیشتری خواهد داشت. این شرکت در حال حاضر یکی از شرکت‌‌های بزرگ اقتصادی سطح خاورمیانه به شمار می‌رود و با تدوین چشم انداز و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند به یک بنگاه اقتصادی تراز اول در سطح فراملیتی و منطقه‌ای تبدیل شود.