16:16 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
هزینه‌کرد 1500 میلیاردی برای اجرای طرح‌های هادی و ایمن‌سازی روستاها در سال 98

1399/08/20 18:10

شاملو خبر داد:

هزینه‌کرد 1500 میلیاردی برای اجرای طرح‌های هادی و ایمن‌سازی روستاها در سال 98

نماد برتر- معاون پارلمانی و عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: در زمینه تهیه و اجرای طرح های هادی و ایمن سازی روستاها خصوصا در مناطقی که از حادثه سیل 98 آسیب دیدند مجموعا بیش از 1500 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.


به گزارش نماد برتر، محمدرضا شاملو امروز سه شنبه 20 آبانماه در نشستی با مسئولان استانی و شهرستانی استان مرکزی که در بخشداری خرقان تشکیل شد، با بیان اینکه سال گذشته در بخش توسعه و عمران روستاها فعالیت های مختلفی انجام شد، افزود: حدودا برای 1500 روستا تهیه طرح یا بازنگری طرح های هادی انجام و حدود 2700 پروژه اجرای طرح های هادی، بهسازی محیط روستا، آسفالت معابر روستایی و طرح های ایمن سازی در روستاها انجام شد.



شاملو گفت: حدود 85 هزار سند برای املاک روستاها در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاهای بالای 20 خانوار کشور صادر شده و این اقدامات در مجموع رضایتمندی مردم را بدنبال داشته است.



وی در خصوص طرح منظومه های روستایی با بیان اینکه این طرح نگاه آمایشی دارد و برنامه های پهنه ای را در زمینه توسعه و عمران روستایی به صورت عام می بیند، گفت: بر این اساس اثرات نقاط جمعیتی روی یکدیگر و موضوعات اقتصادی، اجتماعی و عمرانی به صورت توام در این طرح دیده می شود.  



شاملو با بیان اینکه شهرستان دلیجان منظومه پایلوت استان مرکزی است و براساس تفاهم انجام شده با استانداری مرکزی، اقدامات مطالعاتی طرح انجام شده و امید است در اولین فرصت مقدمات اجرای آن فراهم شود.



وی در ادامه اظهار کرد: طرح های هادی با شرح خدمات متفاوتی تهیه و تدوین می شوند و احتمال بروز اشکال در کاربری ها وجود دارد که این طرح ها بر این اسا نیازمند بازنگری هستند. در کل کشور ۱۲ هزار روستا وجود دارد که طرح های هادی آنها به اتمام رسیده است.



شاملو زمانبر بودن استعلامات و صدور پروانه ساخت و ساز ظرف دو الی سه ماهه را قابل قبول ندانست و افزود: حداکثر مدت زمان پاسخ به استعلامات 15 روزه است، البته سامانه ای طراحی و در حال اجرایی شدن است که تمامی درخواست ها از طریق سامانه بدون مراجعه روستاییان به بنیاد مسکن صورت گیرد.



وی صرفه جویی در وقت و هزینه، جلوگیری از فساد و شفاف بودن کار و تسریع در رسیدگی به تقاضاهای مردم را از مزایای این سامانه عنوان کرد و افزود: بنیاد مسکن آمادگی دارد تا با اعلام آمادگی بخشداری و دهیاری های بخش خرقان، شرایط لازم را فراهم کند تا این سامانه پس از نهایی شدن، به عنوان پایلوت استان مرکزی در بخش خرقان آغاز بکار کند.



حجت الاسلام سبزی نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، اظهار کرد: گلایه مردم نسبت به نظارت بر تسریع در اجرای طرح های هادی و بازسازی و مقاوم سازی منازل روستایی به دلیل کوتاهی هایی است که در گذشته  انجام شده و در حال حاضر به دلیل تورم و گرانی، ساخت و ساز و مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکونی برای افرادی که تمکن مالی ندارند دشوار شده است.



وی با تاکید بر لزوم تسریع و تسهیل در صدور پروانه به منظور جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و جلب رضایت مردم، افزود: تخصیص ۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های هادی بخش خرقان از سوی بنیاد مسکن کشور اقدامی ارزشمند و موجب تسریع در اجرای طرح‌هاست.



سبزی به حجم بالای ساخت و ساز در شهر رازقان و بخش خرقان اشاره کرد و خواستار استقرار دفتر نمایندگی بنیاد مسکن در مرکز بخش برای تسهیل در صدور پروانه و تسریع در ساخت و ساز شد.



وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن وظیفه‌ای برای احداث مسکن برای خوش نشین ها در نقاط روستایی ندارد بلکه رسالت اصلی و اولویت کاری این مجموعه، ساخت مسکن روستایی برای محرومین و افراد دارای تمکن مالی کمتر است.



موسی لطفی فر بخشدار بخش خرقان نیز با بیان اینکه امسال ۳۵ میلیارد ریال برای بازسازی طرح هادی روستایی در این بخش هزینه شده  است، گفت: در دو سال اخیر آهنگ بازسازی و ساخت و ساز روستایی شتابان شده و شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی میزان ساخت و ساز نسبت به هفت سال گذشته بوده ایم که ضرورت تأمین زیرساخت ها و امکانات روستایی را دوچندان می کند.



وی با تاکید بر بازنگری در اجرای طرح های هادی که مستلزم تخصیص اعتبارات ملی است، افزود: کاربری ها و جانمایی ها در طرح هادی مورد اعتراض ساکنین روستایی است.



بخشدار خرقان خواستار استقرار نمایندگی بنیاد مسکن در این بخش برای تسهیل در ارائه خدمات شد و گفت: پروسه صدور پروانه ساختمانی طی سه ماه صورت می‌گیرد که زمانبر است و متاسفانه منجر به ساخت و ساز غیرمجاز شده است.