05:44 | سه شنبه 10 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
تحلیلی خواندنی از شاخص بورس و اثرات قیمتی در دوران ۴ رییس جمهور

1399/06/24 08:39

دو تحلیلگر مطرح کردند:

تحلیلی خواندنی از شاخص بورس و اثرات قیمتی در دوران ۴ رییس جمهور

نماد برتر- دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر سه عامل بر بورس طی ۲۸ سال گذشته و برآورد میزان اثرات قیمتی در دوران ریاست ۴ رییس جمهور، تحلیلی خواندنی از شاخص در میان و بلندمدت ارائه کردند.

به گزارش نماد برتر، داود مرادی و امیر فرتاش فر با ارائه تحلیلی از وضعیت بورس طی 28 سال گذشته و برآورد میزان اثرات قیمتی در دوره های مختلف به بورس پرس اعلام کردند: بازار سرمایه طی سال های گذشته متاثر از عوامل متعدد از حوزه های داخلی و بین المللی بوده اما بعضی از رویدادهای به هم پیوسته شامل رشد عظیم نقدینگی، رشد تورم و رشد نرخ ارز اثر بسیار مهم تری در این زمینه داشته اند.

بازار سرمایه از ابتدای دوره حیات مجدد در سال 71 تاکنون 4 دوره صعود و 4 دوره اصلاح را طی دوران ریاست 4 رییس جمهور داشته و با وجود تفاوت در اتفاق های سیاسی و اقتصادی فراز و فرودهای قیمتی زیادی را از سر گذرانیده است .

در تصویر زیر بیشترین صعود شاخص بورس در چهارمین دوره ریاست جمهوری روحانی رخ داده و از نظر اثر گذاری عوامل رشد نیز قطعا هر سه عامل ذکر شده به نسبت سه دوره قبل بیشتر بوده است.

با گذشت این سال ها، افزایش تنوع صنایع مختلف و به تبع آن شرکت های بیشتری که به بازار سرمایه اضافه شده اند باعث ایجاد فزونی در چرخه تولید و رشد سرمایه گذاری داخلی و جذب سرمایه های پراکنده و جلب اعتماد عمومی شده است.

رخداد های بورس طی سالیان گذشته الزام نقدشوندگی را ایجاب می کرد تا اینکه با ایجاد شفافیت و جلوگیری از تعلیق درازمدت سهام شرکت ها این اتفاق تبدیل به قانون شد و نتیجه اینکه نقد شوندگی افزایش پیدا کرد و باعث عمق پیدا کردن بورس شد تا هر قدر به آینده نگاه کنیم نوسانات بزرگتر و سریعتری را مشاهده خواهیم کرد .

در شکل زیر در دوره سوم ریاست جمهوری ( از زمان بازگشایی بورس در سال 71) اصلاح 40 درصدی طی 8 ماه سال های 87 تا 88 رخ داده در حالی که در زمان کنونی اصلاح 27 درصدی طی کمتر از 1.5 ماه را تجربه کردیم . در واقع این انتظارات از بازار غیر معقول و غیر منطقی نیست که در اثر افزایش سه عامل فوق صعودها و اصلاحات بسی بزرگتر و سریعتری را به ثبت برساند .

در نمودار شاخص کل ، عمق اصلاح و زمان وقوع در چهار دوره مورد قیاس قرار گرفته که قابل رویت هستند .

پیش بینی آینده با توجه به داده های گذشته و شرایط حال، دور نمایی به جز صعود و تکرار گذشته طی مدت زمان بلندتر در پیش روی بورس نخواهد بود.

در دو تحلیل پایین میان و بلندمدت شاخص با شکست سقف های بالا که با رشد سودآوری در جهت افزایش نرخ ارز و تورم، توجیه پذیر هستند.

بورس در زمانی که کشور دچار کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم است به خوبی با جذب نقدینگی بازده های چند برابری نسبت به بازار های رقیب را به ثبت رسانده است.

با آرزوی اینکه همگان نگاهی جامع به بازار سرمایه داشته باشند تا اقتصاد که ستونی به جز بازار سرمایه ندارد همیشه استوار بماند تا نیاز به خام فروشی ثروت های ملی همچون نفت از بین برود.

نتیجه گیری:

از آن جایی که نوسان بخش جدایی ناپذیر از ذات بازار است نمی توان وجود اصلاح یا صعود های بازار را انکار کرد. هر قدر قدرت و سرعت این فرآیند ها بیشتر باشد قطعا هیجانات نیز به همراه آنها بیشتر بوده و این موضوع را می طلبد که معامله گران در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشند. علاوه بر این در زمان هایی که هیجانات فزونی می یابند مسئولین باید نسبت به کاهش این هیجانات اقدامات مقتضی را به عمل آورند.

همگام با رشد تاریخی بازار همراه با ورود نقدینگی از سمت سرمایه گذاران مختلف که به گسترش و عمق بالاتر همراه با اثر مثبت در زمینه چرخه اقتصادی منجر شده تا این مهم امروزه در طیف وسیع تری از جامعه مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد، انتظار می رود هر اقدامی جهت استمرار در جذب سرمایه گذار با مدیریت صحیح از سمت تمامی اشخاصی که در بازار حضور دارند صورت پذیرد .

بورس قطعا صعودهای بزرگتر از رشدهای قبلی را به دنیا نشان خواهد داد. همچنان که در دوره دوم ریاست جمهوری ( پس از بازگشایی بورس از سال 71) با وجود ثبات در قیمت ارز شاهد رشد قوی بازار در آن دوره بودیم . هیچ صعود و اصلاحی پایدار نبوده اما اعتبار و اطمینان از سرمایه گذاری و تحلیل ها با افزایش دید نسبت به زمان افزایش خواهد یافت.