07:26 | چهارشنبه 6 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
سهم ۲.۵درصدی در پذیره نویسی بورس املاک/ مزایا و پاسخ به ذهنیت منفی

1399/07/15 07:50

اولین مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد:

سهم ۲.۵درصدی در پذیره نویسی بورس املاک/ مزایا و پاسخ به ذهنیت منفی

نماد برتر- اولین مدیرعامل بورس تهران با اعلام سهمیه حداکتر ۲.۵ درصدی هر فرد در پذیره نویسی سهام بورس املاک ۵ هزار میلیارد تومانی ، مزایای پنجمین بورس را تشریح و به یک ذهنیت نادرست پاسخ داد.


به گزارش نماد برتر، علی رحمانی اولین مدیرعامل بورس تهران (در سال های ۸۵ تا ۸۷ ) درباره آخرین وضعیت بورس املاک شامل ساخت و امتیاز‌ات است که در شورای عالی بورس مصوب شده به صدا و سیما گفت: این بورس با سرمایه ۵ هزار میلیارد تومانی و سهمیه حداکتر ۲.۵ درصدی هر فرد ، بعد از پذیره نویسی و ثبت در سال جاری شروع به فعالیت می‌کند.



وی افزود: کارکرد اصلی این بورس کمک به بازار مسکن است تا سرمایه و سپرده‌های مردم هم در مقابل تورم مصون باشند و هم احتمال خانه دار شدن بیشتر شود. از طرف دیگر به تشکیل سرمایه در بخش ساختمان و ساخت کمک کند. بنابراین بورس املاک در درجه اول ، محلی برای تامین مالی طرح‌ها است .



استاد دانشگاه الزهراء در پاسخ به انتقاد گروهی که معتقدند چرا با وجود چهار بورس، باید بورس دیگری تشکیل شود ، توضیح داد: بخش ساختمان و زیرساخت، تخصصی است و ابزار‌های متفاوتی می‌طلبد و باید نهاد‌ها و ابزار‌های خاص داشته باشد. علاوه بر این ملک و ساختمان بزرگترین بخش فعال بخش خصوصی است و ساز و کار‌های تامین مالی خاصی دارد اما ده‌ها طرح ساختمانی نتوانستند تامین مالی کنند .



رحمانی ادامه داد: این درحالی است که در گذشته صندوق‌های زمین و ساختمان در بورس موفق نبودند. بنابراین باید به صورت تخصصی کار کرد و با ساختاری درست از تجربه‌های گذشته صندوق‌های زمین و ساختمان استفاده کرد. همچنین ابزار‌های فعلی بازار سرمایه برای املاک مناسب نیست. به طور مثال برای یک طرح راهسازی با زمان ۱۰ ساله ، می‌توان به اوراق مشارکت ۳۰ هزار تومانی با سررسید ۷ یا ۸ ساله ، سود ۱۰۰ هزار تومانی داد تا دغدغه تامین مالی حذف شود .



وی با پیش بینی تبدیل واحدهای صندوق‌های زمین و ساختمان و املاک و مستغلات به ملک به وجود شرکت‌های اجاره داری به نام "ریتس" اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها املاک مسکونی تجاری و صنعتی و یا بیمارستان را اجاره می‌دهند و بسیار هم موفق بوده و می توانند در بازار املاک ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی فعال باشند.



وی افزود: برای املاک مازاد دولت نیز ابزاری وجود دارد اما به قوانین و مقررات نیاز است . در این میان هیئت دولت قانونی تصویب کرده که می‌توان در برابر واگذاری زمین ، واحد سرمایه گذاری صادر کرد . همچنین بسیاری از مشکلات شرکت های تعاونی مسکن با تشکیل بورس املاک حل خواهد شد. حتی زمینه نوسازی آزاد راه‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی مثل بیمارستان‌ها وجود دارد .



رحمانی تاکید کرد: با این اوصاف مخالفت برخی با بورس املاک به دلیل باور و ذهنیت عرضه آپارتمان در بورس کالا و افزایش قیمت ها ، صحت ندارد و به هیچ وجه به این حوزه ورود نخواهد شد.