19:51 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نوسان‌گیری «ورنا» از «خساپا»

1400/05/02 14:45

موتور سودسازی این شرکت گرم شد؛

نوسان‌گیری «ورنا» از «خساپا»

9 ماهه اخیر برای «ورنا» نسبت به کل سال مالی قبل بسیار متفاوت بوده و سود قابل توجهی از سوی شرکت‌های تابعه سرازیر شده است.

به گزارش نماد برتر، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در ۹ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۰ رشد جالب توجه ۱۴۴ درصدی در کسب سود را تجربه کرد و به سود خالص ۳ هزار و ۱۹۷ میلیارد ریالی دست یافت.


عمده دلیل جهش سودآوری این شرکت، افزایش شدید درآمد سود سهام است؛ سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت‌های تابعه در کل سال مالی منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹ حدود ۲۰۰ میلیارد ریال بود اما؛ در ۹ ماهه سال مالی ۱۴۰۰ این رقم با جهشی بلند به یک هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال رسید که ۷۷ درصد آن مربوط به سود سرمایه گذاری در شرکت توسعه سرمایه رادین است.


علاوه بر این، طی ۹ ماهه اخیر که بورس تهران در سراشیبی سقوط قرار داشت، «ورنا» از محل فروش سهام یک هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال سود بدست آورد که ۹۸۶ میلیارد ریال از رقم مذکور مربوط به سود فروش سهام سایپا (خساپا) است.


در مجموع، طی این مدت ۳ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال سهام به فروش رسانده و در مقابل، با افت شدید قیمت‌ها اقدام به اضافه نمودن ۵ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال سهام به پرتفوی خود کرد که بیشترین سرمایه‌ها باز هم روانه سایپا شد. به نوعی، می‌توان گفت که «ورنا» با خرید و فروش «خساپا»، از این سهم نوسان گرفته است.


از کل مبلغ ۱۶ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال بهای تمام شده سرمایه گذاری‌ها، ۷۳ درصد از آن، صرف خرید سهام ۷ شرکت فعال در صنعت خودرو و ساخت قطعات شده است. بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت ۱۵ هزار میلیارد ریال است که ارزش بازار آن بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود. به علاوه، بیش از یک هزار میلیارد ریال نیز در شرکت‌های غیر بورسی سرمایه گذاری کرده است.

برچسب ها:

ورنا ،خساپا ،بورس ،نماد برتر ،رنا ،سایپا