15:16 | شنبه 15 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
واکنش سازمان جهانی بهداشت به تولید واکسن ایرانی در هلدینگ بورسی

1399/10/13 10:56

واکنش سازمان جهانی بهداشت به تولید واکسن ایرانی در هلدینگ بورسی

نماد برتر- سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در واکنش به تولید واکسن‌ کرونا توسط زیرمجموعه هلدینگ بورسی گفت: این سازمان منتظر مشاهده نتایج آزمایش‌های بالینی است.

به گزارش پایگاه خبری نماد، تارک یاسارویچ در واکنش به تولید واکسن‌کرونا توسط محققان ایرانی در یادداشتی اعلام کرد: موفقیت دانشمندان ایرانی گواهی است که می‌توان برای مقابله با این بیماری ، واکسن ساخت و ابزارهایی برای پایان این همه‌گیری در اختیار است. بنابراین سازمان بهداشت جهانی منتظر مشاهده نتایج آزمایش‌های بالینی دستاورد بزرگ ایرانی است.


 


بر اساس این گزارش در حالی چهار روز پیش مرحله اول آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا با تزریق به سه داوطلب آغاز شد که اکبر برندگی مدیرعامل هلدینگ بورسی "برکت" توضیح داد: واکسن کرونای تولید شده در شرکت شفا فارمد از زیر مجموعه های گروه دارویی برکت، مراحل آزمایش حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و وارد مرحله اول آزمایش انسانی شده است. تمام نتایج هم علاوه بر مراجع داخلی به سازمان بهداشت جهانی ارسال خواهد شد تا در صورت تایید نهایی از تابستان سال آینده به تولید انبوه برسد .


 


واکسن مشترک ایران و کوبا


 


کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو هم از اجرای مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا بر روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در بهمن و اسفند خبر داد و با بیان اینکه تامین واکسن کرونا از ۴ مسیر خرید مستقیم، خرید از سبد کواکس، تولید مشترک و تولید داخل دنبال می‌شود، گفت: شرط ایران برای هر‌گونه تولید مشترک واکسن کرونا، همکاری مشترک و انتقال فناوری بوده که تاکنون در ادامه همکاری مشترک قبلی، کشور کوبا اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و پروژه تولید مشترک واکسن کرونا با یکی از موسسات پرسابقه واکسن‌سازی در کوبا هم دنبال می‌شود.


 


جهانپور ادامه داد: واکسن کرونای تولید ایران و کوبا در فاز ۲ انسانی در کوبا تحت نظارت و با همکاری انستیتو‌ پاستور ایران انجام می‌شود. با طراحی قبلی طبق وعده رئیس انستیتو‌ پاستور در بهمن و اسفند فاز سوم آزمایش انسانی واکسن کرونای تولید مشترک روی ۵۰ هزار نفر در داخل انجام خواهد شد.


 


حسن جلیلی عضو هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان برکت نیز از ورود یک پلتفرم دیگر واکسن زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام‌ در فاز بالینی خبر داد و گفت: حال سه داوطلب خوب است و مشکل خاصی ندارند و زیر‌ساخت‌ها و سایت موردنظر برای تولید واکسن به همت جوانان داخلی فراهم شده است.


 


وی با بیان اینکه دستگاه‌های سایت واکسن خریداری شده، افزود: فاز نخست این سایت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فاز دوم آن که شامل تجهیزات مکانیکی و دستگاه‌های تولید واکسن است نیز تا اواخر دی ماه (۲۶دی) نصب خواهد شد. با راه‌اندازی این فاز، ظرفیت تولید به یک تا ۲ میلیون دُز در ماه خواهد رسید.


 


جلیلی ادامه داد: کار تکمیل فاز ۳ این پروژه نیز شامل ساختمان، اتاق تمیز و آزمایشگاه از دو هفته پیش آغاز شده و تا اوایل اردیبهشت سال آینده تکمیل می‌شود. در چنین شرایطی، ظرفیت تولید به بیش از ۱۰میلیون دُز در ماه خواهد رسید.


 


تکذیب ورود واکسن کرونا به ایران


 


علیرضا وهاب‌‌زاده مشاور وزیر بهداشت شایعه‌ ورود یک محموله‌‌ واکسن‌کرونا از کره‌جنوبی را تکذیب و در توییتر اعلام کرد: ورود محموله واکسن کرونا به ایران صحت ندارد. همچنان در نوبت خرید واکسن هستیم تا پیش از تولید انبوه واکسن داخلی بتوانیم گروه‌‌های در معرض خطر و کادر درمان را واکسینه کنیم اما تا این لحظه واکسنی به ایران تحویل داده نشده و قطعا فهرست کشورهایی که واکسن تحویل گرفته‌‌اند نیز مشخص است.