05:19 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
«درک» در صف اولیه‌ها

1399/12/10 10:21

«درک» در صف اولیه‌ها

نماد برتر - حال و روز ناخوش بورس موجب شده حتی عرضه‌های اولیه نیز تحت شعاع این وضعیت نابسامان قرار بگیرند و دیگر همانند ماه‌های گذشته استقبال از آنها صورت نگیرد.

به گزارش نماد برتر، بازار سرمایه مدت‌ها است که وضعیت خوبی ندارد و روند منفی قیمت‌ها کماکان باقی است و تغییر دامنه نوسان نیز نتوانسته تغییری در روند ان به وجود بیاورد.


 


حال و روز ناخوش بورس موجب شده حتی عرضه‌های اولیه نیز تحت شعاع این وضعیت نابسامان قرار بگیرند و دیگر همانند ماه‌های گذشته استقبال از آنها صورت نگیرد.


در حالی که طی ماه‌های نه چندان دور و در روز‌های اوج، در عرضه اولیه "بپیوند" ۵ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۵۹ نفر مشارکت داشتند، اما در آخرین عرضه اولیه صورت گرفته این اسقبال به کمترین میزان رسید و تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه "اپال" به رقم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید.


 



هومن عمیدی کارشناس بازار معتقد است که حافظه کوتاه مدت بازار سرمایه ضعیف است و اصلا اهمیتی برای رفتارهای دولت و عملکردی که داشته قائل نیست و حتما عرضه های اولیه خریدار خواهد داشت.


وی می افزاید: البته خریداران باید بازار را به شکل سینوسی ببینند و اینکه همیشه صعودی نخواهد بود و قطعا در روند صعودی، روند نزولی نیز وجود دارد و افرادی که در بازار سرمایه فعالند از این مسئله مطلع هستند.


این اظهار نظر در حالی صورت می گیرد که بازار سرمایه از مرداد 98 تا کنون کارش از سینوس و کسینوس گذشته و جان سهامداران حقیقی را به لب رسانده است.


 



در این میان ناصر کشاورز کارشناس بازار سرمایه نیز اعتقاد دارد که  استقبال و یا عدم استقبال از عرضه های اولیه همگی به قیمت سهم بر می گردد یعنی اگر قیمت سهم پایین باشد استقبال می شود در غیر این صورت با توجه به کاهش قیمت عرضه های اولیه در سنوات اخیر استقبالی نخواهد شد.


این کارشناس بورس تاکید می کند: به عنوان نمونه قیمت شستا از 6 هزار تومان به 2 هزار تومان رسیده بنابراین خریداران استقبال نخواهند کرد مگر اینکه قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که سهم ارزندگی بالایی داشته باشد.


بی شک بازی عرضه های اولیه در شرایط کنونی ره به جایی نمی برد و بازیگران اصلی بازار باید فکری دیگر برای این مهم کنند.