23:47 | يكشنبه 15 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
موفقیت اقتصادی آینده با تقویت زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای

1399/06/17 11:26

موفقیت اقتصادی آینده با تقویت زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای

نماد برتر- بر اساس مقاله کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(UNCTAD)، بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ می‌تواند تغییر جهت زنجیره‌های ارزش جهانی به ارزش منطقه‌ای را تسریع کند.

به گزارش نماد برتر به نقل از لایومینت، بیماری کووید- ۱۹ ترمز جهانی‌شدن اقتصاد را کشیده و تولید جهانی را مختل کرده است، اما نیروی فناوری و سیاست، قبل از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹، این سیستم را به چالش کشانده بودند.

این مقاله استدلال می‌کند که این تغییر می‌تواند اقتصاد جهانی را به سمت زنجیره‌های ارزش کوتاه‌تر در دهه‌های آینده سوق دهد.

در گزارش سرمایه‌گذاری جهانی ۲۰۲۰، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) اعلام کرد: تجارت بر اساس زنجیره ارزش جهانی (GVC) و سرمایه‌گذاری فرا مرزی در دارایی‌های فیزیکی در سال ۲۰۱۰ روندی کاهشی داشته است و بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹، نقطه اوجی است که تولید بین‌المللی را بیشتر متحول می‌کند.

نویسندگان این گزارش افزودند: سه روند عمده در ایجاد اختلال نقش دارد که شامل پیشرفت فناوری مانند هوش مصنوعی، رباتیک و دیجیتال‌سازی، سیاست‌های حمایتی از تجارت و سرمایه‌گذاری و اقدامات پایداری است.

این گزارش چارچوبی برای مسیرهای احتمالی دهه ۲۰۲۰ فراهم می‌کند. سیستم‌های بازسازی‌شده می‌توانند به‌صورت زنجیره‌های ارزشی کوتاه‌تر، پراکنده و منطقه‌ای باشند تا جهانی. سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ، می‌تواند جای خود را به تولید در مقیاس کوچک دهد.

نویسندگان اظهار کردند: سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی (FDI) می‌تواند به‌جای بهره‌وری جهانی به دنبال بازارهای منطقه‌ای باشد. بااین‌حال، این طرح‌ می‌تواند فرصت‌هایی ایجاد کند.

به گفته نویسندگان، زنجیره ارزش منطقه‌ای، تولید توزیع‌شده و تولید کالاهای نهایی را تقویت می‌کند.

برای نجات از این مشکل، کشورها باید با ایجاد خوشه‌های صنعتی منطقه‌ای، ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری‌ها برای انعطاف‌پذیری و ایجاد تاسیسات تولیدی در مقیاس کوچک و توزیع امکانات به‌جای واحدهای بزرگ تولید در واحدهای کوچک‌تر، راهبردهای گسترده‌تری برای صادرات اتخاذ کنند.

نویسندگان در ادامه افزودند: کشورها به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه، باید بر تغییر جهت خود به سمت انعطاف‌پذیری، پایداری و مطالبات منطقه‌ای تمرکز کنند.