به گزارش نماد برتر، مازاد عرضه و سپس شیوع ویروس کرونا، به چشم انداز کوتاه مدت مواد معدنی مورد استفاده برای تولید باتریهای قابل شارژ خودروهای برقی لطمه زده بود اما حمایتهای جدید دولتهای چین و اروپا برای حمل و نقل سبز و همچنین محدودیت معدنکاری و سرمایه گذاریهای آینده به معنای آن است که بازارهای فلزات به کف قیمت رسیده اند و افت بیشتری نخواهند داشت.
به گفته کریس بری، رییس شرکت مشاوره هاوس مونتین پارتنرز، فناوریهای باطری ارزانتر می شوند و عامل دیگری برای خوش بینی در چند سال آینده وجود دارد. اتحادیه اروپا سرگرم بازسازی زنجیره تامین صنعت خودروسازی و تشویق به استفاده از خودروهای برقی است و چین هم سیستم یارانه خودروهای برقی را دوباره برقرار کرده است.
در حالی که مازاد عرضه فلزاتی مانند لیتیوم و کبالت باعث شده بود قیمت آنها نسبت به اوجشان در سال ۲۰۱۸ بیش از نیمی کاهش پیدا کند اما اکنون خوش بینی به بازارها بازگشته است. تقاضا برای باطریهای خودروهای برقی باعث خواهد شد بازار گروه فلزات مورد استفاده در این بخش رونق بگیرد.
در حالی که پیش بینیهای کوتاه مدت هدف بازبینی نزولی قرار گرفته اند اما بلومبرگ نیو انرژی فاینانس پیش بینی کرده که فروش خودروهای برقی در سطح جهانی تا چند سال دیگر به رشد بازخواهد گشت و از دو میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ به ۸.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا می کند و سپس تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۶ میلیون دستگاه صعود می کند.
طبق گزارش سازمان ملل متحد، بازار جهانی برای کاتد برای باطریهای لیتیوم یونی که باطریهای مورد استفاده در خودروهای برقی هستند، از هفت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۸.۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا می کند.
تحلیلگران سیتی گروپ پیش بینی کرده اند که قیمت لیتیوم گرید باطری در مقایسه با سطح فعلی، حدود ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند که ناشی از رشد تقاضا برای خودروهای برقی در چین و اروپا و منطقی شدن روند عرضه خواهد بود.
کبالت به دلیل شیوع پاندمی ویروس کرونا در جمهوری دموکراتیک کنگو و تعطیلی معدن مس و کبالت موتاندای شرکت گلنکور، با محدودیت عرضه روبروست. معدن موتاندا منبع یک پنجم از تولید کبالت جهان در سال ۲۰۱۸ بوده است. البته کبالت به عنوان یکی از مواد مهم در ساخت خودروهای برقی به دلیل وضعیت تولید در کنگو که با مسائل حقوق بشر و کار کودک گره خورده، آینده مبهمی دارد به طوری که شرکت تسلا به دنبال ساخت باطری بدون کبالت در برخی از مدلهای ارزان قیمت خود در چین است.
بازار نیکل مناسب استفاده در باطری هم بدنبال افزایش تقاضا برای باطریهای لیتیوم یونی، در دو تا سه سال آینده با محدودیت عرضه مواجه است و ممکن است تا سال ۲۰۲۳ کمبود عرضه پیدا کرده و قیمت این فلز افزایش پیدا کند.
مشوقهای دولتها تا حدودی آسیبهایی که به تقاضا در دوران شیوع ویروس کرونا وارد شده را تعدیل کرده است. با وجود افت شدید قیمت نفت که اتفاق نامطلوبی برای صنعت خودروی برقی بوده، دولت چین با مجموعه اقداماتی، تلاش برای ترویج استفاده از خودروهای برقی را مضاعف کرده است. بودجه احیای ۱۳۰ میلیارد یورویی آلمان هم حدود ۴۱ میلیارد یورو به بخشهایی مانند حمل و نقل عمومی، خودروهای برقی و انرژی تجدیدپذیر اختصاص داده است. فرانسه هم یک بسته محرک مالی هشت میلیارد یورویی برای صنعت خودرو در نظر گرفته که عمدتا به زنجیره تامین خودروهای برقی متمرکز است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار می رود تقاضا برای باطری های لیتیوم یونی پس از افتی که در دوران شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ پیدا کردند، دوباره افزایش پیدا کند.