10:28 | يكشنبه 4 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
تعیین قیمت پایه خودرو به هیات مدیره‌ ایران خودرو و سایپا محول شد

1399/07/30 13:20

تعیین قیمت پایه خودرو به هیات مدیره‌ ایران خودرو و سایپا محول شد

نماد برتر- مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت گفت: مقرر شده هیات مدیره‌ ایران خودرو و سایپا قیمت پایه خودروها را تعیین و سازمان حمایت نظارت کند تا حداقل خودروساز ضرر نکند.


به گزارش نماد برتر، سهیل معمارباشی درباره همکاری ایران و روسیه برای مونتارژ خودرو گفت: مذاکرات طولانی انجام شده و هنوز در دست پیگیری است. نه قراردادی برای این همکاری بسته و نه لغو شده و در دست پیگیری است و گزارشی مبنی بر  توقف داده نشده است.



احتمال شروع پروژه وجود دارد و منوط به توافق طرفین است.



وی درباره آخرین وضعیت واحدهای احداث شده خودروسازی‌ها در جمهوری آذربایجان و سنگال افزود: بر اساس تکالیفی که بر عهده‌ خودروسازان گذاشته شد، واحد هایی در خارج ایجاد و سرمایه‌گذاری کردند که البته در مورد توجیه فنی و اقتصادی به درستی کارشناسی نشده است. واحد آذربایجان به خوبی کار می‌کند و همکاری خوبی شکل گرفته اما در مورد سنگال به موانعی از جمله مشکلات حقوقی برخورده که شرکت ایرانی در حال پیگیری است.



این مقام مسئول درباره آزادسازی قیمت خودرو و ارائه آن در بورس کالا توضیح داد: از زمانی که مجلس طرحی تحت عنوان تحول در صنعت خودرو و بازار تدوین کرد و با حضور نهادهای مختلف بررسی شد، ساز و کار مورد نظر این بود که خودروسازها خارج از بورس کالا نتوانند محصول عرضه کنند. قرار بود شورای رقابت یک قیمت پایه تعیین کند بعد در بورس و تحت رقابت، کشف قیمت شود و به فروش برود. مبلغی که به خودروسازها می‌رسد همان قیمت پایه است و قرار بود ما به تفاوت نیز به یک صندوق واریز شود که اهدافی برای آن مشخص کرده بودند.



معمارباشی ادامه داد: این طرح در پنج جلسه بررسی شد و موارد اصلاحی از سوی نهادهای مختلف مطرح و قرار شد پس از اصلاحات لازم برای گرفتن نظر نهایی ارسال شود. هفته گذشته جلسه بررسی طرح در کمیسیون صنایع برگزار شد، چون رای نیاورد به کارگروه بازگشت تا موارد مطروح اعمال شود.



وی عنوان کرد: اگر قرار باشد در این طرح هم شورای رقابت قیمت دهد، ایران خودرو 40 تا 50 میلیون تومان و سایپا 40 میلیون تومان روی هر خودرو ضرر می‌کنند. بنابراین مشکلی از خودروساز حل نخواهد کرد. مصرف کننده هم در این وضعیت با قیمت بالاتری خودرو را می‌خرد و به نفع نیست. بنابراین درخواست شد طبق ضوابط تعیین قیمت سازمان حمایت، هیات مدیره‌ شرکت‌ها قیمت پایه را تعیین کند ولی سازمان حمایت نظارت کند که این ضوابط رعایت شود، طوری باشد که حداقل خودروساز ضرر نکند.