10:44 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
اولین مرکز آزمایشگاهی سنگ دیجیتال کشور افتتاح شد

1396/10/06 00:56

با حضور معاون پژوهشی وزیر نفت؛

اولین مرکز آزمایشگاهی سنگ دیجیتال کشور افتتاح شد

پایگاه خبری راد: نخستین مرکز آزمایشگاهی محیط متخلخل و سنگ دیجیتال کشور در دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری راد، نخستین مرکز آزمایشگاهی محیط متخلخل و سنگ دیجیتال کشور امروز همزمان با مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف با حضور مهندس بیطرف معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت افتتاح شد.

تکنولوژی میکروسیتی (micro-CT) شیوه‌ای نوین به منظور تصویربرداری سه‌بعدی از اجسام در ابعاد کوچک و محیط‌های متخلخل در مقیاس میکرومتری است. در بسیاری از صنایع و مجموعه‌های پژوهشی که با محیط های متخلخل اعم از سنگ، سرامیک، بافت استخوان، پلیمرها، پیل‌های سوختی، غشا، فیلترها، و .. سر و کار دارند، اطلاع یافتن از ساختار درونی خلل و میزان و ارتباط فرج نمونه‌ها امری بسیار مهم است. با گشایش اولین مرکز آزمایشگاهی کشور به منظور مطالعه محیط متخلخل و سنگ دیجیتال تحت عنوان "پروسیتی Poroct"، به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف، دسترسی به این تکنولوژی فراهم شده است.

این مرکز در ابتدا با هدف خدمت‌رسانی به شرکت ملی نفت ایران و شرکت ‌های تابعه تاسیس شده است. تعامل با شرکتها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی معتبر در سطح بین‌المللی در زمینه فناوری‌های نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سرلوحه کارهای این مرکز قرار دارد. این تکنولوژی در زمینه‌های گوناگون مهندسی و پزشکی کاربرد دارد.

زمینه‌های کاربردی تکنولوژی محیط متخلخل دیجیتال را می‌توان به چهار گروه کلی «نفت و گاز: تعیین خواص سنگ مخزن شامل تراوایی، تخلخل، سطح ویژه، تراوایی نسبی و فشار مویینگی»، «علوم زمین: رخساره‌شناسی، گونه‌بندی سنگ‌ها، مطالعات دیرین‌شناسی، مطالعات ژئومکانیکی و شبیه‌سازی آزمون‌های سنگ، مطالعات زمین گرمایی»، «علوم زیستی: مطالعه بافت متخلخل استخوان، مطالعه بافت داخلی حشرات و جانداران کوچک، طراحی داروهای هوشمند برای آزادسازی تدریجی در بدن» و «علوم مواد: تصویربرداری و آنالیز سه بعدی ساختار پلیمرهای متخلخل، فوم‌های فلزی، تصویربرداری و آنالیز بافت متخلخل فیلترها، غشاء ها، فیبر و پیل‌های سوختی» تقسیم کرد.

مرکز پروسیتی با در اختیار داشتن تجهیزات تصویربرداری سه بعدی میکروسیتی و نرم افزارهای بومی توسعه داده شده جهت پردازش و تفسیر تصاویر که در مجموع شامل ده‌ها هزار خط برنامه‌نویسی است، به مجموعه‌های دولتی و خصوصی و دانشگاه‌ها خدمات ارائه می‌کند. استفاده از این تکنولوژی می‌تواند در فعالیت‌های پژوهشی بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های گوناگون مهندسی مفید واقع شود.