05:41 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
آخرین آمار اوراق فروش تبعی و بازارگردانی شرکت ها / شروع از ۱۰ مهر

1399/07/08 08:15

معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران اعلام کرد:

آخرین آمار اوراق فروش تبعی و بازارگردانی شرکت ها / شروع از ۱۰ مهر

نماد برتر- معاون بازار شرکت بورس تهران با اعلام انتشار اوراق اختیار فروش تبعی ۲۲ نماد با ارزش اعمال ۳.۶ هزارمیلیارد تومانی و برخورداری ۱۳۲ شرکت بورسی از بازارگردان،گفت: فعالیت های بازارگردانی از ۱۰ مهر آغاز می شود.


به گزارش نماد برتر، محمود گودرزی درباره آخرین وضعیت انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف حمایت از بازار گفت:طی ماه اخیر برای 22 نماد با ارزش اعمال بیش از 3600 میلیارد تومان منتشر شده و روند انتشار این اوراق با همکاری سهامداران عمده شرکت‌ها تداوم خواهد یافت تا در کنار بازارگردانیریال ارتقا و بهبود نقدشوندگی محقق شود.



وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید این اوراق و نگهداری سهام پایه تا سررسید اوراق، دارایی ها را بیمه و به بازدهی تضمین شده ایی دست یابند. همچنین متقاضیان خرید باید شرایط و محدودیت‌ها را (مندرج در اطلاعیه عرضه اوراق و پیام‌های ناظر ) رعایت کنند. قیمت فروش اوراق نیز به شکلی تعیین می‌شود که با خرید سهام پایه و اختیار فروش تبعی آن در یک روز، بازدهی تضمین شده ای توسط عرضه‌کننده برای خریداران محقق شود.



این مقام مسئول افزود: در راستای آئین نامه حفظ و صیانت از حقوق سهامداران و الزام به بازارگردانی توسط کلیه ناشران بورسی از همه شرکت ها تقاضا شد نسبت به شروع عملیات بازارگردانی موثر و فعال در اسرع وقت اقدام کنند. به همین منظور با صدور اطلاعیه ای ، متغیرهای بازارگردانی به اطلاع ناشران و سهامداران رسانده می شود تا فعالیت های بازارگردانی رسما" از 10 مهر آغاز شود.



گودرزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 132 شرکت بورسی دارای بازارگردان هستند ولی نکته مهم شرایط فعلی، موثر بودن فرایند بازارگردانی بوده و طبق مصوبه شورای عالی بورس، ناشرین و سهامداران ملزم به اجرای عملیات بازارگردانی طبق متغیرهای مدنظر بورس تهران شده اند. همچنین تاکنون 16 شرکت درخواست رسمی مبنی بر شروع عملیات بازارگردانی موثر اعلام کرده اند و بزودی بازارگردانی این تعداد نماد آغاز خواهد شد.