23:29 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
قیمت غیرمنطقی خرید تضمینی گندم به نفع کشاورز، دولت و مردم نیست

1399/06/24 14:50

اعظمی:

قیمت غیرمنطقی خرید تضمینی گندم به نفع کشاورز، دولت و مردم نیست

نماد برتر- یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر قیمت خرید تضمینی گندم بین ۴ تا ۵ هزار تومان نباشد، کشاورزان نابود می‌شوند. هم‌اکنون قیمت کود و سم سر به فلک کشیده است. از طرف دیگر دولت مجبور می‌شود چند ماه دیگر همین محصول را با قیمت ۷۰۰۰ تومان وارد کند.

به گزارش نماد برتر، در مورد قیمت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: روز گذشته طرح دو فوریتی ارائه شده به مجلس، به کمیسیون آمد. حدود قیمت جهانی هر تن گندم، ۲۷۵ دلار است که معادل کیلویی ۲۷.۵ سنت است. درواقع با ارز نیمایی حدودا به ۵۰۰۰ تومان می‌رسد و با ۱۵۰۰ تومان هزینه حمل و نگهداری به ۷۰۰۰ تومان می‌رسد.

این عضو کمیسیون کشاورزی از پیشنهاد ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی وزارت جهاد کشاورزی برای قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: قیمت پیشنهادی دولت زیر ۴۰۰۰ تومان است که باید بررسی شود. امیدوارم قیمت این محصول بین ۴ تا ۵ هزار تومان بایستد. یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان کشور، مسئله قیمت خرید تضمینی گندم است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دولت توانایی تصویب قسمت بین ۴ تا ۵ هزار تومان را دارد؟ اظهار کرد: دولت باید این کار را بکند. اگر قیمت بین ۴ تا ۵ هزار تومان نباشد، کشاورزان نابود می‌شوند. هم‌اکنون قیمت کود و سم سر به فلک کشیده است. از طرف دیگر دولت مجبور می‌شود چند ماه دیگر همین محصول را با قیمت ۷۰۰۰ تومان وارد کند. قیمت خرید تضمینی گندم زیر ۴۰۰۰ تومان برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه «دولت هر سال قیمت خرید تضمینی را دیر اعلام می‌کند» از هیئت دولت انتقاد کرد و گفت: دیر اعلام کردن، باعث می‌شود کشاورزان اقدام به کشت نکند. ما در کمیسیون می خواهیم جلوی دولت را بگیریم. در چند سال گذشته، به خاطر قیمت نازل خرید تضمینی گندم به واردات روی می‌آوردیم. این ماجرا علت‌های زیادی دارد؛ امیدوارم امسال این اتفاق‌ها نیفتد.