09:47 | دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بزرگترین مشکل فعلی بازار علاوه بر عوامل موثر بر تداوم روند نزولی شاخص

1399/08/13 09:10

بزرگترین مشکل فعلی بازار علاوه بر عوامل موثر بر تداوم روند نزولی شاخص

نماد برتر- در شرایطی که اعمال عملیات بازارگردانی هم نتوانسته کمکی به شرایط فعلی بازار کند علاوه بر عوامل موثر بر تداوم روند نزولی شاخص، بزرگترین مشکل فعلی بازار، عدم تقاضا است.


به گزارش نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: نگاهی به آنچه در بازار سرمایه طی 2.5 ماه اخیر رخ داده نشان می دهد اکنون بزرگترین مشکل فعلی بازار عدم تقاضا است و حتی بازارگردانی هم نتوانسته کمکی به شرایط فعلی بازار کند.



زیرا بخش اعظم بازارگردانی که در شرایط فعلی رخ می دهد برای رفع تکلیف بوده و بصورت منطقی و پایدار انجام نمی شود. عدم اطمینان به شرایط حال حاضر از جمله نا اطمینانی از ثبات نرخ ارز، احتمال افزایش نرخ سود سپرده بانکی و موضوع بسیار مهم انتخابات آمریکا است که از دلایل تداوم روند نزولی شاخص هستند.



گویا بازار سرمایه در این روزها ادامه روند حرکتی را به انتخابات آمریکا گره زده و منتظر نتیجه در هزاران کیلومتر آن سوتر از مرزها است. هر چه در آن سو، کارزار انتخاباتی در آمریکا داغ تر می شود و نامزدهای انتخاباتی آخرین تلاش ها را برای ورود به کاخ سفید انجام می‌دهند در این سو، بورس ایران کم‌رونق تر می شود.



 اما بسیاری از فعالان قدیمی تر بازار معتقدند پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فارغ از آنکه دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان انتخاب شود یا جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، بازار سرمایه راه را پیدا خواهد کرد. اما اینکه بازگشت نقدینگی و اعتماد از دست رفته‌ سهامدارانی که بخش زیادی از سرمایه را از دست دادند به آسانی امکان پذیر خواهد بود آن هم زمانی که دولت قول حمایت از بازار سرمایه را به مردم داده و بر این مساله تاکید کرده بود باید شرایط تحقق آن فراهم شود.



در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 15 هزار و 326 واحدی به کانال یک میلیون و  264 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 2229 واحدی به کانال 372 هزار و 709 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، شپنا، شتران " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 4.6 و 2.1  هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " خودرو" به مبلغ  505 میلیارد تومان بود.



در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت " در غیاب "وتجارت" با قیمت پایانی منفی 3 و مثبت 0.4 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات، معاملات "فملی و فولاد " روز پرنوسانی داشتند و در نهایت با قیمت های پایانی منفی 0.24 و 1.36 درصد به پایان رسید. در گروه  پالایشگاهی نمادهای "شپنا، شتران ، شبندر و شبریز" همگی با صف فروش کار را آغاز کردند و به همین شکل نیز معاملات آنها به پایان رسید. در گروه خودرویی نماد "خودرو " بازگشایی شد  و معاملات آن با قیمت پایانی مثبت  3.95 درصد به کار پایان داد. معاملات نماد "خساپا " نیز در محدوده صفر تابلو و اندکی مثبت پایان یافت.



وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:



اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوساناتی همراه بود. مس به 6725 دلار، روی به 2543 دلار و هر انس طلا به 1887 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت  با  حدود 2.5 درصد کاهش در محدوده 37 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز با 3 درصد کاهش به 34.8 دلار در هر بشکه رسیده است.



نگرانی‌ها از وضعیت کرونا و محدودیت‌های جدید در اروپا تقاضای سوخت را کم کرده و از طرفی خریداران در روزهای آخر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دچار سردرگمی هستند.



بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 29 هزار و 200 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 28 هزار و 40 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 14 میلیون و 600 هزار تومان گزارش شده است.



بررسی چند رویداد:



در نشست علنی مجلس، نمایندگان با ۱۹۶ رای موافق یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را به تصویب رساندند. تکلیف دولت به تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد، راه اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۲m در بخش زیر زمین تاسیسات نطنز، نصب و راه اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۶ تا پایان سال جاری در فردو و اقدام فوری برای احیای قلب راکتور اراک به شرایط قبل از برجام از جمله مهم ترین بخش های این طرح راهبردی است.



همتی رئیس بانک مرکزی با اشاره به هشدار چندی پیش نسبت به غیر واقعی بودن قیمت ارز و ریسک‌های بازار گفت: طی روز‌های آینده بازار ارز به سمت ثبات خواهد رفت. ممکن است تغییرات مهمی در انتظار بازار ارز باشد.



امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس از ورود عملی دادستانی تهران در برخورد با خاطیان بورس و بررسی هر دو هفته عملکرد حقوقی‌ها خبر داد.



بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا پیشنهاد تحریم ایران خودرو و سایپا و شرکت های زیرمجموعه را با ادعای ارتباط نزدیک با بنگاه های نظامی به دولت ترامپ ارائه کرد.



رییس جمهور با اشاره به شرایط رو به بهبود منابع ارزی و حرکت مثبت تولید و صادرات و تقویت مناسبات خارجی ابراز امیدواری کرد: بازارهای ارز، سرمایه و کالا به ثبات و آرامش بازگردد.



محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه‌سازان از زیان انباشته ۱۰ هزار میلیارد تومانی و مشکل نقدینگی قطعه سازان در تامین مواد اولیه خبر داد.



مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اعلام سهم ٣٥ درصدی مصالح در قیمت ملک پیش بینی کرد در صورت تداوم کاهش ارزش دلار ، قیمت خانه سقوط می‌کند.



آمار اقتصادی بانک مرکزی از پایان شهریور سال جاری نشان می‌دهد، نقدینگی در این زمان از ۲.۸ هزار هزار میلیارد تومان گذشته است.



قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش بیش از ۷۱۹۸ ریالی به دلار ۲۵۳۲۲۶ ریالی اعلام شد.



اعضای شورای شهر کلیات لایحه شهردار تهران درباره برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی عرضه سهام‌ فروشگاه شهروند و موسسه همشهری در بورس را تصویب کردند.



حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، شایعه مخالفت با عرضه خودرودر بورس کالا را تکذیب کرد و گفت: این طرح برای اعمال اصلاحاتی به کمیته صنعت بازگشت و چند روز آینده بررسی خواهد شد.



خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در شهریور ماه به ۳۶۳.۱ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل، ۳۶.۷ درصد بیشتر شده است.



احمد نادری نماینده تهران در مجلس از تقدیم استیضاح وزری اقتصاد به هیات رئیسه مجلس با ۸۰ امضا خبر داد.