به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از ایسنا، چندی پیش گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه هکرها با نفوذ و دسترسی به اسباب بازیهای کودکان از طریق اینترنت، توانستهاند میکروفون آن را فعال کرده و با کودک مکالمه کنند و همچنین صداهای محیط اطراف را ضبط و ثبت کرده اند.
بر این اساس کارشناسان بر این باور بودند که اسباب بازیهای مجهز به اینترنت قادر هستند اطلاعات متعددی از کودکان نظیر موقعیت مکانی و صداهای اطراف آنها را شنود و جاسوسی کنند و به عبارتی دیگر، شرکتهای سازنده این اسباب بازیها با مجهز کردن آنها به اینترنت، اسباب بازی کودکان را هک میکنند تا بتوانند اطلاعات ارزشمندی از آنها را به سرقت ببرند.
همچنین با وجود اینکه این روزها بازار گجتهای هوشمند نظیر ساعتهای هوشمند داغ شده است، اما برخی گزارشهای منتشر شده حاکی از آن است که آژانس ارتباطات و فناوری آلمان استفاده از ساعتهای هوشمند برای کودکان و نوجوانان را ممنوع اعلام کرده و از والدین آنها نیز درخواست کرد که ساعت های هوشمند کودکانشان را از آنها باز پس بگیرند.
آژانس ارتباطات و فناوری آلمان علت این تصمیم را احتمال هک کردن سیستم ردیابی و GPS و همچنین احتمال شنود در این ساعتهای هوشمند اعلام کرده است. این آژانس در تشریح این موضوع همچنین افزوده است که کودکان و نوجوانان بسیاری در معرض خطر هک شدن سیستم ساعتهای هوشمندشان قرار دارند که در این باره، والدین و مدارس نقش پررنگی را ایفا خواهند کرد و موظف هستند که بازرسی و پیگیری های بیشتری داشته باشند.
اکنون در جدیدترین خبرها اعلام شده که برخی از بازیهای گوشیهای هوشمند هم در حال گوشدادن به چیزیهاییاند که از طریق میکروفون گوشی دریافت میشوند. اما آنچه که شما میگویید را درک نمیکند. درعوض، آنها تلاش میکنند تا آنچه را که شما در حال تماشا هستید را بشنوند.
این چیزی است که برنامههای گوشیهای هوشمند تا حدودی انجام میدهند: میکروفون با دسترسی به آنچه شما تماشا میکنید، تبلیغاتی که شما میشنوید و هرآنچه که میبینید را مورد استفاده قرار میدهد. اما، با این عمل ممکن است به اطلاعات سری و محرمانه مصرفکنندگان دست یافت.
بیش از ۲۵۰ بازی در فروشگاه Google Play شناسایی شده که فقط از یک نوع خاصی از نرمافزار برای نظارت بر عادات تلویزیونی کاربران استفاده میشود. البته اکثر برنامهها، اطلاعات خود را افشا نمیکنند و آنها را پشت یک دکمه "بیشتر بخوانید" پنهان میکنند.
اگر شما هشدار اولیه را از دست دهید، پس از باز کردن برنامه، متوجه نمیشوید که چه اتفاقی افتاده است. به عنوان مثال بازی پازل Endless ۹*۹، بلافاصله پس از نصب، دسترسی به موقعیت مکانی و دسترسی به میکروفون شما را درخواست میکند. در ادامه با ورود به تنظیمات بازی میتوان، جزئیات تماشای تلویزیون را ردیابی کرد تا از این طریق به محتوا و تبلیغات مربوط به تلویزیون دست یافت.
به گفته بسیاری از کارشناسان نرمافزارهای اندرویدی، با استفاده از یک سری نرمافزار مشابه، مانند SilverPush، نیاز است که کاربران نوع اطلاعات خود را به نرمافزار اعلام کنند. از این رو مجموعهای از اطلاعات کاربران در اختیار نرمافزار قرار میگیرد.
بر اساس اطلاعت سایت پلیس فتا، در مورد جمعآوری دادهها توسط این برنامهها به کاربران هشدار داده نشده، درحالی که برنامههای شناساییشده، حتی اطلاعات پنهان را هم میتوانند ارائه دهند. از طرفی، توصیفِ افشای اطلاعات یک فایل ویدیویی درYouTube، هیچگاه قابل قبول نیست، زیرا هر بینندهای ممکناست آن را ببیند. از آنجا که مردم میتوانند این بازیها را بدون مشاهده افشاگری دانلود کنند، مسائل مشابهی ممکن است به وجود آید.
به گفته کارشناسان، برخی از این برنامهها حتی پس از بسته شدن نیز، نظارت بر میکروفون گوشی را ادامه میدهند و به نظر میرسد که اکثر این برنامهها بر روی اندروید و برخی App Storeها قرار دارند. هر دو شرکت اپل و گوگل نیاز به برنامههایی برای درخواست دسترسی به میکروفون دارند، پس کاربران باید مجوز گوش دادن از طریق میکروفون را، قبل از اینکه برنامه شروع به کار کند به آن بدهد، اما هیچگاه مشخص نیست که آیا برنامهها حتی بدون آن مجوز هم کار خواهد کرد.
برای سالها، فرضیات توطئهانگیز زیادی در مورد برنامههای بزرگ به ویژه فیس بوک وجود داشته که از میکروفون گوشیهای هوشمند به منظور گوش دادن به آنچه که مردم میگویند، استفاده میکرد و سپس تبلیغات خود را بر اساس مکالمات به دست آمده به نمایش میگذاشت. اگرچه این برنامهها میتوانند همه چیز را بشنوند، اما آنها فقط باید یک صوت قابل تشخیص، نظیر نمایشهای تلویزیونی، فیلمها و تبلیغاتی را که بعداً برای هدف قراردادن تبلیغ استفاده میکنند، گوش دهند. البته هر چند این رفتار خوشایند نیست، اما حداقل درصد خطر و ترس آن کمتر است.
در پایان میتوان گفت که فیس بوک و برنامههایی نظیر آن، نیازی به گوش دادن ندارند. زیرا در حال حاضر اطلاعات زیادی از دادهها را در وبسایت و برنامههای خود و حتی در سایتها و برنامههای دیگر که در تبلیغاتشان قرار میگیرند، ردیابی میکنند.